Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Magazin: Aula
Sarnyai Tibor
Sarnyai Tibor
újságíró
  • 2021.07.08.
  • 2021.07.08.
Magazin / Aula

Felkészülni a változásokra

A vírusjárvány egyik tanulsága: egy munkahelyi vezetőnek egyre gyakrabban kell olyan helyzetben is helytállnia, amit nemhogy ő személyesen, de korábban még senki sem tapasztalt. De vajon hogyan lehet erre felkészülni? Létezik itthon olyan terep, ahol kockázatmentesen lehet vezetői döntéseket kipróbálni?

A Világgazdasági Fórum által 2016-ban közzétett, a munkaerőpiac jövőjét vizsgáló jelentés szerint komoly változások történnek hamarosan a munkához szükséges készségeket illetően. A kompetenciák terén leginkább az analitikus gondolkodás és az innovatív hajlam, az aktív tanulási készség, a kreativitás, a komplexebb problémamegoldó képesség és az érzelmi intelligencia az, amelyekre a legnagyobb szüksége lesz egy munkavállalóknak. Ezzel szemben csökkenni fog a precizitással, a matematikával, a szó-, hallás- és térbeli képességekkel, valamint az alkalmazottak irányításával és a koordinációval kapcsolatos készségek jelentősége – a szükséges kompetenciák átalakulását már napjainkban is tapasztaljuk. Az új és váratlan munkahelyi kihívások kezeléséhez egy „ideális” közigazgatási szakembernek összetett szakmai és emberi tulajdonságokkal kell rendelkeznie; a hatékony munkavégzés érdekében szerteágazó követelményrendszernek is meg kell felelnie.

E kompetenciák bizonyos részét otthonról hozza a köztisztviselő, más része azonban oktatással jól alakítható, fejleszthető. Az NKE Közigazgatási Továbbképző Intézete által kínált vezetőképzési rendszer utóbbiak fejlesztésében hatékonyan képes segíteni a hazai köztisztviselőknek. A munkahelyi elöljárók előtt álló legfontosabb kihívásokat, az ezek legyűréséhez szükséges képességeket, valamint ezek megszerzésének lehetőségét Krepelka Ágnes munka- és szervezet szakpszichológussal, az NKE KTI vezetőképzéseinek fejlesztésében közreműködő szenior szakértővel tekintettük át.

Állandó és váratlan kihívások

A vezetői munkából természetesen adódnak a rendszeres vagy éppen a rendszeresen visszatérő kihívások. Ezek egy részét valamennyien jól ismerjük: új emberek kerülnek a szervezetbe, mások pedig elhagyják azt. A vezető új helyre kerül vagy csapata új feladatot kap. De ugyanígy kihívás az is, ha valakit vezetővé neveznek ki, hogy aztán megszervezze a saját csapatát. E helyzetek megfelelő kezelése mindenkori velejárója bármilyen vezetői munkának – mondta el Krepelka Ágnes.

Az állandó elemek mellett ma egyre gyakrabban fordulnak elő időszakos, azaz egy adott társadalmi, gazdasági, egészségügyi helyzetből, illetve annak változásából adódó kihívások. Aligha kell erre jobb példát mondani, mint a pandémia. De ugyanilyen kihívást jelent a munka valamennyi területére elérő digitalizáció is. E jelenségek komoly munkát adhatnak a vezetőnek: sokszor merőben új szemszögből kell megközelíteni a feladatait. Például amikor a munkatársak jelentős része otthonról dolgozik, a belső szervezés és a kommunikáció megújítása, a távmenedzsment kialakítása válik a legnagyobb vezetői kihívássá. Emellett érdemes lehet törődni az emberek mentális egészségének megőrzésével is, mert ennek elmulasztása komoly következményekkel járhat. Ezek a rendkívüli helyzetek új vezetői képességeket követelnek: el kell sajátítani a vezetői adaptivitás vagy a változásmenedzsment fortélyait is. A szervezetekben egyre nagyobb rugalmasságra van szükség, és arra, hogy a vezetők képesek legyenek jól reagálni a korábban nem tapasztalt, váratlan helyzetekre is. Olyan szituációkat is kell kezelni, amelyeket nemhogy a vezető személyesen, de még senki nem élt át – hangsúlyozza a szakértő.

A hagyományos vezetői kultúrában megkérdőjelezhetetlen az elképzelés, hogy mindig a vezető a legokosabb. Mára viszont a tendenciák inkább azt mutatják: egyre több az olyan vezető, akinek már nem jelent kellemetlenséget segítséget kérni, azaz elfogadja, hogy a beosztottakkal együtt a csapat többre képes, mint ő egyedül. Ugyanakkor még ma is nagyon szervezet-, sőt személyfüggő, hogy egy vezető mennyire meri vagy akarja mások támogatását is igénybe venni.

Legfontosabb a gyakorlatias készségeket fejleszteni

A közszolgálati vezetőknek kínált képzések elméleti alapját az úgynevezett vezetői kompetenciák jelentik – magyarázza Krepelka Ágnes. Legáltalánosabb meghatározása szerint a kompetencia képesség komplex feladatok adott keretek között történő sikeres megoldására. A fogalom alatt az egyetemi vezetőképzésben jellemzően azt értik, hogy egy tisztviselő milyen szintű gyakorlati jártassággal rendelkezik egy-egy meghatározott területen, magyarul milyen feladatokat tud önállóan, szakszerűen és magabiztosan elvégezni. Bármilyen kompetencia a megfelelő tudásból, az attitűdből, valamint a készségből, azaz az alkalmazásban való jártasságból áll össze. Az intézet a szükséges vezetői kompetenciák mindhárom összetevőjének fejlesztésével foglalkozik. Ilyen kompetencia például a csapatépítés, az ösztönzés, az együttműködés, az idő- és feladatmenedzsment vagy a konfliktuskezelés.

Digitális tananyag, szimuláció, tréning

A közszolgálati tisztviselők tanulási portálján a vezető elsőként egy valódi feladatokból vagy éppen egy önértékelő skálából összeállított kérdőíven tudja a maga számára kideríteni, hogy egy adott vezetői kompetenciában milyen szinten áll, azaz hol, milyen területen van még szüksége fejlesztésre. 

A kompetenciákhoz szorosan kapcsolódó, egyéni ütemben feldolgozható e-learninges tananyagok – amelyek egy része regisztráció után elérhető a https://elearning.ludovika.hu felületen is – elsősorban a tudást, illetve az attitűdöt fejlesztik. A kisfilmekből, érdekes feladatokból és más interaktív elemekből felépülő tananyagok az adott témával kapcsolatos szükséges és elégséges ismereteket kínálják a vezetőknek. Nem a magától értetődő, de nem is a magas szintű elméleti tartalmak jelennek meg tehát a leckékben – így a tartalom éppen azokat a tudás- és attitűdelemeket fejleszti, amelyekre a vezetőknek szükségük lehet a kompetencia alkalmazásához. Természetesen tartalmazzák a kritikusan fontos elméleti hátteret is, de főként azért, hogy ezzel cáfolják a közkeletű és berögzült hiedelmeket.

A saját ütemben elvégezhető digitális tanulás után a vezetőknek az egyetem szakképzett trénerei segítenek az e-learninges tananyagokban olvasható ismeretek gyakorlati alkalmazását elsajátítani. A tréningeken a tanulni vágyó vezetők biztonságos közegben próbálhatják ki az új készségeket és eszközöket. Ezeken az alkalmakon a vezetők személyes visszajelzést is kapnak arról, hogy valóban megfelelően alkalmazzák-e a tanultakat. 

Szintén a kockázatmentes gyakorlást segítik a tanulási portálon elérhető online szimulációs tananyagok is, ahol a vezetői döntések következményeit egy elképzelt nyelviskola munkavállalói között lehet kipróbálni – teszi hozzá a szakértő. A szimuláció eredetileg katonai kifejezés: olyan környezetet jelent, amelyben valódi döntéseket kell hozni, de biztonságos, javakat és emberéleteket nem veszélyeztető módon. A tanulás során alkalmazott szimuláció hasonló: éles döntési helyzeteket alakít ki a vezetők számára, de mindig biztonságos környezetben. 

Cikkünk illusztrációit Kincses Viktória készítette.

Témakörök: kompetencia, vezetői kompetencia, vezetőképzés
Aula

Vezetőképző programok a közigazgatási döntéshozók számára

Érdemes figyelni a jelentkezési határidőket!

Előadó

Kreatív eszközök a kompetenciafejlesztésben

Szakmai beszélgetés az oktatás megújításáról.

LUDECON BLOG

A „munka jövője” hamar a jelenünk lesz

A trendeket befolyásolja a globalizáció, a távmunka és a tudás növekedése.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT