Az új kihívások új vezetői készségeket, kompetenciákat követelnek. Ezek elsajátítását segíti két, a Lengyel Közigazgatási Továbbképző Intézet által szervezett projekt. Érdemes figyelni a jelentkezési határidőket!
Néha csupán pillanatok állnak rendelkezésre egy-egy döntés meghozására. Napjainkban a világban zajló folyamatok és az elvileg az emberek munkáját segítő rendszerek komplexitása igencsak megnőtt. Mindennapi életünk rohamosan gyorsul: így nem csupán vezetőként szükséges tömeges információt feldolgozni, hasznosítani és komplex helyzeteket átlátni.
Egyre több vezető érzi, hogy ezek a jelenségek új kihívásokat jelentenek. Egy szervezet sikeres működése és megmaradása szempontjából kulcsfontosságú lett a célok egyértelmű és világos kijelölése, a feladatok delegálása és a „felelősségvállalás” erősítése a szervezet alsóbb szintjein. Emellett fontos a folyamatos tanulás, saját tevékenységeink értékelése – a tapasztalatok megosztása és a visszacsatolás révén.
Az utasításos, ellenőrzéses módszer alkonya
A közigazgatásban a döntéshozóknak a klasszikus egyértelmű alá-fölé rendeltségi viszonyokon alapuló utasítás–ellenőrzés típusú vezetés helyett új, hálózatos kapcsolatrendszert kell kezelniük. A vezetők feladatainak bonyolultságát növeli, hogy egyszerre kell sokrétű érdekeltségnek és értékrendszernek megfelelniük. A közpolitikai, kormányzati teret átszövi a politikai érdekeknek és az állampolgároknak való megfelelés igénye, valamint a nemzetközi jogi sztenderdek és az Európai Unió által támasztott elvárások hálója. Ahhoz, hogy a közigazgatási vezetők kezelni tudják mindezt, kulcsfontosságú az alkalmazkodókészség javítása és olyan kompetenciák fejlesztése, mint például az (ön)tudatosság, önreflexió, rugalmasság és az egyértelmű kommunikáció. Napjaink vezetőinek elsődleges feladata nem az út kijelölése és a „követők” vezetése, hanem az érintettek bevonása, motiválása és visszajelzések adása.
Támogató környezet a NKE-n
A Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek jelenleg két közös projektje van a Lengyel Közigazgatási Továbbképző Intézettel (KSAP) – tájékoztatta lapunkat Manzinger Krisztián, az NKE Stratégiai Tanulmányok Intézete munkatársa. Az egyik a Magyar–Lengyel Közigazgatási Vezetőképzési Akadémia program (2020–2022 – a továbbiakban: Akadémia), ahol egyelőre a vírusjárvány következtében csak az első két képzést tartották meg még tavaly év elején. A projekt keretében a korábban körvonalazott új kihívásokról és az ennek való vezetői megfelelésről egykori és jelenlegi közigazgatási vezetők osztották meg tapasztalataikat. Ez a közigazgatási középvezetők kompetenciáinak fejlesztésére szolgáló nemzetközi program a lengyel tudásfejlesztés operatív program keretében az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. A projekt a tervek szerint ez év márciusától folytatódik – várhatóan online módon.
A másik NKE-s projekt a „Magyar–Lengyel SYNERGIA – együttműködés és tapasztalatcsere-hálózat létrehozása a közép- és kelet-európai magas szintű tisztviselők számára (2020–2023) címet viseli (a továbbiakban: Synergia). A projekt első, 2020-ban indult képzési programja 2021 februárjáig tart, amit követni fog a következő, 2021 nyara és 2022 eleje között megvalósuló képzési program; a jelentkezési lehetőség erre hamarosan megnyílik. E program részben szintén európai uniós finanszírozásból valósuló meg. Az angol nyelvű, összesen 19 napos, 5 részből álló Synergia célja a világban, különösen Európában működő jelenleg elérhető legjobb közigazgatási megoldások megosztása, illetve a vezetői készségek és kompetenciák fejlesztése esettanulmányok feldolgozása, előadások és tréning foglalkozások formájában.
Kik vesznek részt?
Az Akadémia résztvevői lengyel köztisztviselők, akik jellemzően minisztériumi osztályvezetői, főosztályvezetői szinten felelősek kisebb csapatok vezetéséért különböző ágazati, szakigazgatási területeken. Ebben a programban a magyar partner képzőintézményként szerepel. Itt alkalmanként 20–22 lengyel köztisztviselő vesz részt az interaktív tréningeken, előadásokon. A képzés módszertanában is innovációt jelent a közigazgatási vezetőképzésben. A program első két napján esettanulmányokon, szituációs helyzetek prezentálásán keresztül történik a különböző menedzsmentterületekhez kötődő stratégiai kérdések, dilemmák, jó gyakorlatok megvitatása. Ennek keretében érintik a teljesítménymérés problémáját, az információs technológiák alkalmazásának lehetőségeit a közigazgatásban, az integritás és etikus magatartás kérdését vagy éppen a stratégiai döntéshozatal és vezetés mibenlétét. A program második felében pedig az úgynevezett „soft skillek” fejlesztésén van a hangsúly, utóbbi egy 3 napos intenzív tréning keretében valósul meg.
A Synergia programban főosztályvezetői szint feletti rangú, központi kormányzati és nemközponti államigazgatási intézményekben (pl. megyei kormányhivatalok) dolgozó személyek vehetnek részt, akik folyékonyan beszélnek angolul. A programban jelenleg a partnerintézmények országaiból, így hazánk mellett Bulgáriából, Lengyelországból és Lettországból vannak résztvevők, összesen mintegy 40 fő. Magyarországról 10 fő vehet részt a Synergia programban minden évben. A következő képzési programot idén tavasszal hirdeti meg az NKE. A jelentkezéssel kapcsolatos általános információk és később a jelentkezés lehetősége ezen a linken érhető el.
A Synergia program alapvetően jelenléti képzésekkel valósul meg Varsóban, Rigában, Budapesten és Szófiában, de a 2020-as évben a járványhelyzet miatt ettől el kellett térni: az első varsói események részben jelenléti, részben távoktatási módon zajlottak – hiszen a magyar és a lett résztvevők nem utazhattak. A programon való részvétel hatékonysága érdekében a résztvevők mindig kapnak olvasnivalókat az egyes képzési események előtt, amelyekre a képzés épül, hasonló felépítésben, mint az Akadémián.
Hogyan hasznosul?
Az Akadémia oktatói nagyon is építenek a résztvevők tapasztalatainak megosztására, támogatják a kölcsönös tudásmegosztást, az egymástól való tanulást. Emellett az oktatók a magyar és nemzetközi gyakorlatok, esetek megosztásán keresztül is inspirálják a vezetőket. Az Akadémia keretében az ötnapos tréning végén minden résztvevővel kitöltetnek anonim módon egy elégedettségmérő kérdőívet a képzésről. Emellett a lengyel partner is méri a résztvevők tapasztalatait, elégedettségét.
A Synergia program egyéni kompetenciafejlesztést céloz, így a tapasztalatok személyenként eltérők, de összességében rendkívül pozitívak. A magyar résztvevőktől (képzésben részt vevők és oktatók) folyamatos visszajelzéseket kér az NKE, és a lengyel partner is. Minden képzési esemény után egy rövid sajtóhír kerül fel az NKE Synergia-oldalára, ahol röviden az adott képzés fókuszáról adnak tájékoztatást. Emellett a program központi honlapján is folyamatosan frissülnek a hírek, illetve ott az adott képzéssel kapcsolatos információk is megtalálhatók.
A Synergia programban részt vevő személyek maguk is az állam-, illetve közigazgatásban dolgozó felsővezetők, így a tanult ismereteket ők hatékonyan tudják a nemzeti közigazgatásban megjeleníteni. Minden képzési esemény a házigazda ország állam- és közigazgatási rendszerének bemutatásával kezdődik, így a résztvevőknek lehetőségük van az általános hasonlóságok és különbségek felmérésére, míg a képzés során, a feladatokhoz kapcsolódóan megjelennek az egyéni tapasztalatok is. A program alapvető célja, hogy fejlessze a közigazgatásban dolgozó felsővezetők kompetenciát az irányítás és végrehajtás területén. A tréningprogram országokon átívelően, a kelet-közép-európai, észak-európai és angolszász típusú menedzsmentismereteket, a közigazgatási tapasztalatokat és a sajátosságokat integrálja. A képzés így a tudásmegosztást, tapasztalatcserét, készségfejlesztését segíti, emellett lehetőséget teremt a hazai és régiós országok közötti felsővezetői kapcsolatok építésére. A Synergia a jelentkezési kritériumokat teljesítő valamennyi felsővezető számára nyitva áll, azt az NKE minden képzés előtt meghirdeti, így a következő képzés előtt, 2021 tavaszán is.
Menedzsment, vezetés, kommunikáció
Az Akadémia keretében összesen 6 képzési modulon vesznek részt a lengyel közigazgatási vezetők, amelyek közül kettő már 2020. év elején megvalósult. A fennmaradó négy képzésen a vírushelyzetre való tekintettel 2021-ben vehetnek majd részt.
A főbb témák:
- Menedzsment a közszférában: stratégiai gondolkodásmód, döntéshozatal, tevékenységek tervezése és végrehajtása a költségvetési korlátokkal összefüggésben
- Vezetés a közigazgatásban: vezetői hatalom kiépítése, adaptív vezetés, képesség a célok és víziók bemutatására
- Vezetői kommunikáció: a munkatársakkal folytatott kommunikáció és az adminisztrációs ügyfelekkel folytatott kommunikáció alapelvei, képesség a célok és víziók bemutatására, elősegítő, támogató készségek és képességek.
A tréningek megtartásába számos, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen dolgozó neves oktató, valamint meghívott hazai és külföldi előadó is bekapcsolódik.