Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pásztor Enikő Judit

Óvoda–iskola átmenet: a 45 perc mögött rejlő lehetőség

A jövő óvodája azé, aki érti, hogy a változás nem kényszer, hanem a szakmai-módszertani szabadság legnemesebb formája.

Pásztor Enikő Judit 2025.12.03.
Kriskó Edina

Mi fán terem az algoritmikus jóllét?

A fogalom új pedagógiai kihívásokat hoz felszínre.

Kriskó Edina 2025.11.20.
Stárics Roland

Felszínformálás, domborzatábrázolás, topográfiai gyakorlatok

A kiterjesztett valóság földrajztanórai alkalmazására leginkább a 7–8. évfolyamon nyílik lehetőség.

Stárics Roland 2025.11.19.
Kemény Bertalan

Digitális tudásbázis a migrációs igazgatásban

Miért elkerülhetetlen az ügyfelek érdemi támogatása?

Kemény Bertalan 2025.11.12.
Csepeli Réka

Erasmus-program: az EU egyik legnagyobb vívmánya

Az Erasmus-program mára már valósággal szállóigévé vált.

Csepeli Réka 2025.11.10.
TANÁRI SZOBA BLOG
Picture of Constantinovitsné Vladár Zsuzsa
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa
nyelvész, habilitált egyetemi docens
  • 2025.12.16.
  • 2025.12.16.

Digitális módszerek, analóg pedagógusok a poszt-Covid korban

Egy friss kutatás tanulságai

Égszakadás, földindulás, online oktatás

A világ oktatási rendszerei a közelmúlt világjárványa alatt hosszabb-rövidebb időre a digitális oktatásra álltak át. Az online oktatás azonban önmagán túlmutató technikai-mediális változás, része az oktatás általános átalakulásának. A pandémia lecsengésével és a személyes jelenlétű oktatáshoz való visszatéréssel nem tűntek el ezen időszak módszertani tapasztalatai és jó gyakorlatai – kérdés, mennyiben tudtak beépülni az oktatásba.

A koronavírus-járvány átállásra késztette a világ oktatási rendszereit, Magyarországon is digitális munkarendet hirdettek. E periódus negatív pszichoszociális hatásai a mai napig érzékelhetők az alfa és a Z generáció körében. Az oktatás területén pedig a pedagógusok kényszerűen gyorsított digitális adaptációjával járt. Olyan platformok jelentek meg az oktatásban, amelyek ismerete esetleges volt a járványt megelőző időszakban (Zoom, Teams, Google Classroom stb.).

Tájkép online után – kutatásunk a felsőoktatás résztvevői között

Friss kérdőíves kutatásunkban arra kerestük a választ, hogyan értékelik a hallgatók és az oktatók az online időszak tapasztalatait, milyen hatásokkal járt a tanári módszertan tekintetében, és változott-e a tanárszerep felfogása az online formák megismerése után. Vizsgálatunkba itthoni és Kárpát-medencei egyetemeket vontuk be, 150 válaszadóval. Jellemző válaszaikból idézünk.

 „Nem volt igazi, emberi kapcsolat, amiből töltekezni lehet” – az online oktatás tapasztalatai

Először arra az online oktatásban tapasztalt előnyökre kérdeztünk. A digitálisan rutinosabb diákok az időbeosztás rugalmasságát emelték ki: „Számomra az online oktatás megadta annak a szabadságnak az illúzióját, hogy saját tempóban fogyaszthatom az anyagot.”

A tanárok inkább a hátrányokat említették.

„Online szemináriumon az is nagy kihívás, hogy a hallgatók mindenféle okkal csak részben vesznek részt az órán. Például: »nem elég erős a net, nem kapcsolok kamerát« (ki tudja, mit is csinál? többnyire nem is tudja, hogy hol tartunk, ha felszólítom) vagy »a könyvtárban vagyok, nem tudok beszélni, de jelen vagyok« (azaz: nem csinálok semmit, úgysem derül ki).” „volt egy felduzzasztott csoportom, amely 30 főből állt. […] ennyi embernél nem tudja a szem befogni a történéseket: ki lankad, ki foglalkozik mással. Jelenléti órán ezt látja az ember, és megpróbálja »visszahozni« az ilyen hallgatókat az órába, de online ez nem mindig észrevehető.”

Megtört-e a rutin?  – visszatérés a jelenléti oktatáshoz

A kérdőív második részében arra voltunk kíváncsiak, hogy a válaszadók szerint hogyan befolyásolták az online tapasztalatok az ismét jelenlétivé váló oktatást. A válaszadók szerint nem eléggé javult a jelenléti oktatás. „Sok kolléga örömmel tért vissza a covid előtti módszerekhez, ami nem visz előre. Én is küzdök ellene, de legalább felismertem, hogy a hallgatók szerintem nem ezt várják. A kurzusaink sok lexikális tudás adnak át, most már mondhatjuk, elavult úton.”

Más oktatók igyekeznek lépést tartani a digitális korral: „Mindig jelenléti oktatást tartok, de behozom az órába az online feladatokat. Ezek megtörik a rutint, érdeklik a hallgatókat, mert az ő világukban már minden online történik.”

A tanári szerep új árnyalatai

A kérdőív harmadik része a tanári szerep felfogására kérdezett rá: hogyan látják a kérdőív kitöltői az online korszakban a jó tanárt. A tanári szerep felsorolt lehetőségeiből kettő emelkedett ki a válaszokban: a látókör-szélesítés és a mérlegelő szemléletmód alakítása.

Szintén sok említést kapott a tudásszerzési utak megvilágítása, a biztatás, támogatás, aktív figyelem. A kultúra- és értékközvetítés az oktatók számára fontosabbként jelent meg, mint a hallgatóknál. Fordított volt viszont a helyzet a tárgyi tudás átadásánál, amit elsősorban a hallgatók tartottak lényegesnek.

Végül arról érdeklődtünk, a jövőben a jelenléti vagy a digitális oktatást tartanák-e kívánatosnak a kutatás résztvevői, vagy ezek valamilyen kombinációjában látják a jövő útját. A válaszadók kiemelkedő többsége számára a legnépszerűbb forma az online feladatokkal gazdagított jelenléti óra, viszont feltűnően magas a teljesen online szinkrón óra elutasítottsága. Ez azt jelzi, hogy a jövő kívánatos oktatási formájának a többség továbbra is a személyes találkozást, a jelenléti formát tartja, online tananyagokkal és feladatokkal gazdagítva. Ahogy az egyik kitöltő fogalmazott: „a személyes kapcsolatokat nem pótolhatja semmilyen applikáció”.

A teljes kutatás elolvasható itt: Constantinovits Milán – Vladár Zsuzsa 2025. Digitális módszerek, analóg pedagógusok a poszt-Covid korban? Mester és Tanítvány 3/1, 53–72.

Nyitókép forrása: halfpoint / depositphotos.com

Témakörök: digitális, oktatás, tanár
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT