Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Csepeli Réka

Erasmus-program: az EU egyik legnagyobb vívmánya

Az Erasmus-program mára már valósággal szállóigévé vált.

Csepeli Réka 2025.11.10.
Kalas Vivien

Javuló tendenciák az oktatásban

Az elérendő oktatáspolitikai célok többségében fejlődés volt tapasztalható az elmúlt négy esztendőben uniós szinten.

Kalas Vivien 2025.11.06.
Máté András

Fináczy Ernő munkássága

Mind kutatói, mind oktatási, mind közigazgatási munkája becsülendő.

Máté András 2025.10.21.
Máté András

Fináczy Ernő pedagógiai hitvallása

Fináczy munkái jelentős állomásai a hazai pedagógiatörténetnek.

Máté András 2025.10.17.
Máté András

Fináczy Ernő élete

A magyar neveléstudomány egyik legnagyobb alakja.

Máté András 2025.10.14.
TANÁRI SZOBA BLOG
Picture of Pásztor Enikő Judit
Pásztor Enikő Judit
tanszékvezető egyetemi docens
  • 2025.12.03.
  • 2025.12.03.

Óvoda–iskola átmenet: a 45 perc mögött rejlő lehetőség

A koragyermekkori nevelésben néhány éve egyre intenzívebb érdeklődéssel fordulnak a szakemberek az intézményes nevelési színterek közötti átmenetek felé. Különösen az óvodából iskolába lépés került fókuszba.

A Belügyminisztérium Köznevelési Államtitkársága által 2024-ben létrehozott óvodai munkacsoportban egy olyan javaslat készült, amely új alapokra helyezte volna az óvoda–iskola átmenet gyakorlatát. Ez a koncepció a nagycsoportos óvodások célzott, fejlesztő szemléletű támogatását helyezte középpontba, külön csoportokban, az iskolaérettség komplex fejlesztésének jegyében. A szakmai szándék egyértelműen az volt, hogy segítséget kapjanak az óvodapedagógusok, aminek segítségével a megváltozott gyermeki szükségletekre adekvátan tudnak reagálni. Az első tervezet azonban társadalmi felháborodást váltott ki. Az iskola előtt álló óvodások külön csoportba helyezése sokakban az iskolásítás rémképét idézte fel. A szülők leginkább attól rettegtek, hogy gyermeküknek el kell köszönnie a szeretett óvodapedagógusoktól és a barátoktól az utolsó óvodai évben. Az indulatok elterelték a figyelmet a valódi célról, a korszerű pedagógiai megújulásról. Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának 2024-es módosítása végül enyhébb formát öltött, napi összesen 45 perc célzott fejlesztést írva elő a nagycsoportos gyermekek számára.

Sokan megkönnyebbültek, mondván: „eddig is jól csináltuk, mostantól is így lesz”. Csakhogy éppen ez a legnagyobb tévedés. A „minden marad a régiben” hozzáállás a szakmai fejlődés hiánya. Ha az óvodapedagógusok nem gondolják újra pedagógiai gyakorlatukat, ha a „minden marad a régiben” elv érvényesül, akkor ezek az óvodák óhatatlanul lemaradnak. A világ ugyanis körülöttünk már régen megváltozott. A mai gyermekek élete nagyon más, hiszen a családok életmódja, a szülők folyamatos időhiánya, az okoseszközök térhódítása mind új kihívásokat jelent. A gyerekek többsége már háromévesen okoseszközöket használ. Egy kutatás szerint az okoseszközöket a magyar óvodások több mint 80%-a használja valamilyen formában. A nyugati országokban még ennél is rosszabb a helyzet. Ezek a gyerekek keveset beszélnek, nehezebben figyelnek, és az érzelmi szabályozásuk gyengébb. Egyre több kisgyermek érkezik az óvodába megkésett beszédfejlődéssel, mozgáskoordinációs nehézségekkel vagy szociális bizonytalansággal.

Ezekre az új kihívásokra nem lehet a régi eszköztárral, pedagógiai módszerekkel válaszolni. A szakmai értékek megtartása mellett szükség van új módszerekre, új szemléletre, új rutinokra. A változás nem fenyegetés, hanem lehetőség arra, hogy az óvodapedagógusok a 21. századi gyermekekhez illeszkedő, fejlesztő és örömteli nevelési környezetet teremtsenek.

Innováció a hagyományban – a mozgás és a népi játékok szerepe

Egyértelmű, hogy nem kell alapjaiban felforgatni a hazai óvodai rendszert. Ellenkezőleg! Erősíteni kell a saját pedagógiai értékeinket. A magyar óvodapedagógia méltán híres gazdag hagyományrendszeréről, amelynek egyik legerősebb pillére a játék, a mozgás és a közösségi élmény.

Kiemelt szerepet kell kapnia a mindennapos mozgásnak, azon belül is a népi játékoknak és a néptáncnak, amelyek nemcsak a testi, hanem a lelki és szociális érettséget is fejlesztik. A népi játék a szabálytudat, a figyelem, a ritmusérzék, a szociális kompetenciák és az önfegyelem kiváló fejlesztő eszköze. A táncban a mozdulat, a zene és a közösség élménye egyesül, mindaz, ami az iskolára való alkalmasság alapja. Ezek nem „új” módszerek, hanem a saját hagyományainkban rejlő, korszerűen újraértelmezett innovációk.

A félreértett 45 perc

Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja IV. fejezetében (Az óvodai élet megszervezésének elvei) ez olvasható: „A gyermekek a tanköteles korukat megelőző nevelési évben a későbbi eredményes iskolai előrehaladáshoz fontos képességeik és készségeik fejlesztése érdekében az óvodai csoportokban naponta összesen 45 perces időkeretben, a feladatra differenciált, a gyermek egyéni terhelhetőségéhez igazodó – amennyiben az infrastrukturális adottságok lehetővé teszik, külön térben szervezett – iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenységben vesznek részt.” A napi összesen 45 perc fejlesztési idő körül azonban sok a félreértés. Sokan úgy tekintenek rá, mintha „iskolás” jellegű, strukturált tanórákat jelentene. Szó sincs róla! Az összesen szón van ugyanis a hangsúly. Ez nem tantárgyi időkeret, hanem rugalmasan szervezhető fejlesztési keret, amely a nap során játékos formában, egyéni és kiscsoportos helyzetekben valósulhat meg.

Az a pedagógus, aki érzékenyen reagál a gyerekek szükségleteire, aki figyelmesen tervezi meg a nap ritmusát, aki a játékba integrált tanulási helyzeteket tudatosan építi be, az nem új szabályt teljesít, hanem a jó óvodapedagógia lényegét valósítja meg.

A módszertani szabadság felelőssége

A módosított Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja nem korlátoz, hanem lehetőséget ad.
Lehetőséget a kísérletezésre, az új utak keresésére, a helyi sajátosságokra épülő fejlesztésre.
Ez a módszertani szabadság azonban nem azt jelenti, hogy „mindent lehet”, hanem hogy felelősen lehet és kell választani. Az új szabályozás tág keretet biztosít a módszertani megújuláshoz, de ezt nem kijátszani, hanem kihasználni kell. Az az óvodai nevelőtestület, amely felismeri ebben a saját fejlődése lehetőségét, megerősödik. Aki pedig elzárkózik, az lemarad.

A jövő óvodája azé, aki érti, hogy a változás nem kényszer, hanem a szakmai-módszertani szabadság legnemesebb formája.

Felhasznált irodalom

Gyurcsik, A. (2020). Az óvoda–iskola átmenet óvodapedagógusok, tanítók és szülők szemén keresztül. Gyermeknevelés 8/3. 189–209. DOI: 10.31074/gyntf.2020.3.189.209

Hódi Á., Tóth E., B. Németh M. & Fáyné D. A. (2019). Óvodások IKT használata otthon – szülői minta és szerepvállalás. Neveléstudomány: Oktatás – Kutatás – Innováció, 7/2. 22–41.

Józsa, K. & Podráczky, J. (2024). Az óvoda-iskola átmenet segítése. In: Mesterség és intelligencia az oktatáskutatásban: Tanulmányok Kozma Tamás tiszteletére. Oktatáskutatók Könyvtára (18). CHERD-Hungary, CHERD-H, Debrecen, 77–90. ISBN 9786156012227; 9786156012234

363/2012 (XII.17.) Kormányrendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról

Nyitókép forrása: digoarpi / depositphotos.com

Témakörök: iskola, nevelés, oktatás, pedagógus
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT