Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Máthé Réka Zsuzsánna

Kenyértörés: közös agrárpolitika vagy uniós védelmi ipar legyen?

Az EU kiemelten fektetne a védelmi iparba, miközben az agrárpolitikára egyre kevesebb támogatás jut.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.30.
Szakos Enikő

Az oktatás legégetőbb kérdései

Milyen témák határozzák meg a hazai és nemzetközi oktatásról való gondolkodást?

Szakos Enikő 2025.09.29.
Ordasi Ágnes

A magyar jogszolgáltatás elfeledett alakjai

Charmant Oszkár közjegyzői tevékenysége Fiumében.

Ordasi Ágnes 2025.09.29.
Csepeli Réka

A bevándorlás kérdése mint politikai fegyver

Francia népszavazás-indítvány a bevándorlásról.

Csepeli Réka 2025.09.29.
Szakos Enikő

Hogyan támogatja a magyar oktatás a kreativitást?

A jövő oktatása nemcsak a tantervekben, hanem a tanárok kezében formálódik.

Szakos Enikő 2025.09.25.
TANÁRI SZOBA BLOG
Picture of Szabó András
Szabó András
irodalomtörténész, professor emeritus
  • 2025.10.08.
  • 2025.10.08.

Apáczai Csere János

Lehet-e ma is időszerű mindaz, amit egy 400 esztendeje született tanár leírt? Apáczai Csere Jánost (Apáca, 1625, – Kolozsvár, 1659. december 31.) nem véletlenül tartjuk ma is a magyar pedagógia első kiemelkedő személyiségének, nevét kitüntetés, ösztöndíj, utcák, iskolák viselik mind a mai napig. Az alábbiakban megpróbálom összefoglalni, hogy miért.

1. Született tanár volt, aki pedagógiai nézeteit Németországból jött tanáraitól vette át. Közvetve a herborni református főiskola hatott rá a maga emberközeli módszereivel, ugyanaz az intézmény, amelyben a század másik nagy tanára, a cseh Comenius is tanult.

2. Tevékenységét tankönyvírással kezdte, magyar nyelvű Enciklopédiája egy olyan korban született meg, amikor még a latin volt az iskolák tanítási nyelve (egészen a XIX. századig). Újdonság volt a természettudományok tárgyalása, amelyhez valóságos nyelvújítás kellett, hiszen a magyar nyelvből még hiányoztak a tudományos szakszavak.

3. Műveiben egy teljes iskolarendszert vázolt fel, amely feltételezte a mindenkire vonatkozó anyanyelvű népiskolai oktatást (több mint kétszáz évvel az erre vonatkozó törvény megszületése előtt). Logikus módon részletesen megtervezte a legfelső szintet is, az Erdélyben, Gyulafehérvárott felállítandó, három karral működő református egyetemet, amely fejlettebb lett volna, mint az 1635-ben alapított nagyszombati katolikus egyetem, hiszen ott még csak két kar, a bölcsészet és a teológia működött. Nem rajta múlt, hogy a reális tervet a történelem viharai elsodorták.

4. Egyik kis fordításában-átdolgozásában gyakorlati tanácsokat adott a diákoknak a tanulás módszertanával kapcsolatban.

5. Mindennél többre becsülte a tudást, egyik beszédében a más felekezetű magyar értelmiségieket is büszkén felsorolta – tette mindezt egy olyan korban, amikor a vallási hovatartozás miatt még öldöklő háborúk folytak.

6. A tanári pálya megbecsüléséért küzdött, mert a saját felekezetében a tanárságot legtöbben csak átmeneti, alacsonyabb rendű állomásnak tekintették, s nem is fizették meg rendesen. Kemény kritikát fogalmazott meg a hazai iskolarendszerrel szemben.

7. Világosan látta, hogy egy ország felemelkedése az iskoláktól, leginkább a főiskoláktól és az egyetemektől függ, s erre Hollandiát hozta fel példaként. Ugyanaz a logika, mint amelyre Klebelsberg Kuno is támaszkodott az 1920-as években.

8. Saját személyes sorsában hordozta az egész nemzet tragédiáját. Doktorátussal a zsebében és holland feleséggel az oldalán hazatért Erdélybe, de Gyulafehérvárott csak gimnáziumi osztályt bíztak rá, főiskolán sem taníthatott. Ezt az állást is elvesztette, amikor igazságtalanul lázadással vádolták. Kapott még egy esélyt a kolozsvári kollégiumban, azonban tüdőbaja elhatalmasodott, miközben körülötte összeomlott az ország a fejedelem, II. Rákóczi György kalandor politikája miatt. Harmincnégy évesen hunyt el, s rövidesen követte őt felesége és gyereke is. Sírjára a Házsongárdi temetőben képzeletben tegyük le az utókor koszorúját.

Nyitókép: Apáczai Csere János mellszobra Nyíregyházán, forrás: Globetrotter19 / Wikimedia

Témakörök: irodalom, tanár, tanítás, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT