Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Petri Bernadett

Arányos kutatásfinanszírozásra van szükség az Európai Unió új költségvetésében

Akadémiai álláspontok az új kutatási keretprogramról.

Petri Bernadett 2025.03.11.
Hauser Zsuzsanna

Útban a felsőoktatás felé

Készségek, képességek a pedagóguspályán.

Hauser Zsuzsanna 2025.03.11.
Tiszttartó Márk

Cserkészet: múlt és jövő, hagyomány és innováció

A cserkészet már száz évvel ezelőtt is jó úton járt.

Tiszttartó Márk 2025.03.04.
Bíró Csilla

Apa, otthon, latin

A szülői példa szerepe Szabó Magda pályaválasztásában.

Bíró Csilla 2025.01.20.
Köő Artúr

Erdély és Románia „nagy egyesülése”

Gyulafehérvár, 1918. december 1. Erdély Romániához csatolását a párizsi békeszerződés szentesítette.

Köő Artúr 2024.12.01.
TANÁRI SZOBA BLOG
Picture of Constantinovitsné Vladár Zsuzsa
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa
nyelvész, habilitált egyetemi docens
  • 2025.01.24.
  • 2025.01.24.

Universitas helyett birkaiskola

Avagy kell-e követnünk az amerikai elitegyetemeket?

„Úgy léptem át az egyetem küszöbét, mint egy alvajáró vagy egy zombi. Semmi tartalmas nem jutott eszembe felsőoktatásról; egyszerűen ez volt a »következő állomás«.”

„A távolban felsejlett néhány halovány cél: státusz, vagyon, a csúcs – egyszóval, a »siker«. Az egyetemválasztásnak egyetlen célja volt, hogy felvághass vele, így értelemszerűen a lehető legnagyobb nevű felsőfokú intézménybe mentél. Hogy konkrétan milyen tudást kaphatsz ott és mi végre – hogyan segíthet abban, hogy kialakítsd a saját éned vagy független gondolkodásra tehess szert, netán megtaláld a helyed a világban – mindez nem számított.” Ezekkel az erős szavakkal indít William Deresiewicz amerikai irodalomprofesszor, aki a legnevesebb amerikai elitegyetemeken (Yale, Columbia, Stanford) töltött évtizedek után a Birkaiskola című könyvében rántotta le a leplet az amerikai felsőoktatás csúcsintézményeinek hallgatót, oktatót és az egész értelmiséget nyomasztó gyakorlatáról. A cím (eredetileg: Excellent sheep, azaz kiváló birka) a rendszer „termékére”, a jelesen tanuló diákra utal, aki az egyetem végére a nyájba belesimulva rég elfeledte, hogy lehetne másképp is bégetni, mint a többiek.

Deresiewicz azt a folyamatot kíséri végig, amelynek során az amerikai felsőoktatás az európai meritokratikus hagyományokat félredobva az egyéniséget, gondolkodást, közösséget értéknek tartó elitképzését a teljesítményalapú képzéssel váltotta fel. Amíg az egyik oldalon a siralmas színvonalú tömegoktatás jelent meg, a másik oldalon, a csúcsegyetemeken pedig az objektív teljesítménymutatókon alapuló szakmai képzés, ahol a pontszámok, kreditek, mutatók gyilkos versenyében szoronganak a diákok. „Ezek a gyerekek nemcsak társaiktól, hanem saját maguktól is elszigetelődnek. A végtelen megfeleléskényszer, amely már az általános iskola óta kíséri minden lépésüket, és amely bejuttatta őket az áhított egyetemre[…], megfosztotta őket az időtől és az eszközöktől, hogy kitalálhassák, hogy mit akarnak az élettől vagy akár csak az egyetemi éveiktől.” Ebben a rendszerben a szakterületükön kiváló, de gondolkodni nem tudó és nem merő, a fősodorhoz igazodó „birkákat” képez a felsőoktatás.

De nem járnak jobban az őket oktató tanárok sem, akiket oktatómunkájuk helyett a különféle publikációs pontszámok és az ipari pénzszerzési mutatók alapján rangsorolnak, arra kényszerítve őket is, hogy kizárólag kutatóként teljesítsenek. „A professzoroknak egyre többet és többet kellett publikálniuk, függetlenül attól, hogy milyen minőségű munkát adtak ki a kezükből. A tudományos folyóiratok, akárcsak az egyetemi kiadványok, gombamód szaporodtak. Újabban pedig a technológiatranszfer mint az egyetemek legújabb bevételi forrásának megjelenése – amely a tudományos felfedezések üzleti magánvállalkozások felé történő értékesítését takarja – minden korábbinál jelentősebb mértékben tolja az intézményi egyensúlyt a kutatás irányába (egyúttal pedig a bölcsészettudományi tárgyaktól egyre távolabb).” 

Ugyanakkor a szerző a műben a megoldást is megmutatja: visszatérni az eredeti egyetemfelfogáshoz, és az elitet és a meritokráciát a szaktudáson túl a széles körű gondolkodásban, a humán értékekben, a közösségépítésben, az élettel való kapcsolatban keresni. „Az egyetemeknek újra kell gondolniuk az érdemről alkotott felfogásukat. Ha a tanulmányi átlag alapján szelektálnak, a hűséges robotoknak kedveznek az eredeti gondolkodók helyett. Olyan gyermekeket akarunk, akik reziliensek, önállók, függetlenek, kíváncsiak, kreatívak, hajlandóak kockázatokat vállalni és nem félnek hibázni.” És milyen a jó tanár? „A jó tanár világosan, élénken, közérthetően beszél, ugyanis lényegében egy széles közönséghez szól. Ám az a fajta szakzsargon, amelyet az akadémikusok megtanulnak használni, arra szolgál, hogy elriassza az avatatlanokat. A jó tanár széles skálán mozog, kapcsolatot teremt az egyes témák és a tanulás, valamint az élet között.”

A Deresiewicz által felvázolt riasztó amerikai minta a tengerentúlról éppen most kezd megérkezni a magyar egyetemekre is. Jó lenne helyette az universitas hagyományos értékeit megőrizni!

Az idézetek forrása: William Deresiewicz: Birkaiskola. Fordította: Péterfy Orsolya. MCC Press, 2024.

Nyitókép: Columbia University: Low Memorial Library, forrás: Wally Gobetz / Flickr

Témakörök: egyetem, elit, nevelés, oktatás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT