Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tőkei Krisztina

„Mondókázz velem!”

A kisgyermekkori beszédfejlődés támogatása a magyar népi mondókák segítségével.

Tőkei Krisztina 2025.07.02.
Kovács Örs

Hogyan lehet maximumpontos a felelete a szóbeli történelem érettségin?

Szóbeli tételek és feleletek történelemből emelt és középszinten.

Kovács Örs 2025.06.20.
Libárdi Péter

Petőfi másképpen

A diákok produktív alkotófolyamatnak élték meg a projektmunkát.

Libárdi Péter 2025.05.13.
Bíró Csilla

A latin nyelv egykori tankönyvei

A jezsuita Manuel Alvarez-féle tankönyvcsalád.

Bíró Csilla 2025.05.06.
Gósy Mária

Miért érdemes konferenciára járni?

A korábbi mozaikszerű ismeretek észrevétlenül egész képekké állnak össze.

Gósy Mária 2025.04.29.
TANÁRI SZOBA BLOG
Karádi Zsolt
Karádi Zsolt
irodalomtörténész, főiskolai tanár
  • 2024.09.05.
  • 2024.09.05.

Kilenc hónappal előtte

„Tanár úr! Én nem bírom ezt a kornyikálást!” – sziszegte telefonját nyomkodva ingerülten Réka, mialatt a Bánk bánt feldolgozó drámatörténet-órák egyikén – a YouTube segítségével – Simándy József legendás, „Hazám, hazám” kezdetű áriájának befejező akkordjait hallgattuk. Én persze, felocsúdva a felvétel kiváltotta katarzisból, Madáchcsal szólva arra gondoltam: „bűne a koré, mely szülte őt”…

Nem is gondolhattam volna másra, hiszen negyvennégy éve tapasztalom: fiataljaink zenei ismeretei igen hézagosak. Az a diák, aki nem zenei általános iskolába járt, minimális tudás birtokában kerül a középfokú oktatásba. Ott aztán – részben a kortárs csoportok, a különböző „tehetségkutató” műsorok, a TikTok-videók hatására – gyér ismeretei nem épülnek tovább, s hamarosan úgy nyilatkozik, mint Réka.

Mit tehetünk? Idézhetjük Kodály Zoltán híres visszaemlékezését 1966-ból: „Talán tizenhat éve már (1948 májusában), hogy az UNESCO konferenciát szentelt a zenei nevelésnek. Arra a kérdésre, hogy »Mikor célszerű elkezdeni a zenetanulást?«, ezt válaszoltam: »Kilenc hónappal a gyermek születése előtt«. Azóta megváltoztattam a véleményemet. Úgy hiszem, így teljesebb: »Kilenc hónappal az anya születése előtt.«” Szoktuk is emlegetni eme örökbecsű mondatokat, ám a helyzet siralmas. A tanulókban nagy fokú ellenállás tapasztalható minden olyan művészi jelenséggel szemben, amely nem elég gyors,  könnyen befogadható. Ami nem közvetlenül az ő mindennapjaikra reflektál, az unalmas és érdektelen. A tinédzserekben a komolyzenével kapcsolatban pedig különösen erős ellenérzések jelentkeznek. Éppen ezért voltaképpen megértem a fiatal heves reakcióját, ugyanis aki sohasem hallott operát, akinek (korábbi ismeretei alapján) nem mond semmit a magyar nemzeti romantika, s akinek egyáltalán nincsenek minimális zenei előismeretei sem, annak bizony Erkel Ferenc muzsikája élvezhetetlen. De attól tartok, nem csak az övé.

Pedig az irodalomoktatásban elengedhetetlen lenne a zenei (és képzőművészeti, esetenként a filmes) koncentráció. AzIsteni színjáték tanulásakor Liszt Dante-szimfóniáját, a Carmina Burana verseinek olvasásakor Orff kantátáját, a Rómeó és Júlia kapcsán a Prokofjev-balettet, Berzsenyi oktatásakor Kodály Zoltán A magyarokhoz négyszólamú kánonját, Az ember tragédiája esetében pedig Ránki György operáját lehetne megidézni.

Mert lehet-e a középkort a gregorián és Carl Orff, a reneszánszt Josquin des Prez és Bakfark Bálint, a barokkot Bach és Händel, a klasszicizmust Haydn, Mozart és Beethoven, a romantikát Schubert, Verdi, Dvořak, Erkel és Liszt, a XX. századot Sztravinszkij, Bartók, Kodály és Szokolai nélkül tanítani? Aligha.

Emlékszem, hajdan (igaz, van annak negyven éve már) még olyan osztályom volt, akikkel Beethoven V. szimfóniájának első tételét többféle felvételről meghallgattuk: ha egymás után föltettem a lemezjátszóra a Herbert von Karajan, majd a Lehel György vezényelte tételt, még azt is meg tudtuk beszélni, melyik volt beethovenibb… (Az akkori diákok Karajanra szavaztak: úgy vélték, az ő dirigálásában igazi drámai küzdelem zajlik az ember és a sors között…)

Ahhoz, hogy Réka élvezni tudja a Bánk bánt, korábban kellett volna ismerkednie a hangok világával. Könnyű nekem, mondaná ő, mert én egykor zeneibe jártam, s a Kodály-módszernek köszönhetően Debussyig ma is szolmizálva hallom a zenét. (Amikor ezt hallgatóimnak elmondom, mindenki mosolyog. Hozzáteszem: nekünk nyolcadik osztály végére négy kereszt – négy bé–ig kellett lapról énekelni.)

Az irodalomórán persze nem pótolhatjuk azt, amit az iskolarendszer a korábbi tanévekben elmulasztott. A nem létező alapokon nem lehet zeneértő és -igénylő fiatalokat nevelni. De talán meg lehet mutatni, mekkora erő lakozik néhány remekműben. 2023 januárjában, a Hymnus születésének 200. évfordulóján több osztályban felidéztük az Erkel Ferenc-megzenésítés történetét, s nemcsak a Boldogasszony anyánk s a Tebenned bíztunk eleitől fogva dallamát és szövegét, hanem a Haydn megzenésítette Gott erhalte taktusait is. Ezek birtokában sokan megérezték – az Erkel-dallam alapos elemzése kapcsán – a „Megbünhődte már e nép” mondat tragikumát. Akkor úgy éreztem: nem reménytelen.

Nyitókép: Simándy József emléktáblája, forrás: Wikipédia

Témakörök: oktatás, tanár, zene
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT