Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Rab Árpád

A megfoghatatlan kézzelfoghatóvá tétele?

Egy etikus mesterségesintelligencia-mérőrendszer felé.

Rab Árpád 2025.05.27.
Nyirkos Tamás

Remény és forradalom

A mainstream számára is befogadható radikális civilizációkritika.

Nyirkos Tamás 2025.03.11.
Hauser Zsuzsanna

Útban a felsőoktatás felé

Készségek, képességek a pedagóguspályán.

Hauser Zsuzsanna 2025.03.11.
Tiszttartó Márk

Cserkészet: múlt és jövő, hagyomány és innováció

A cserkészet már száz évvel ezelőtt is jó úton járt.

Tiszttartó Márk 2025.03.04.
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa

Universitas helyett birkaiskola

Kell-e követnünk az amerikai elitegyetemeket?

Constantinovitsné Vladár Zsuzsa 2025.01.24.
TANÁRI SZOBA BLOG
Picture of Szerencsés Károly
Szerencsés Károly
történész, egyetemi docens
  • 2024.06.10.
  • 2024.06.10.

Való vagyok-e?

A tanári pályára készülő ifjúság, de szélesebb értelemben a mai fiatal generációk is nagyon meglepődnének, ha tudnák, mennyire elégedetlenek voltak elődeink az ifjúsággal és az oktatással száz esztendeje. Korántsem csak a háklis, megkeseredett, elrögeszmésedett idősebbek, de annak a nemzedéknek a legjobbjai is, akik a múlt század húszas éveiben értek igazán aktív korba. A neveléssel elméletileg és gyakorlatilag is foglalkozók szüntelenül azon elmélkedtek, „mit kellene tenni, hogy okosabb, jobb, életrevalóbb, nemesebb lelkű emberöltővel ajándékozhassuk meg ezt a mostani beteg világot saját generációnknál.”

Az elmélkedések során Karácsony Sándor, a kor legismertebb „pedagógusa” igen érdekes következtetésre jutott. Az ő gondolatmenetét követve állíthatjuk, hogy az ifjúság soha nem „rosszabb”, mint minden idők ifjúsága valaha volt. Elég csak a kisgyermekekre gondolnunk, bennük minden tisztaság, jóság esszenciálisan ott lakozik. „A gyermek: az elevenség, az öröm, a jövőbe ható ígéret, a bilincsbe nem vert ember, az igazán igaz isten” – írta Ady Endre, és nagyon igaza volt.

Csakhogy a gyermeket különböző hatások érik. Szülői hatások és nevelői hatások, valamint társadalmi hatások. Súlyos problémák keletkezhetnek már a szülői hatások nyomán is, torzulások a nevelői hatások következtében. Napjaink legnagyobb kihívása mégis a társadalmi hatásokban van, amelyek szinte korlátozások nélkül zúdulnak a tizenévesekre. (A száz évvel ezelőtti viszonyokhoz képest a technikai fejlődés teljesen kiszolgáltatta a fiatalságot ennek a könnyen manipulálható befolyásnak.) A közbeszédben, amely sajnos a rossz értelemben vett politikától fertőzött, a legtöbb elmarasztalást az oktatás kapja – méltatlanul. Mert a legjobb akaratú és a legmagasabb kvalifikáltságú, odaadó nevelés is a semmibe veszhet, ha a másik két tényező nem partner, sőt inkább kioltja a nevelés eredményeit. Az oktatás csak akkor lehet sikeres, ha a társadalmi alapvetés világos és egyértelmű. Ezt követi az iskola, a szülő és a társadalmi környezet, benne a médiával. 

Mi ez a társadalmi alapvetés? A közösség, amelyet a gyökerektől (nép) érdemes vizsgálni, a lombozaton át (nemzet) egészen az űrből időtől és tértől függetlenül érzékelhető bolygóig (emberiség). Ez a nevelés feladata, ennek az összefüggésnek a tudatosítása. A középpontjában az ember van, aki viszont nem magányos vándor, akit útján folyton megkísértenek, mint Dante, Faust, Don Quijote vagy Ádám, hanem gyökerei révén tagja egy szövetségnek, a nemzetnek, amelynek lényege a lelki közösség és az összetartozás megvallása. Ennek a feladatnak kell eleget tennie a tanárnak (nevelőnek), akinek idejekorán fel kell tennie a kérdést magának: való vagyok-e erre a feladatra? De nemcsak neki, hanem az egész értelmiségnek, szellemi elitnek is.

Hallgatóimnak jó negyedszázada minden évfolyamban az első előadáson megelőlegeztem ezt a bizalmat – mit is tehettem volna –, holott tudtam, hogy nem mindenki lesz alkalmas erre a feladatra. Lehet, hogy nem a tanár, hanem a tudós tehetsége fészkel benne, az is lehet, hogy csak az időt húzza. Valóban, senki nem adhat mást, csak mi lényege. Viszont fontos, sőt döntő, hogy intelligenciánk – köztük a tanártársadalom – még meglévő kultúraiszonyát, fásultságát, hitetlenségét leküzdjük.

Hiszen az, hogy a tanároknak alig jut idejük-erejük könyvet olvasni, hogy a tudósok évtizedekig ismételgetik megingathatatlan rög- és téveszméiket, az egyetemisták a legkönnyebb utat választják, s az nem a tudás: szégyen. Hogy az intelligencia szekérvárakból nyilaz körkörösen kifelé, s már fogalma sincs, mit jelentenek a szavak: a hűség, a szeretet, a haza, a szabadság, az őszinteség – a mi hibánk. Újra neki kell tehát lendülnünk, s feltenni a kérdést: mit akarunk? Mi a feladatunk? Milyennek kell lennünk, ha a nevelést választjuk élethivatásunkul? Számos követelményt összehordtak a századok során, milyennek is kell lennie a tanárnak. Én most csak egyet emelek ki: tisztának. Mert ez a tisztaság ad szuggesztív erőt, s így lehet a tanár példája a jóra fogékony diákoknak. Hiszen emlékezzenek csak vissza, biztosan mindannyiuk életében volt egy tanár, aki nem a szigora vagy éppen a lazasága, vagy a sok-sok megtanított tényanyag miatt volt kedves, hanem a szuggesztivitása miatt, amely valahonnan mélyről, a tisztaság forrásától indulhatott, s valahogyan eljutott gyermeki önmagukhoz. Ezzel az igénnyel jöjjenek a tanári pályára, s akkor személyes életük is, s a nemzet élete is boldog lesz.

Nyitókép forrása: Fortepan / Fortepan

Témakörök: alapvetés, oktatás, tanárképzés, társadalom
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT