Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Navracsics Tibor

Negyven éve leng

Az európai együttműködés egyik leghatásosabb szimbóluma.

Navracsics Tibor 2025.07.03.
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Ludovika.hu

Dánia az EU élén

Skandináv ambíciók a lengyel elnökség után.

Ludovika.hu 2025.07.01.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
PÁK BLOG
Belina Virág
Belina Virág
gyakornok, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2020.03.12.
  • 2020.03.12.

Korrupció és intézményi bizalom az Európai Unióban

Milyen hatással vannak a politikai botrányok az Európai Unió intézményeibe vetett bizalomra? – teszi fel a kérdést Erika Elsas, Anna Brosius, Franziska Marquart és Claes Vreese, a West European Politics című folyóiratban megjelent tanulmányukban, amely a Selmayr-ügynek a polgárok körében jelentkező hatásait elemezte.

A politikai bizalommal foglalkozó szakirodalomban régóta elfogadott, hogy a politikai botrányok és korrupciós ügyek negatív hatással vannak az érintett politikusokról és általánosságban a demokráciáról alkotott képre. Mi több, a korrupció magasabb szintje akár a választási részvétel arányát is visszafoghatja a liberális demokráciákban. Arról mégis viszonylag keveset tudunk, hogy a mulasztások és vétségek hogyan befolyásolják azokba az intézményekbe vetett bizalmat, ahol az esetek történtek. Azok a tanulmányok pedig egyenesen ritkaság számba mennek, amelyek ezt az összefüggést az Európai Unió kapcsán vizsgálják.

Általánosságban a korrupció az a politikai szabálytalanság, amelynek romboló hatását leginkább érezni lehet a politikus vagy politikai intézmény megítélésén. Az eddigi kutatások ezt a kérdést a korrupcióérzékelés és a politikai bizalom közötti kapcsolat empirikus vizsgálatának útján próbálták feltárni. Ez a fajta megközelítés azonban nem tudja felfedni a probléma alapját képező kérdéseket, így például azt, hogy a polgárok hogyan, milyen csatornán keresztül szereztek tudomást a korrupciós ügyekről, és hogy mindez hogyan befolyásolja a politikai intézményekbe vetett bizalmukat.

Pontosan ezt a hiányosságot igyekszik ez a kutatás pótolni, hozzájárulva a politikai bizalomról szóló szakirodalom bővítéséhez. Elsők között fordul egy olyan modellhez, ahol csak egyetlen konkrét korrupciós eset hatásait térképezik fel, pontosabban megmutatva így az ok-okozati viszonyokat. Nem csak azt vizsgálja, hogy a negatív információ miként befolyásol, hogy a polgárok mennyire tudnak különbséget tenni a politikai szereplők, intézmények között, de azt is, hogy a szabálytalanság következményei milyen időtávon jelentkeznek, és hogy a politikai szofisztikáltság mennyiben befolyásolja a folyamatot.

A kérdés megvilágítására Martin Selmayr kinevezésének körülményeit vizsgálták a szerzők (Semayr az Európai Bizottság főtitkára volt 2018 és 2019 között), amely kinevezést a média átláthatatlannak és nepotistának nevezett. Az eset kapcsán merült fel a kérdés, hogy a politikai szabálytalanságok valóban lehetnek a bizalmatlanság forrásai EU szinten is? A háromhullámos panelvizsgálat Hollandiából származó adatokat dolgozott fel.

A Selmayr-ügy különleges lehetőséget adott a szerzőknek a botrányok bizalomra gyakorolt hatásának közvetlen feltárására. A kutatás eredményei nem csak azt mutatják meg, hogy az online médiafelületek a polgárok elsődleges tájékozódási pontjai politikai ügyekben, de azt is, hogy az itt szerzett tudás módosíthatja a bizalmi szintjüket az Uniós intézményekkel szemben. A szerzők ezt a hatást specifikusnak nevezték olyan szempontból, hogy közvetlenül arra az intézményre irányul, amely a szabálytalanságnak helyt adott, továbbá abból a szempontból is egyedi, hogy a politikai szofisztikáltság minden szintjén megfigyelhető és hosszú ideig fennmaradt. A tanulmány eredményei megerősítették azt a nézetet, amely szerint a média a polgárok tudásának növelésével az átláthatóság és a szabad információáramlás bástyája a „feltételezhetően nem-demokratikus” folyamatok közepette.

A kutatás megmutatta, hogy akár egyetlen, alaposan feltárt szabálytalanság elég ahhoz, hogy a politikai intézményekbe vetett bizalom megrendüljön. Ez rávilágít arra is, hogy a politikai botrányok nem csak a konkrétan érintett fél, de a mögötte álló, sokkal absztraktabb intézmény megítélését is csorbíthatják. A polgárok különbséget tudnak tenni az intézmények között, amikor következtetéseket vonnak le az esetekből: a vizsgált adatok alapján az Európai Bizottságba vetett bizalom rendült meg leginkább, azt követte az Európai Parlamenté, míg hatása a nemzeti parlamentekre egyáltalán nem volt érzékelhető. Az eredmény nem tér el jelentősen a kevésbé vagy jobban szofisztikált választópolgárok körében sem.

Érdekes az az eredmény is, amely a szabálytalanság hatásának időbeni kiterjedését mutatja. A polgárok a vizsgált három hónapos időszak letelte végén is töretlen bizalmatlansággal tekintettek a Bizottság munkájára. Ebből arra következtetnek a szerzők, hogy a bizalom megrendülésének nem csak oka a média-lefedettség, hanem mindezen túl annak következménye is. Miután az emberek tudást szereztek a Bizottság működésének folyamatáról, az abból levont következtetéseik alapján megváltoztatták a bizalmi szintjüket is. A politikai szabálytalanságok tehát valóban befolyásolják a benne résztvevő személyek és intézmények megítélését az Európai Unió szintjén. A Selmayr-ügy és az ahhoz hasonló különböző rendellenes viselkedések feltárásában és bemutatásában elengedhetetlen szerepe van a médiának, amely „watchdog” funkcióját betöltve informálja a polgárokat a kötelességszegési esetekről és politikai bűntettekről.

Témakörök: bizalom, Európai Unió, korrupció, média, szemle
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT