Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kutasi Gábor

Ami felett elmúlt az idő

A centralizált gazdasági kormányzásról.

Kutasi Gábor 2025.12.12.
Zsivity Tímea

Oktatás a béke és a megosztottság árnyékában

Bosznia-Hercegovina a daytoni békeszerződés 30. évfordulóján.

Zsivity Tímea 2025.12.12.
Navracsics Tibor

Az első teljes év

Első teljes évét zárja december végén a második von der Leyen-Bizottság.

Navracsics Tibor 2025.12.11.
Zalai Csaba

Függetlenebb Európa?

A stratégiai autonómia mélyítése létfontosságú.

Zalai Csaba 2025.12.10.
Taraczközi Anna

Turbulens advent

Európa a geopolitikai présben: a jóvátételi hitel, a védelmi fordulat és a transzatlanti feszültség.

Taraczközi Anna 2025.12.10.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Csepeli Réka
Csepeli Réka
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.12.15.
  • 2025.12.15.

Kis karácsony… kis csomag

Az EU harca az olcsótermék-dömping ellen

Közeledik a karácsony… és szemmel láthatólag egyre szaporodik az utcáinkon cikázó kiskamionok száma, melyeknek jó része kicsi csomagokat szállít házhoz, méghozzá földünk másik feléről. Nem nehéz elképzelni mindennek a drámai következményeit környezetünkre nézve. Mégis sokan kísértésbe esnek. A karácsony ugyanis mára már sokak számára valósággal a „fogyasztás ünnepévé” vált. Ugyan az európai zöld megállapodás az elmúlt hónapokban „átértékelődött”, pontosabban az EU környezetvédelmi politikája egyes alapelveinek feladására, illetve „átgondolására” kényszerült, a klímaváltozás elleni harcban (legalábbis eleddig) éllovasként ismert és elismert EU határozott lépésre szánta el magát.

Olcsótermék-dömping

A kínai webáruházak egyik zászlóshajója a 2023 őszén megjelent, de agresszív hirdetéseivel a piacot hamar letaroló Temu, ám ide sorolhatjuk a főként ruhákat kínáló Sheint is. A Shein, a Temu és a hozzájuk hasonló webáruházak miatt évek óta valóságos olcsótermék-dömping érkezik Ázsiából az Unióba. Az elsősorban Kínából érkező „kacatok” vámmentességét kihasználva sok cég szándékosan alulértékeli a küldeményeit vagy választja szét a csomagjait kisebb egységekre, hogy az EU határaihoz érve ne kelljen utána vámot fizetni.

Valamikor 2026-ban már megszűnhet a vámmentesség egy átmeneti megoldás keretében, de a végleges keretrendszer csak 2028-ra áll fel. A tagállamokkal és az Európai Bizottsággal együttműködve egy ideiglenes megoldásra volt tehát szükség annak érdekében, hogy mielőbb, 2026 folyamán gátat vethessenek ennek a feltartóztathatatlannak tűnő, valamennyi kereskedelmi szabályt és etikát felülíró, mindemellett súlyos környezeti ártalmakat okozó dömpingnek.

A vámszabályok újragondolása az elmúlt években az e-kereskedelem térnyerése miatt került napirendre az uniós döntéshozóknál. Az olyan, jellemzően olcsó termékeket kínáló webáruházak, mint a Shein és a Temu évről évre egyre nagyobb számban küldenek 150 eurónál olcsóbb, így jelenleg vámmentes csomagokat az Európai Unióba. Míg a fentebb említett országokból 2022-ben 1,4 milliárd olyan csomag érkezett, ami feladója szerint 150 eurónál kevesebbet ért, addig ez a szám 2023-ra már 2,3 milliárdra, 2024-re pedig 4,6 milliárdra nőtt. A teljesség érdekében megemlítendő, hogy az e-kereskedelemben vásárolt, 150 eurónál kevesebbet érő küldemények 91 százaléka egyetlen országból, Kínából jött. Az egyre nagyobb számban érkező küldemények kezelése a vámhivataloknak is kihívást jelent, így előfordulhat, hogy olyan csomagok is átjutnak a határon, amiknek nem kellene.

Aránytalan piaci erőviszonyok

A számok önmagukért beszélnek: 2024-ben mintegy 4,6 milliárd, 150 eurónál kisebb értékű szállítmány érkezett az európai piacra, ami másodpercenként több mint 145-öt jelent.

Az olcsó és gyakran nem túl jó (vagy legalábbis ellenőrizetlen) minőségű termékeket kínáló, jellemzően kínai webáruházak az elmúlt években váltak a piac domináns szereplőivé. Ez a 2 év alatt több mint megháromszorozódott mennyiség érthetően keltett aggodalmat – különösen a 2024 szeptemberében nyilvánosságra hozott Draghi-jelentést követően – a versenyképesség erősítését zászlójára tűző unió szemében. A külföldi, kevesebb biztonsági intézkedést előíró országból érkező termékek jogtalan előnyhöz juthatnak az Európai Unió termékeivel szemben – hiszen a külföldi cégnek nem feltétlen kellett ugyanazoknak az előírásoknak megfelelnie, amiknek egy unión belüli gyártónak igen.

Súlyos etikai és környezetvédelmi problémák

A túlfogyasztásnak ezen fellegvárai agresszív marketingjükkel néhány év leforgása alatt valósággal letarolták az európai piacot – az állandó kísértés rabságában rengeteg mindent vásárolhatunk úgy, hogy valójában nincs is rá szükségünk. Ez a környezetre is nagyon káros, hiszen a termékek gyártása és elszállítása több ezer kilométerre komoly kibocsátással jár. A csomagőrület még a város működését és ritmusát is átalakulásra kényszeríti. Az online vásárlás térnyerésével és a gépjárműforgalom korlátozásával a városi logisztika egyre problematikusabbá válik, a további kibocsátásokról nem is beszélve. A felhalmozott, sokszor ténylegesen csak egyszer használatos tárgyakat és ruhaneműket a megvásárlásukat követően pedig igen kidobják, még inkább növelve ezzel a már amúgy is környezeti katasztrófát jelentő szeméthalmazt.

Ez év júniusában 21 ország fogyasztóvédelmi szervezete nyújtott be hivatalos panaszt az uniós hatóságokhoz a Shein fast fashion cég „etikailag megkérdőjelezhető” gyakorlatai miatt, beleértve a vásárlók kényszerítését, hogy többet vásároljanak, mint amennyit megengedhetnek maguknak.

Az alacsonyabb kínai munkabérek mellett a webáruház marketingstratégiája is komoly etikai kérdéseket vet fel: az Aliexpress-szel vagy a Wish-sel ellentétben a Temun csak azokat a termékeket árulhatják az eladók, amelyekből 14 nap alatt legalább 30 darabot eladtak, összesen minimum 90 dollár értékben – ha ezt nem sikerül teljesíteni, letörlik az árut az oldalról.

Az Európai Bizottság szerint a rengeteg beérkező csomag miatt több olyan is átjuthat a határon, ami az uniós követelményeknek nem felel meg, így akár a fogyasztók egészségére is veszélyt jelenthet.

Franciaország a csata éllovasa

Október elején jelentette be az olcsó ruháiról híres kínai webáruház, a Shein, hogy Párizs egyik legismertebb, ráadásul a főpolgármesteri hivatal épülete mellett található BHV (Bazar de l’Hôtel de Ville) nívós üzletházában nyitja meg első állandó üzletét. A döntést egyből hatalmas felháborodás követte, majd még komolyabb hullámokat vert az, hogy kiderült: az oldalon gyerek testalkatú szexbabákat és A kategóriás fegyvereket is árultak. A nagyáruház új lendületet igyekezett biztosítani a kínai fast fashion márka befogadásával. A bejelentést követően azonban több, mint 20 nagy nevű márka elhagyta az üzletházat. Végül pedig az üzlet megnyitásának a napján a francia kormány bejelentette, hogy kezdeményezi online webáruházának felfüggesztését az országban.

Mindennek ismeretében érthető tehát, hogy Franciaország vette kezébe az irányítást az említett cégek által gyakorolt dömpingpraktika ellen. A franciák egy „átalányadót” javasoltak partnereiknek, ami fix összeget jelentett az Európai Bizottság által ajánlott arányos adó helyett. És végül ezt a Párizs által támogatott és sokkal visszatartóbbnak tartott lehetőséget fogadták el. Az intézkedés azonban csak júliusban lép hatályba, míg Párizs az első negyedévben történő végrehajtást szorgalmazta.

Szintén érdekes ebben a kontextusban megemlíteni Emmanuel Macron elnök a közelmúltban tette látogatását Kínában. A Peking és az Európai Unió közötti feszültségek közepette tett háromnapos állami látogatás célja az volt, hogy megpróbáljon előrelépést elérni Ukrajna, a kereskedelem és a gazdasági egyensúly helyreállítása ügyében. Ugyan Macron elnök hangsúlyozta a gazdasági kapcsolatok „újraegyensúlyozásának” szükségességét, mivel a francia kereskedelmi hiány Kínával 2024-ben elérte a 47 milliárd eurót, ami a francia államkincstár adatai szerint a teljes hiány közel felét (46%-át) teszi ki, a hivatalos látogatás nem hozott semmiféle kézzelfogható eredményt.

Az unión belül azonban a francia nyomás az ázsiai online kereskedelem visszaszorítása érdekében eredményesnek bizonyult.

Az EU fellépése

Az Európai Unió Tanácsa már 2023-ban javaslatot tett az EU vámrendszerének megreformálására, amire a részben az e-kereskedelemből beérkező, nagyszámú küldemény miatt van szükség. Ennek egy részéről 2025 júniusában sikerült megállapodniuk, így elkezdhettek róla tárgyalni az Európai Parlamenttel. A reform célja, hogy leegyszerűsítsék a vámügyi eljárásokat, miközben az országok vámhatóságainak is modernebb eszközöket adjanak a küldemények ellenőrzésére és lehetséges megállítására. Az EU vámügyi hatóságát is létrehoznák, aminek feladata egy közös, a különböző országok vámhatóságait összekötő informatikai rendszer működtetése lenne.

Az unió gazdasági és pénzügyminiszteri tanácsának (Ecofin) november 13-án, a soros dán elnökség égisze alatt hozott megállapodása szerint az EU-n kívülről érkező, 150 eurónál olcsóbb küldemények vámmentessége megszűnik, azaz a vámot már az első eurós értéktől fizetni kell. Ezt a döntést december 12-én újabb szigorítás erősítette meg.

A tagállamok pénzügyminisztereinek december 12-i gyűlésén született megállapodással visszaszorítanák a nagy részben kínai weboldalakról rendelt filléres áruk beáramlását. Ezek szerint 3 euró (nagyjából 1200 forint) vámot vetnek ki a jövő évtől kezdve az unióba érkező alacsony értékű csomagokra. A vám 2026. július 1-jétől lép érvénybe, és addig marad hatályban, amíg nem találnak végleges megoldást a 150 euró alatti online vásárlásokra vonatkozó „de minimis” vámmentesség megszüntetésére – közölte Roland Lescure francia gazdasági- és pénzügyminiszter, aki komoly győzelemnek titulálta a brüsszeli döntést. Ez az átalánydíj hozzáadódhat a 2026-os költségvetési törvénytervezetben már szereplő 2 eurós adóhoz, amennyiben ezt az intézkedést elfogadják. A magánszemélyek Temu, Shein és Alibaba szolgáltatóknál történő vásárlásait fogja leginkább érinteni.

Van-e visszaút?

A karácsonyi időszak alkalom lehet annak az átgondolására is, hogy milyen értékek mentén szeretnénk a továbbiakban építeni, illetve adott esetben újra gondolni az életmódunkat, a fogyasztási szokásainkat. Érdekes kérdés lehet annak az átgondolása is, hogy vajon a fogyasztó, vagy az általános, és pontosan a fogyasztásra épülő gazdasági logika vonható-e felelősségre a jelen helyzet kialakulásáért?

A fogyasztás oly mértékben beépült az életünkbe, hogy mára már azt gondoljuk, hogy e nélkül valósággal megszűnnénk létezni. Ebben a kontextusban pedig nem meglepő, hogy nem szeretünk a túlfogyasztás súlyos környezeti következményeivel szembenézni.

A mérsékletesség mint irányadó érték előtérbe állítása pedig rendkívül fontos lenne egy célt tévesztett, értékeit egyre kevésbé meghatározni képes társadalomban.

Nyitókép forrása: HASLOO / depositphotos.com

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT