Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Ludovika.hu

Jó emberből morálisan elszánt emberré válni

„Vezetés integritással” című vezetéselméleti és etikai konferencia Lexingtonban.

Ludovika.hu 2025.11.24.
Tóth Bettina

Jó úton halad az EU a 2030-as klímacél eléréséhez

Az elmúlt évi csökkenéshez legnagyobb arányban az energiaszektor járult hozzá.

Tóth Bettina 2025.11.21.
Kalas Vivien

A következő hetekben derülhetnek ki az első migrációs kvótaszámok

Az Európai Bizottság az új migrációs és menekültügyi paktum részeként tett javaslatot a tagállamok hozzájárulási kötelezettségeire.

Kalas Vivien 2025.11.20.
Zsivity Tímea

Feszültség a szerb–koszovói határon

Információs műveletek és titkosszolgálati játszmák a Nyugat-Balkánon.

Zsivity Tímea 2025.11.19.
Taraczközi Anna

Szavazat vagy család?

Az Európai Parlament válasza a modern politikai élet kihívásaira.

Taraczközi Anna 2025.11.18.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Máthé Réka Zsuzsánna
Máthé Réka Zsuzsánna
tudományos munkatárs, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.11.24.
  • 2025.11.24.

G20-csúcstalálkozó az USA nélkül

A világ legnagyobb gazdaságait tömörítő fórum zárónyilatkozata az USA, Kína és Oroszország elnökeinek távolmaradása miatt veszít jelentőségéből.

A G20-as csúcstalálkozót 2025. november 22–23. között rendezték meg a dél-afrikai Johannesburgban. Az esemény mindenképpen rendkívülire sikeredett és hosszú távú politikai, gazdasági hatásai lehetnek. A fórumot 1999-ben hozták létre a G7-es országok pénzügyminiszterei és központi bankok elnökei válaszul az 1997–1998-as globális pénzügyi és gazdasági válságokra. A rendezvény célja az volt, hogy a világ legnagyobb gazdaságait képviselő országok együttműködjenek a globális pénzügyi stabilitás megőrzésében. A fórum mindeddig többé-kevésbé betöltötte ezen célját, ám most úgy tűnik, hogy a multipolaritás felerősödése miatt a világ legnagyobb gazdaságainak vezetői erre az egyeztetésre nem tartanak igényt.

A G20 tagjai Argentína, Ausztrália, Brazília, Kanada, Kína, Franciaország, Németország, India, Indonézia, Olaszország, Japán, Dél-Korea, Mexikó, Oroszország, Szaúd-Arábia, Dél-Afrika, Törökország, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok, valamint két regionális szervezet – az Európai Unió és az Afrikai Unió. Így együttesen az említett országok a globális GDP 85%-át, a nemzetközi kereskedelem 75%-át és a világ népességének kétharmadát képviselik.

Ki vett részt és ki nem?

A 19 tagállam vezetői közül többen is lemondták a meghívást, maguk helyett más magas rangú megbízottat küldtek. Az USA nyíltan bojkottálja a csúcstalálkozót, hivatalosan „emberi jogi visszaélésekre hivatkozva”, amelyet a dél-afrikai elnök washingtoni látogatása alkalmával is szóvá tett. Érdemes azonban megjegyezni: később kiderül, hogy az amerikai elnök által felmutatott sokkoló képek valójában Kongóban készültek, nem Dél-Afrikában. Az USA alacsonyabb szinten sem képviseltette magát a tárgyalásokon, hanem a dél-afrikai ügyvivő nagykövetet tervezték küldeni  a csúcstalálkozó végén tartandó ünnepségen való részvétel céljából. Mivel 2026-ban az USA ad otthont csúcstalálkozónak, Ramaphosa dél-afrikai elnök a G20 elnökséget egy nagykövetnek kellett volna átadja, ám erre nem volt hajlandó. 

Az USA bojkottjához csatlakozott az argentínai elnök, Javier Milei, és az amerikai kontinensről, Mexikó elnöke sem utazott a csúcstalálkozóra. Kínát a második embere, a leginkább gazdaságpolitikáért felelős miniszterelnök képviselte Xi elnök helyett. Mindezek mellett Oroszország elnöke sem vett részt a csúcstalálkozón.

Ezzel szemben jelen voltak az európai országok képviselői, az EU és az Afrikai Unió képviselői, valamint képviseltette magát a Nemzetközi Valutaalap (IMF), a Világbank, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO), a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO), a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD), illetve az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) is.

Mi a csúcstalálkozó jelentősége?

A G20 csoport elnöksége úgynevezett trojkában végzi tevékenységét, hasonlóan az uniós elnökséghez: a csoport tevékenységét három ország prioritásai adják, így a jelenlegi dél-afrikai elnökség munkájában a tavalyi brazíliai, illetve a 2026-os elnökséget átvevő USA vettek volna részt. Az USA bojkottja és azon kívánsága, hogy a résztvevők ne adjanak ki közös nyilatkozatot szembement a többéves hagyományokkal, voltaképpen jelentéktelenné tette volna a tanácskozást. Ennek ellenére a dél-afrikai elnökség vezetése alatt a résztvevők elfogadtak egy nyilatkozatot. Ezek legfontosabb pontjai az alábbiak szerint foglalható össze:

  1. Globális kormányzás. A résztvevők elismerik a növekvő geopolitikai és geoökonómiai verseny, a konfliktusok, az egyenlőtlenség és a gazdasági bizonytalanság jelentette kihívásokat, és megerősítik a multilaterális együttműködés és az ENSZ Charta elvei iránti elkötelezettségüket. Ugyanakkor hangsúlyozzák az ENSZ és a Biztonsági Tanács reformjának szükségességét, amely jobban tükrözné a 21. századi valóságot.
  2. A klíma- és környezetvédelem kapcsán támogatják az éghajlatváltozás elleni fellépést, az alkalmazkodást, a biológiai sokféleség megőrzését, a föld degradációja elleni küzdelmet, az erdőirtás megfékezését és az óceánok fenntartható kezelését. Kiemelik a katasztrófakockázat-csökkentés megerősítésének, a korai figyelmeztető rendszerek fejlesztésének és a leginkább sebezhető országok támogatásának fontosságát. Továbbá aggodalmukat fejezik ki az éhínség és az egészséges élelmiszerek megfizethetetlensége miatt. Elkötelezik magukat a nyílt kereskedelem és az afrikai kisgazdálkodók támogatása mellett.
  3. A jövő technológiái területén szorgalmazzák a megújuló energiaforrások kapacitásának megháromszorozását és az energiahatékonyság megduplázását 2030-ra. Kiemelik az energiaszolgáltatáshoz való hozzáférés javításának szükségességét Afrikában. Elismerik a mesterséges intelligencia potenciálját az egyenlőtlenségek csökkentésében és a fenntartható fejlődés előmozdításában, valamint támogatják az afrikai MI ökoszisztéma fejlesztését. Ehhez kapcsolódóan elismerik a kritikus ásványok iránti növekvő keresletet, és egy önkéntes, nem kötelező érvényű keretet dolgoznak ki a fenntartható fejlesztés érdekében, biztosítva, hogy a termelő országok profitáljanak belőle. Az együttműködések célja az egyenlőtlenségek, a munkanélküliség és az informális foglalkoztatás csökkentése, a minőségi munkahelyek teremtése, a szociális védelem biztosítása és a fenntartható iparpolitika előmozdítása.
  4. Pénzügyi területen kiemelték az alacsony és közepes jövedelmű országok magas adósságszintjével járó kockázatokat, és elkötelezték magukat az adósságkezelési keretek, az adósságátláthatóság és a válságálló adósságkikötések megerősítése mellett. Továbbá folytatják a párbeszédet a globális minimumadók és az adóegyüttműködés további javításáról, hangsúlyozva a hazai forrásmobilizálás fontosságát.

A multilaterális szervezetektől ódzkodó Donald Trump elnök már a fentiek tartalmával sem feltétlenül ért egyet, ám a nyilatkozat további igencsak vitatható pontokat is tartalmaz. Bár a béke melletti elkötelezettség általános, az olyan konkrét régiók, mint a „megszállt palesztin terület” és Ukrajna említése eltérő politikai érzékenységet válthat ki a tagállamok és a nemzetközi közösség körében – különösen a néhány napja bemutatott 28 pontos béketerv tükrében. A dokumentum 83. pontjában tárgyalt ENSZ Biztonsági Tanács reformjára irányuló javaslat, amely a testület „reprezentatívabbá, inkluzívabbá, hatékonyabbá, demokratikusabbá és elszámoltathatóbbá” tételét célozza, közvetlenül megkérdőjelezi a jelenlegi struktúrát és a vétójogot. Ez mélyen megosztó téma, és talán ennél a pontnál a leglényegesebb, hogy az USA, Kína és Oroszország elnöke sem volt a résztvevők és a dokumentumot aláírók között.

Egy másik vitatható eleme a dokumentumnak az éghajlatváltozási vállalások rugalmassága (90. pont), vagyis annak hangsúlyozása, hogy az intézkedéseket „nemzeti szinten meghatározott módon”, „eltérő nemzeti körülményeket, módszereket és megközelítéseket figyelembe véve” kell végrehajtani. Ez a kitétel lehetővé teszi a tagállamok számára a könnyebb alkalmazkodást, ugyanakkor gyengítheti a kollektív éghajlatvédelmi törekvéseket. Ezt máris felerősíti a 25. pontban foglalt energia átmenettel kapcsolatos megközelítés, amely „elismeri a hazai energiaügyi tervezés, a kapacitásépítés, a kölcsönösen elfogadott feltételek mellett történő önkéntes technológiatranszfert”. A megfogalmazás lehetőséget ad a fosszilis tüzelőanyagok különböző mértékű alkalmazására, ami igencsak eltérő értelmezésekhez vezethet a gyors dekarbonizációt sürgető és a gazdasági stabilitást előnyben részesítő országok között. Végül, de nem utolsó sorban a globális minimumadók (72. pont) szerint a „mindenki számára elfogadható kiegyensúlyozott és gyakorlatias megoldás” keresése azt jelzi, hogy a felek között még nincsen egyetértés, ugyanis ebben a kérdésben a nemzeti szuverenitás szempontjai ütközhetnek a globális adóharmonizációs törekvésekkel.

Összességében a dokumentum a globális kihívásokra adandó multilaterális válaszokat, a fenntartható fejlődést és az inkluzív növekedést hangsúlyozza, de teret hagy az egyes területeken fennálló eltérő nemzeti prioritásoknak és nézeteknek is. Vagyis úgy tűnik, hogy a multipolaritás kialakulása közben egyelőre még van igény a multilaterális megoldásokra. Ugyanakkor érdemes kiemelni, hogy a klímavédelem kapcsán egyre kisebb az  elköteleződés.

Mit ért el az EU?

Ahogy korábban írtuk, az EU igyekszik a Dél-Afrikai Köztársasággal jó kapcsolatokat kialakítani. Ennek megfelelően ezt az alkalmat is eredményesen használta ki, ugyanis a G20 csúcstalálkozó mellett a felek között létrejött egy újabb megállapodás.

Az Európai Unió és Dél-Afrika közötti Tiszta Kereskedelmi és Befektetési Partnerség (CTIP) célja, hogy új kereskedelmi és befektetési lehetőségeket generáljon, miközben testreszabott, rugalmas és célzott megközelítéssel támogatja a dekarbonizációs törekvéseket, figyelembe véve mind a dél-afrikai, mind az uniós prioritásokat. A tiszta ellátási láncokban megvalósuló kereskedelem és befektetések ösztönzése mellett a CTIP egyúttal keretet biztosít az EU és Dél-Afrika közötti szabályozási együttműködés elmélyítésére a kölcsönösen releváns területeken. 

Ezen túlmenően a felek megállapodtak a fenntartható ásványi anyagok és fémek értékláncaira vonatkozó stratégiai partnerségről is. A megállapodás célja az értéknövelt feldolgozás ösztönzése a kritikus ásványi anyagok esetében, amely előnyben részesítené a kitermelés helyszínén történő feldolgozást. Mindez elmélyítené a gazdasági és ipari kohéziót Dél-Afrika és az Európai Unió között.

Továbbá az év eleji EU–Dél-Afrika csúcstalálkozón tett vállalásoknak megfelelően a két fél 2025 szeptemberében elindította a Dél-Afrika–EU Energiaügyi Párbeszédet, melyet 2026-tól miniszteri szintűvé emelnek. Ez a párbeszéd lehetővé teszi, hogy olyan kulcsfontosságú területeken, mint az energiaátvitel, a tiszta energiatechnológiák és az igazságos átállást célzó kezdeményezések az érintett felek szorosabban együttműködjenek.

Összességében az EU-nak sikerült egy fontos partnerrel még szorosabb kapcsolatokat kialakítani, amely az kritikus nyersanyagok és az energiaátmenet területén kölcsönösen előnyös együttműködést ígér. Azonkívül megfelelő módon képviseltette magát a fórumon, amely elsősorban az USA, Kína és Oroszország elnökeinek távolmaradása miatt némileg veszített jelentőségéből. Ugyanakkor a bizonytalan multipoláris világrend kialakulása folyamatának során az EU egy stabil és megbízható partnerként lépett fel a fórumon, amely hosszútávon pozitív politikai és gazdasági előnyöket hozhat számára.

A nyitókép forrása: europa.eu

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, politika, USA
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT