Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Ludovika.hu

A Zeitenwende kora

A német civil hatalomból újra katonai nagyhatalom?

Ludovika.hu 2025.11.03.
Navracsics Tibor

Visszatér a „Berlaymont szörnyetege”?

Nem akárkivel gazdagodik a külügyi szolgálat.

Navracsics Tibor 2025.10.30.
Hárs András

Egy ENSZ-békeművelet lehetőségéről Ukrajnában

Mi lenne egy átmeneti fegyvernyugvás legjobb biztosítéka?

Hárs András 2025.10.29.
Petruska Ferenc

Az MI alkalmazásának három kompetenciaszintje

Az MI használata forradalmasítja a szakmai anyagok feldolgozását, értelmezését és elemzését a kutatásban.

Petruska Ferenc 2025.10.28.
Ződi Zsolt

A platformok rezilienciája a tavalyi román elnökválasztás fényében

Mi értelme a DSA-nak, ha ez bekövetkezhetett?

Ződi Zsolt 2025.10.28.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Mernyei Ákos Péter
Mernyei Ákos Péter
kutató, NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.11.03.
  • 2025.11.03.

Ki beszél Európa érdekében?

A múlt héten hatályba lépett az Európai Unió és Ukrajna közötti kereskedelmi megállapodás „felújított változata”. De mit is jelent ez a gyakorlatban? A módosított szerződése számos, immár nem időleges, hanem hosszú távú kedvezményt jelent Ukrajna számára, miközben nagy kérdés, hogy mit hoz Európának, s a mi érdekeinket az európai vezetők szem előtt tartották-e a megállapodás megkötésénél.

Az orosz–ukrán háború kezdete óta napi gyakorisággal szólnak hírek arról, hogy az Európai Unió milyen szankciós csomagokat alkalmaz Oroszországgal szemben, milyeneken dolgozik, illetve milyen pénzügyi támogatásokat juttat Ukrajna számára. Kevesebb szó esik azonban az EU és Ukrajna közötti kereskedelmi együttműködés szabályairól, amelyek, bár rendeltetésük az európai gazdasági érdekek védelme lenne, ugyancsak alkalmasak lehetnek Ukrajna támogatására – az európai gazdák kárára.

A vonatkozó szabályrendszer alapvető politikai és gazdasági fontosságú, érdemes ezért azt röviden áttekinteni. Az együttműködés gyökerei a kétezres évek közepéig nyúlnak vissza. Az Unió 2007 és 2011 között tárgyalt, majd 2014-ben „Társulási Megállapodást” (Association Agreement) kötött Ukrajnával, amely szerződés az ország „európai törekvéseinek” jogi kereteit hivatott biztosítani. A nemzetközi szerződésnek része volt egy ún. „Mély és Átfogó Szabadkereskedelmi Térség” (Deep and Comprehensive Free Trade Area (DCFTA)) létrehozása is (25. cikk). A DCFTA jelentős vámügyi könnyítéseket vezetett be az Ukrajnával való kereskedelmi kapcsolatokban, olcsóbbá téve ezzel az Ukrajna felől az Unióba irányuló importot, azaz élesebb versenyhelyzetet teremtve az európai gazdák számára.

A háború kitörését követően az EU a megállapodásban foglaltakhoz képest további liberalizációt (a fennálló vámok és behozatali kvóták felfüggesztése) jelentett be, amelyeket egyoldalú, évente felülvizsgálandó intézkedésekkel be is vezetett. Ezeket az egyoldalú intézkedéseket Autonóm Kereskedelmi Intézkedéseknek (Autonomous Trade Measures (ATMs)) nevezik, s azok (eredetileg csak „időleges jelleggel” megnyitották – többek között – az uniós mezőgazdasági piac több szegmensét is az ukrán termékek (így pl. a gabona, kukorica, tejtermékek) előtt. Az ATM-ek először 2022. júniusában léptek hatályba, ám azokat a Bizottság 2023-ban, majd 2024-ben is meghosszabbította, minden alkalommal újabb egy-egy évvel. A háromszor egy évnyi egyoldalú könnyítés közben a Bizottság (részben nemzetközi kereskedelmi jogi – WTO – szabályok miatt) úgy döntött, hogy tartóssá kívánja tenni az Ukrajna irányába ekként bevezetett, liberalizált rezsimet, s a nyár folyamán megállapodásra is jutottak az ukránokkal.

A módosítás tartalma tekintetében élénk vita alakult ki a tagállamok, illetve a tagállamok és a Bizottság között. Az ügy politikai szempontokon túli jelentőségét félreérthetetlenül mutatja, hogy a vitában Lengyelország és Szlovákia is beállt Magyarország mellé – amely koalíció jogi értelemben azonban így sem volt elég ahhoz, hogy a megállapodást megakadályozza. A Bizottság célja a módosítással az volt, hogy még tovább könnyítse az Ukrajnával fennálló kereskedelmi kapcsolatokat, s ezzel a kereskedelempolitikai eszközzel segítse az ukrán gazdaságot. Tartalmi szempontból a szöveg kisebb fokú további liberalizációt jelent bizonyos érzékeny szektorok tekintetében (pl. cukor, szárnyasok, tojás, liszt és méz), míg teljes piacnyitást valósít meg más termékek kapcsán, így pl. a tejtermékeknél. 

Igen ám, csakhogy az Ukrajna irányába nyújtott könnyítések, a dolgok természeténél fogva, a kapcsolat másik oldalán, azaz Európa számára nehézséget jelentenek. A helyzet ugyanis az, hogy a tagállamok egyes, gazdaságilag sérülékeny szektorai (így pl. a mezőgazdaság) nagyon könnyen komoly károkat szenvedhetnek, ha az Ukrajnával kötött kereskedelmi megállapodás nem védi kellőképpen a „hazai” termelőket. Mindez különösképpen igaz bizonyos olyan ágazatokra, ahol az EU-n belüli termelés részletekbe menően szabályozott, s (legalább részben) emiatt jelentősen magasabb költségszinten képes csak az ágazat termelni (ld. pl. mezőgazdaság a számtalan agrárpiaci, környezetvédelmi, illetve növény- és állategészségügyi előírás miatt). A Bizottság szerint a módosítás ugyan tartalmaz megfelelő ún. „biztonsági intézkedésket” („safeguard clauses”), amelyek gyors beavatkozási lehetőséget hivatottak garantálni arra az esetre, ha a liberalizáció eredményeképpen a valamely EU-s piacon súlyos torzulás lépne fel.

Több tagállam és mezőgazdasági érdekképviselet azonban nem tartotta megfelelőnek sem a további, immár határozatlan idejű piacnyitást, sem a kitárgyalt védelmet (érdemes belegondolni, mit jelenthetnek a gyakorlatban egy-egy gazda számára a piacon ugyanis az olyan fogalmak, mint pl. a „gyors beavatkozás”, illetve a „súlyos torzulás”?) és határozottan érvelt is a módosítással szemben. Magyarországon a MAGOSZ és a NAK is felhívta a figyelmet, hogy a megállapodás piaci zavarokat okozhat, élelmiszerbiztonsági kockázatokat hordoz, illetve olyan árdömpinget fog eredményezni, ami, az aszállyal is sújtott magyar gazdákat súlyosan hátrányosan fogja érinteni. Az érdekképviseletek ezen kívül sérelmezték, hogy a módosítást megelőzően nem készült átfogó hatásvizsgálat, amely alapján a tagállami agrárérdekek egyáltalán kellően figyelembe vehetőek lehettek volna.

Ezek az érvek azonban nem hatották meg a Bizottságot, amely október közepén átvitte a Tanácsban a módosítást, s az a hónap utolsó napjaiban (október 29-én) hatályba is lépett. A javaslatot minősített többségi döntéshozatali eljárásban tárgyalták, így azt Magyarország még a lengyelekkel és a szlovákokkal megtámogatva sem tudta megakadályozni. A megállapodást ellenző mindhárom tagállam ezért úgy döntött, hogy minekutána tavaly egyoldalúan bevezettek kereskedelmi védintézkedéseket gazdaságaik érdekében, azokat továbbra is fenntartja Ukrajnával szemben. Emiatt Ukrajna egyébként keresetet indított a WTO előtt az érintettekkel, így Magyarországgal szemben is…

Adott tehát úgymond a sajnos lassan „szokásosnak nevezhető setup”: egy, a Bizottság által „európai érdekként” megjelölt központi cél, s ez szemben áll a tagállamok érdekével, amely természetszerűleg saját honosaik, termelőik, kereskedőik, fogyasztóik érdekéből áll össze. A Bizottság Ukrajna támogatását, a tagállami állami és ágazati érdekképviseleti szintű tiltakozás ellenére, komolyabb súlyúnak ítélte, ezért keresztülvitte a kereskedelmi megállapodás módosítását. Az érintett tagállamok pedig védekeznek, ahogy tudnak: ha az EU nem nyújt segítséget, sőt ha éppen Brüsszelből jön az újabb baj, akkor egyoldalú védintézkedések formájában. Ukrajna pedig, aki összehozta a számára kedvező üzletet a Bizottsággal a tagállamok feje felett, eközben keresettel akarja kikényszeríteni a tagállamok számára hátrányos megállapodás betartását egy nemzetközi fórum előtt. S mindeközben a Bizottság azt mérlegeli, fellép-e majd a „renitens” tagállamokkal szemben (s ha igen, csak Magyarországgal vagy pl. Lengyelországgal szemben is) az Európai Bíróság előtt, s igyekszik-e ott rákényszeríteni őket arra, hogy megszüntessék a mezőgazdaságuknak nyújtott védelmet?

Mindez egy dolgot biztosan nem segítene elő: egy erősebb, harmonikusabb, ha úgy tetszik, a polgáraiért dolgozó Európai Unió megvalósítását.

Nyitókép forrása: depositphotos.com

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, háború, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT