Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pócza Kálmán

Integráció konszenzus nélkül

A végső kihívás az EU számára a kényes egyensúly megtalálása.

Pócza Kálmán 2025.10.08.
Matuz János

Az energiaszuverenitás nem Excel-táblázat

Mit nem mér az Energy Sovereignty Index?

Matuz János 2025.10.08.
Szikora Tamás

Veszít-e egyáltalán a Facebook a politikai reklámok megszüntetésével?

A politikai hirdetések megszüntetésével a Meta reklámbevételeinek valamivel több, mint 0,1 százalékáról mond le.

Szikora Tamás 2025.10.02.
Mernyei Ákos Péter

Indonéz textilt Európának az uniós autóiparért cserébe?

Révbe érni látszik az Európai Unió és Indonézia közötti kereskedelmi megállapodás.

Mernyei Ákos Péter 2025.10.01.
Máthé Réka Zsuzsánna

Kenyértörés: közös agrárpolitika vagy uniós védelmi ipar legyen?

Az EU kiemelten fektetne a védelmi iparba, miközben az agrárpolitikára egyre kevesebb támogatás jut.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.30.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.10.09.
  • 2025.10.09.

Hogyan vált a bizalmatlansági szavazás megszokott eszközzé?

Noha már a Római Szerződés is ismerte a bizalmatlansági indítvány és szavazás intézményét, az Európai Parlament az európai integráció első három évtizedében egyáltalán nem használta ezt az eszközt. Több, mint harminc évvel később azt láthatjuk, hogy a bizalmatlansági indítvány alkalmazása, ha nem is mindennapos, de bevett szokásává vált az Európai Parlament frakcióinak, akkor is, ha egy kivételével minden alkalommal eredménytelennek bizonyult.  Hasonlóképpen a korábbiakhoz, a mai szavazás a von der Leyen Bizottság jövőjéről sem tűnik bizonytalan kimenetelűnek. Mégis, akkor miért alkalmazzák?

A bizalmatlansági indítványok megjelenése a politikai eszköztárban, és annak komollyá válása egyfajta kísérőjelensége volt az európai integráció politikai elemekkel történő bővülési folyamatának. Noha már Jacques Delors ellen is adtak be bizalmatlansági indítványt, elsősorban a közös mezőgazdasági politika tervezett reformja miatt 1990-ben és 1991-ben, majd egy zöld képviselő kezdeményezésére újabb bizalmatlansági szavazás volt 1992-ben, ezeket a kezdeményezéseket az Európai Parlament fölényes többséggel elutasította.

A volt luxemburgi miniszterelnök Jacques Santer által vezetett Európai Bizottság 1995 januárjában foglalta el hivatalát. Ugyan már első alkalommal 1997-ben benyújtottak egy bizalmatlansági indítványt a Bizottság ellen, ám akkor még elsöprő többség bizalmat szavazott a testületnek. Az 1999-es európai parlamenti választás előtt azonban a sajtóban egyre jobban elszaporodtak azok a hírek és állítások, amelyek elsősorban két szocialista biztossal – a francia Edith Cresson és a spanyol Manuel Marin – kapcsolatban pénzek szabályellenes felhasználásának vádját fogalmazták meg. Noha a szocialisták mindezt az Európai Néppárt választások előtti mesterkedésének tudták be, a helyzet olyan mértékben romlott, hogy az Európai Parlament nem csak befogadta a bizalmatlansági indítvány, de 1999 januárjában ki is tűzte szavazásra. Ekkor a szocialista frakciónak sikerült meggyőzni a Parlament szűk többségét arról, hogy ne támogassák a bizalmatlansági indítványt, ám a kiküldött szakértői csoport jelentése olyan súlyú megállapításokat tartalmazott, hogy a Santer Bizottság végül testületileg lemondott március 15-én.

A bizalmatlansági indítvány alkalmazása azonban első alkalommal mégis eredményesnek tekinthető. Ennek eredményeként mondott le később az Európai Bizottság, hogy aztán a júniusi európai parlamenti választásokig Manuel Marin – ironikus módon éppen az egyik gyanúba kevert biztos – vezetésével ügyvivő Bizottság lássa el a feladatokat.

Ezt követően a Prodi Bizottság ellen 2004 áprilisában, az első Barroso Bizottság ellen 2005 májusában, majd közel tíz éves szünet után a Juncker Bizottság ellen 2014-ben, közvetlenül a testület november elsejei hivatalba lépése után kezdeményezett az Európai Parlament bizalmatlansági szavazást, amelyek mindegyikét fölényes többséggel nyerte meg az Európai Bizottság. Most, újabb tíz év szünet után, ismét divatba jött a bizalmatlansági indítvány alkalmazása.

A második von der Leyen Bizottság tavalyi hivatalba lépése óta a harmadik bizalmatlansági indítvány tárgyalásába bocsátkozott hétfőn, hogy aztán ma szavazzanak is róla. Az elsőt még idén júliusban fölényesen megnyerte, és most sem tűnik kétségesnek a szavazás végkimenetele. Ugyanakkor az eszköz mégsem teljesen hatástalan.

Míg a júliusi bizalmatlansági indítvány egyes európai parlamenti képviselők indítványa volt, a mostani kettőt két politikai csoport jegyzi: egyrészt a radikális baloldali, másrészt pedig a jobboldalon helyet foglaló, jelenleg az Európai Parlament harmadik legnagyobb frakcióját adó Patrióták Európáért.

A tényből rögtön látható is a bizalmatlansági indítvány alkalmazásának első előnye. A sikeresen benyújtott bizalmatlansági indítvány az Európai Parlament plenáris ülésen tárgyalja, azaz láthatóságot ad azoknak a frakcióknak és képviselőiknek, aki egyébként ritkábban kerülnek az európai nyilvánosság reflektorfényébe. Nagy figyelemmel övezett vitában mondhatják el érveiket, kritikájukat, programjukat.

Ugyanakkor – a szavazás eredményétől függetlenül – nem haszontalan a vita azoknak a frakcióknak sem, amelyek egyébként várhatóan bizalmukról fogják biztosítani a Bizottságot. A vitában ők is elmondhatják kritikájukat a Bizottság munkájával kapcsolatban, sőt, feltételeket is szabhatnak támogatásukért cserébe. Így történt ez most is, amikor az Európai Parlament két legnagyobb frakciója fogalmazta meg feltételeit a többéves pénzügyi keret vonatkozásában.

A bizalmatlansági indítvány tehát megtalálta helyét az intézményközi kapcsolatok eszköztárában. Bár számszerűségét tekintve jobbára eredménytelennek tekinthetjük a bizalmatlansági szavazásokat, politikai hatásai a különböző feltételek teljesítésétől a testületi lemondásig terjedhetnek. Ebből adódóan nemcsak velünk marad a jövőben is, de az európai integráció politikai tartalmának növekedésével vélhetően szerepe is nőni fog.

Nyitókép forrása: Ale_Mi / depositphotos.com

Témakörök: Európai Unió, politika, szavazás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT