Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pató Viktória Lilla

Innovációs tükör 2025

Hogyan teljesít Magyarország a világ és Európa versenyében?

Pató Viktória Lilla 2025.08.27.
Taraczközi Anna

Európa útkeresése

Kutatási szabadság kontra politikai felelősség.

Taraczközi Anna 2025.08.26.
Mernyei Ákos Péter

A tények makacs dolgok

Európa sajnos sem társadalmi, sem gazdasági, innovációs vagy energetikai oldalról nem ütőképes.

Mernyei Ákos Péter 2025.08.25.
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.08.28.
  • 2025.08.28.

Közelebb kerültünk-e egy negyedszázados álom megvalósulásához?

Az Európai Unió negyedszázada, 2000-ben indította el a lisszaboni stratégia megvalósítását, amely azt tűzte ki célul, hogy 2010-re az Uniót a világ „legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú” gazdaságává tegye. Az eredményt tudjuk: az Európai Unió nem lett 2010-re a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdasága. Sőt, a 2008 óta eltelt időszakban mintha gyorsult volna leszakadása a világ legfejlettebb gazdaságaitól.

Önmagában a stratégia alapvetései mindmáig konszenzusnak örvendenek. Nincsen komolyan vehető szaktekintély, amely megkérdőjelezné, hogy önmagában az oktatás minőségének és elérhetőségének javítása vagy éppen az innováció szintjének emelkedése, és alkalmazásának elterjedése jótékony hatással van a gazdaság versenyképességére.

A tény, hogy a kitűzött irányszámokat nem tudta elérni a határidőre az Európai Unió, nem teszi semmissé azokat a lehetőségeket, amelyek az utóbbi évek fejleményeinek eredményeként nyitva áll az Unió előtt. Az Eurostat legújabb kiadványa tartalmazza azokat az összehasonlító adatokat is, amely az Európai Uniót is pontosabban elhelyezi a versenyképességi világtérképen.

2023-as adatok szerint például 25–62 év közötti uniós polgárok több, mint egyharmada – egészen pontosan 35,1 százaléka – felsőfokú végzettséggel rendelkezik, amellyel megelőzi az olyan, nagy népességgel rendelkező országokat, mint Oroszország (30,4%) vagy Brazília (21,8%). Mindeközben az Európai Unió meglehetősen jól szerepel a 15–24 éves korcsoportok oktatásban és foglalkoztatásban sem résztvevő tagjainak arányában is. A Föld legnépesebb országai közül Oroszország (8,7%) és az Európai Unió (9,2%) könyvelheti el a legalacsonyabb arányt, míg India (23,5%) és Indonézia (21,4%) az adott korcsoport közel egynegyedének nem tud biztosítani tanulási vagy elhelyezkedési lehetőséget.

Az oktatás alapján akár megnyugtatónak tartható képet jelentős mértékben rontja a kutatás-fejlesztésre fordított összegek nagyságának összehasonlítása. Itt már egyértelműen látszik, hogy az Európai Unió, noha folyamatosan emeli a kutatás-fejlesztés intenzitását, azaz folyamatosan növekszik a kutatás-fejlesztésre fordított összegek GDP-hez viszonyított aránya, az utóbbi időben jelentősen elmarad versenytársaitól.

Míg Izraelben és Dél-Korában az intenzitás értéke 6,02, illetve 5,21 százalék, addig az Európai Unióban ez mindössze 2,27 százalék. Ez meghaladja ugyan a világ 1,93 százalékos átlagát, azonban egyértelműen távol áll nemcsak a lisszaboni stratégia immáron negyedszázados célkitűzéseitől, de a kortárs versenytársak erőfeszítéseitől is.

Közelebb kerültünk-e az elmúlt negyedszázadban a lisszaboni stratégia célkitűzéseinek eléréséhez? A válasz egyértelműen nem. Érezték ezt már az Európai Unió döntéshozói a 2005-ös felülvizsgálatnál, és akkor is, amikor az Európa2020 című „utánkövető” programot megalkották.

Az Európai Unió az oktatás területén elért eredményeit nem tudta az innovációs kapacitás és a kutatás-fejlesztés erősítésére konvertálni, ezzel pedig az önmagában versenyképes oktatási rendszer csak minimálisan tud hozzájárulni a versenyképesség erősödéséhez.

Nyitókép forrása: Fortepan / Artfókusz

Témakörök: Európai Unió, innováció, oktatás, versenyképesség
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT