Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

Használt járművek? Csakis körforgásosan!

Ülésezett a héten az Európai Unió Környezetvédelmi Tanácsa.

Tóth Bettina 2025.06.20.
Navracsics Tibor

Hasad vagy erősödik?: A radikális baloldal válsága

A hétvégén megalakult pártszövetség szinte kettéhasította a radikális baloldal európai parlamenti frakcióját.

Navracsics Tibor 2025.06.19.
Dobos Gábor

Tényleg jó dolog a helyi autonómia?

A decentralizáció és az autonóm helyi kormányzás nem csupán elméleti ideál, hanem valódi eszköz.

Dobos Gábor 2025.06.18.
Zsivity Tímea

Bosznia-Hercegovina: intézményi válság és biztonsági kockázatok

Az EUFOR missziója leszögezte, hogy nem avatkozik bele a belpolitikai konfliktusokba.

Zsivity Tímea 2025.06.18.
Kutasi Gábor

Felkészültség a védelmi kiadások bővítésére

A védelem és a jólét közti feszültség nem elkerülhetetlen.

Kutasi Gábor 2025.06.17.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Berki Nikoletta
Berki Nikoletta
munkatárs, Magyar Fejlesztésösztönző Iroda, ÁNTK hallgató
  • 2025.05.19.
  • 2025.05.19.

Mindenhol jó, de legjobb otthon?

A lakhatási válság és az uniós válaszlépések

A lakhatással kapcsolatos diskurzusokban napjainkban egyre gyakrabban emlegetnek válsághelyzetet. Hogy eldönthessük, valóban válságról van-e szó, a háztartások helyzetét kell tanulmányoznunk. A lakhatási költségek alakulását jól szemlélteti a lakásárak és a jövedelmek arányának vizsgálata. Amennyiben a lakhatásra fordított kiadások meghaladják a háztartás rendelkezésre álló jövedelmének 40%-át, az lakhatási nehézségeket jelez.

Az Eurostat adatai alapján 2023-ban a vidéki háztartások 7, a városi háztartások 10,6%-a küzdött lakhatási nehézségekkel az Európai Unióban. A lakásárakra vonatkozó adatokat vizsgálva már igen szembetűnő növekedés mutatkozik: 2015 és 2023 között átlagosan 47%-kal drágultak a lakások az EU-ban. Magyarországon 173%-os növekedés volt tapasztalható, mely a legmagasabb az Unióban, ezzel szemben Finnországban csak 5%-os drágulást tapasztaltak, ez a legalacsonyabb uniós érték. Az ingatlanok bérlése szintén költségesebb lett, 2010 és 2022 között 18%-os emelkedés figyelhető meg.

Kép forrása: Európai Parlament

A közelmúltban tapasztalható megélhetési válság tovább súlyosbította a lakhatás megfizethetőségének problémáját is. A lakhatási nehézségek mögött számos strukturális tényező áll: a városi területeken élő népesség fokozódása (ideértve a menekült és bevándorló személyeket magasabb számát is); a megnövekedett igény a kisebb lakóegységekre, mely mögött az alacsonyabb házasságkötési és magasabb válási ráta áll, illetve a rövid távú turisztikai célú lakáskiadások elterjedése is csak fokozza a problémát. Az árak emelkedéséhez hozzájárultak a magasabb építési költségek és jelzáloghitel-kamatlábak, valamint az építkezések csökkenése, amely a kínálatot korlátozva rontott a helyzeten. E körülmények mellett az ingatlanpiaci spekulatív befektetések növekedése, a COVID–19 világjárvány, az ukrajnai háború, valamint az energiaárak emelkedése szintén hozzájárultak az ingatlanárak emelkedéséhez. Ezeket a tényezőket megvizsgálva nem meglepő, hogy Unió-szerte visszaesést mutat a lakástulajdonlás aránya- különösen a fiatalok körében, akik manapság jellemzően a városok és azok agglomerációiban található lakásokban élnek. 2021-ben a 15 és 29 év közötti fiatalok 26%-a túlzsúfolt háztartásban élt, ez a teljes uniós népességre mért értéknél 9%-kal magasabb arány.

Látható tehát, hogy valódi uniós szintű problémával kell szembenézni a lakhatás kapcsán. Az EU válaszlépései között szerepel a Parlament 2021-es állásfoglalása a mindenki számára elérhető tisztességes és megfizethető lakhatásról, melyben felszólította a tagállamokat, hogy ismerjék el a megfelelő lakhatást olyan emberi jogként, amely törvényi úton érvényesíthető. A fogalomba beletartozik a hozzáférés a tiszta, jó minőségű ivóvízhez, megfelelő és méltányos higiéniai körülményekhez és szennyvíz- és vízhálózatokhoz. További beavatkozásként a Parlament 2024-ben jóváhagyta egy egy évig működő különbizottság felállítását, melynek megoldásokat kell javasolnia arra vonatkozóan, hogy az EU hogyan kezelje a lakhatással kapcsolatos problémákat. Az uniós szabályozási környezetben több jogszabály és intézkedés is született a lakhatási kihívásokhoz kapcsolódóan: az Épületek energetikai teljesítményéről szóló irányelv (Energy Performance of Buildings Directive- EPBD) új, felülvizsgált változata a lakóépületek energiahatékonyságára vonatkozó célokat tűzött ki. A tagállamoknak 2030-ig legalább 16%-kal, 2035-ig pedig 20–22% közötti mértékben kell csökkenteniük az épületek átlagos primerenergia-felhasználását, valamint az energia-megtakarítás legalább 55%-át a legrosszabb energiahatékonyságú (vagyis G osztályú) épületek felújításán keresztül kell elérni. Az átdolgozott EPBD szabályok 2026. május 28-tól lépnek hatályba. Az Új Európai Bauhaus kezdeményezés célja pedig az épített környezet fenntartható, inkluzív és esztétikai szempontokat érvényesítő átalakításának előmozdítása, a zöld átmenetre és társadalmi dimenziókra is hangsúlyt helyezve.

Az Európai Bizottság Ursula von der Leyen vezetésével a 2024–2029-es ciklusban kiemelt célként kezeli a lakhatási válság enyhítését, válaszul a fent bemutatott, Európa-szerte tapasztalható ingatlanár- és bérleti díjak jelentős növekedésére, valamint a fiatalokat és hátrányos helyzetű csoportokat sújtó lakhatási kihívásokra. 2024-től lakhatásügyi biztos felel az uniós szintű lakhatási stratégia kidolgozásáért és végrehajtásáért a dán Dan Jørgensen személyében, aki egyben az energiaügyért is felelős. 2025-ös munkaprogramjában a Bizottság a megfizethető lakhatás érdekében biztosi csoport létrehozását is rögzíti. További intézkedésként a szerv az uniós finanszírozások mozgósítását is javasolja, például a Kohéziós Alap egy részének a megfizethető lakhatásra célzott allokációjával, valamint az InvestEU program garanciáinak kihasználásával. Tervezett lépés az állami támogatási szabályok felülvizsgálata annak érdekében, hogy a szociális és energiahatékony lakások is nagyobb teret kapjanak, valamint 2025-ben várható az Európai Lakásügyi Szövetség létrehozása, mely a beruházási igények feltárásával és a szakértelem egybegyűjtésével lesz megbízva. A kezdeményezés részeként évente megrendezendő csúcstalálkozót is előirányoztak, ahol építőipari, tervezési és városfejlesztési szakemberek közösen keresnének válaszokat a lakhatási kihívásokra. Bejelentették továbbá egy egy átfogó lakhatási stratégia kidolgozását, melynek célja a megfizethető lakások számának jelentős növelése. Az Európai Megfizethető Lakhatási Terv keretében a Bizottság a kohéziós politika forrásainak megduplázását javasolja, különösen új lakások építésére fókuszálva, valamint egy pán-európai beruházási platform létrehozását is kilátásba helyezi, amely a köz- és magánszféra együttműködését hivatott ösztönözni.

Az EU következő többéves pénzügyi keretének (MFF, 2028-2034) tervezetével kapcsolatos diskurzus során is kiemelt figyelmet kap a megfizethető lakhatás. A Régiók Bizottsága februári ülésén a Dan Jørgensen lakhatásért felelős uniós biztos részvételével tartott vita során kiemelten hangsúlyozta, hogy a lakhatásnak kulcsszerepet kell kapnia az Európai Unió következő többéves pénzügyi keretében. A képviselők különálló, célzott finanszírozási csatornák kialakítását szorgalmazták, amelyeket hitelek, valamint az állami és a magánszektor beruházásainak kombinációja egészítene ki. Emellett hangsúlyozták azt is, hogy lehetővé kell tenni az új szociális és megfizethető lakások építését célzó befektetéseket, párhuzamosan az energiahatékonysági felújításokkal, amelyek a kohéziós politika és más releváns uniós források keretében valósulhatnak meg.

Összességében az EU ambíciózus lépéseket tesz, de a tényleges hatékonyság függ a tagországok együttműködésétől és a források célra történő felhasználásától. Mivel a lakhatás kérdése nemzeti hatáskör, a konkrét megvalósítás és a problémák kezelése jellemzően továbbra is a tagállamok szintjén történik. A valódi megoldások a nemzeti szintű jogalkotásban, beruházásokban és szociálpolitikai intézkedésekben rejlenek, az Európai Unió ugyanakkor fontos szerepet játszhat a válság enyhítésében: pénzügyi forrásokat biztosíthat, szakpolitikai iránymutatást nyújthat, elősegítheti a tagállamok közötti tudásmegosztást, és ösztönözheti a köz- és magánberuházások összehangolását az elérhető és fenntartható lakhatás érdekében.

A témában nemrég a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen megrendezett Ludovika Fesztivál keretein belül Petri Bernadett és Kardosné Gyurkó Katalin miniszteri biztosok osztották meg gondolataikat az „Otthon Európában? Lakhatási válság, ifjúság- és szakpolitikai válaszok” című panelbeszélgetésen. Az eseményről készült beszámoló ezen a linken érhető el.

Nyitókép forrása: needpix.com

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT