Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Navracsics Tibor

Negyven éve leng

Az európai együttműködés egyik leghatásosabb szimbóluma.

Navracsics Tibor 2025.07.03.
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Mernyei Ákos Péter
Mernyei Ákos Péter
kutató, NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.04.28.
  • 2025.04.28.

„Két hét múlva örökké?”

A Nemzetközi Energiaügynökség nagyszabású, politikai szintű konferenciát tartott Londonban az elmúlt hét végén, amely mérföldkövet jelentett az európai energiapolitikai tervezés szempontjából. A rendezvényen Ursula von der Leyen bejelentette, hogy a Bizottság két héten belül a bemutatja azt a cselekvési tervet („roadmap”), amely révén ki kívánnak váltani minden orosz fosszilis energiahordozót. Keir Starmer brit miniszterelnök egyidejűleg azt tette világossá, hogy a tiszta energiákba történő befektetéseket többé nem klímapolitikai, hanem nemzetbiztonsági és szuverenitási szempontból tartják alapvető fontosságúnak.

Volt évekkel ezelőtt az ELMŰ-nek egy reklámszövege, amely úgy szólt, hogy „ha áram van, minden van”. Bár a megállapítás igazságtartalmával nem nehéz vitatkozni, mégis kétségtelen, hogy villamos energia nélkül a modern ember, s a modern állam nem létezhet. Az energia biztonságos, kiszámítható és megfizethető rendelkezésre állása a jól ismert Maslow-piramis legalsó lépcsőfokán foglal helyet: nem mellőzhető, nem megkerülhető és nem helyettesíthető. Energiának egészen egyszerűen lennie kell, s ebben semmi meglepő nincs is. Az elmúlt évek energetikai-energiapolitikai tárgyú konferenciáin ez a megállapítás, illetve az a „felismerés”, hogy Európa az orosz eredetű fosszilis energiahordozóknak kiszolgáltatott, rendszeresen el is hangzott. Régóta világos, hogy az, ami felértékeli és geopolitikai fegyverré teszi az energiát, aki földrajzi-történelmi adottságai okán importra szorul, annak számolnia kell azzal, hogy az energiabeszerzés többé nem pusztán kereskedelmi-üzleti kérdés, hanem szuverenitási és állami-politikai cselekvőképességi alapvető elemmé vált. A most lezajlott konferencia jelentőségét ezért nem ez a megállapítás, hanem az adta, hogy az Európai Bizottság és brit kormány határozott jelzést tett az ebből következő lépés – azaz a kiszolgáltatott helyzetre adható és adandó válasz – kapcsán.

A találkozón Starmer miniszterelnök elmondta, hogy az Egyesült Királyságban az elmúlt, több, mint fél évszázadban bekövetkezett gazdasági visszaesés mögött minden második alkalommal a fosszilis energiahordozók piacán bekövetkezett sokkok álltak. A helyzetet pedig úgy lehet véleménye szerint kezelni, hogy az energiát kiszolgáltatottságból erősségé teszik. Ennek eszköze pedig az, hogy nagyszabású befektetéseket és fejlesztéseket tervez a megújuló energiák területén. Beszédéből kitűnően úgy gondolja, e technológiák előtérbe helyezése többé nem klímapolitikai szempontból bír jelentőséggel: azoknak már nem a globális felmelegedés lassítása a célja, hanem nagyon is politikai fontossága van, mégpedig az elemi ellátásbiztonság („Energy security is national security.”). Illetve megjelenik egy másik, mögöttes cél is: az ipari teljesítőképesség és a brit gazdasági erő meg-, illetve visszaszerzése. Ennek érdekében a Downing Street egy 300 millió angol fontos pénzügyi csomagot indít, amellyel az Egyesült Királyságban tiszta technológiákba befektetni hajlandó gazdasági-ipari szereplőket kívánja mozgósítani.

Technológiai szempontból fontos, hogy Starmer hitet tett a megújuló energiák legszélesebb körének felhasználása mellett („Homegrown clean energy is the only way to take back control os our energy system.”), amelyek között kifejezetten is említette, hogy a nukleáris technológiát csatasorba kell állítani. Starmer elmondta továbbá, hogy vissza akarja szerezni az Egyesült Királyság vezető szerepét a nukleáris technológiák fejlesztése terén, továbbá azt akarja, hogy az SMR (kis moduláris reaktor, „small modular reactor”) technológiát elsőként ők kezdjék el alkalmazni. Az atomenergia jelentőségét hangsúlyozta a konferencián mondott záróbeszédében a Nemzetközi Energiaügynökség elnöke, Fatih Birol is, aki a nukleáris energiát az ellátásbiztonság „jó barátjának” nevezte. Mindez kiemelt figyelmet érdemel magyar szempontból is, hiszen Magyarország a Paks2 projekt miatt évek óta vívja jogi csatáit az Európai Bizottsággal, illetve más tagállamokkal. Noha hazánk régóta próbálja felhívni arra az európai politika figyelmét, hogy a nukleáris technológia – klímasemleges természetén túl – azért is előnyös, mert erősíti az ellátásbiztonságot, az atomenergia ellenzői (köztük Ausztria) komoly energiákat mozgósítottak, hogy ellehetetlenítsék a beruházást. Remélhető, hogy most talán, az és az európai energetikai függetlenséget erősítése olyan szempont lehet (különösen, ha a mögött fajsúlyos szereplők is felsorakoznak), amely elhozhatja a nukleáris energia reneszánszát.

Starmert követően a von der Leyen elmondta, hogy a Bizottság az EU-t teljes egészében és végleg le kívánja választani az orosz fosszilis energiahordozókról, amelynek eléréséhez a részletes elképzeléseket egy ún. útiterv („roadmap”) formájában Jorgensen biztos fogja a két héten belül bemutatni. A Bizottság elnöke ugyanakkor jelezte, hogy ez a leválás csak egy eleme annak az intézkedéscsomagnak, amelyet a Bizottság az energiabiztonság érdekében meg kíván valósítani, s amelyet az alábbi öt fő lépés alkot. 

A csomag első eleme az „irány meghatározása”. Von der Leyen ez alatt azt értette, hogy 2030-ig a Bizottság meg kívánja háromszorozni a megújuló energiával működő erőművi kapacitásokat, és meg kívánja duplázni az energiahatékonysági célokat is. Nagy kérdés, hogy ehhez a szükséges jogi felhatalmazással rendelkezik-e, illetve minden milyen viszonyban áll a tagállamok azon jogával, miszerint saját energiamixéről minden tagállam szabadon dönthet. A második elem, hogy a Bizottság ezeket a célokat konkrét projektek formájában is nevesíteni kívánja, s azokat nemcsak Európában, hanem szerte a világon szeretné megvalósítani. Von der Leyen kifejezetten kiemelte, hogy az EU az ún. „Global Gateway” programján keresztül Afrikában (ld. pl. a Zambia–Tanzánia interkonnektort) számos beruházást hajt végre. Megjegyzem: ebben az elemben némi geopolitikai térnyerési szándék is tükröződni látszik. Harmadrészt, az elnök a Kínával való vámháborúra is utalva leszögezte, hogy az energiaátmenethez szükséges ritkaföldfémek biztosítása kulcskérdés, ezek ugyanis a tiszta „energiaátmenet” nélkülözhetetlen elemei. A beszállítói láncok garantálása érdekében az EU tíz megállapodást is kötött már különböző államokkal, illetve, vélhetőleg nem függetlenül ez előbb említett, Afrikába történő beruházásoktól, elindított egy kereskedelmi és beruházási partnerséget a Dél-Afrikai Köztársasággal is. Negyedrészt, továbbra is prioritás az energetikai hálózatokba történő befektetések ösztönzése – ismét csak, extra-EU, Afrika különböző országaival is. Von der Leyen itt az olasz–tunéziai és a görög–egyiptomi vezetékek kiépítését említette. Végső pontként pedig, együttműködésben a NATO-val, véleménye szerint az EU-nak védelmi intézkedéseket kell hoznia az infrastruktúra (különösen a tenger alatti kábelek) fizikai- és kibertámadásokkal szembeni védelme érdekében.  

Mint mindig, az ördög most is a részletekben rejlik, azonban az elmondottakból az tűnik ki, hogy a Bizottság valóban geopolitikai szereplőként tekint EU-ra, s talán felhagyott azzal, hogy csak helyet követeljen magának a játékban, hanem valamilyen elképzelése is van arra nézve, hogy hogyan kíván erre a szerepre szert tenni. Két hét múlva, a bizottsági útiterv bemutatása után remélhetőleg többet fogunk tudni a bizottsági elképzelések életképességéről. Fontos lenne, hogy az elképzelések tiszteletben tartsák ugyanakkor a tagállamok szuverenitását és az intézmények közötti hatáskörmegosztást is.

Nyitókép forrása: stockvault

Témakörök: energia, Európai Unió, gazdaság, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT