Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Zsivity Tímea

Az EUFOR jövője Bosznia-Hercegovinában

A béke és a stabilitás fenntartásának kihívásai.

Zsivity Tímea 2025.09.17.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az EU 2025. évi stratégiai előrejelzése

A 2040-ig tervező dokumentum jól látja a veszélyeket, ám kevés reális megoldást javasol.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.16.
Sorbán Kinga

Mentsük meg a videójátékokat!

Polgári kezdeményezés a videójátékok deaktiválása ellen.

Sorbán Kinga 2025.09.15.
Mernyei Ákos Péter

Energia vagy enerváltság?

Ítéletet hozott az Európai Bíróság a paksi erőműfejlesztés ügyében.

Mernyei Ákos Péter 2025.09.15.
Taraczközi Anna

Európa jövője a laborban és az előadóteremben dől el

Európa csak akkor maradhat versenyképes, ha elegendő magasan képzett szakember áll rendelkezésre.

Taraczközi Anna 2025.09.12.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.02.13.
  • 2025.02.13.

Apa, kezdődik: készülődés az új többéves pénzügyi keretre

A hétéves pénzügyi tervezési ciklus hétköznapi körülmények között is az uniós intézmények és a tagállamok együttműködési készségét egyik leginkább próbára tevő intézménye. Hét év nyugodt viszonyok közepette is hosszú időnek számít a politikában. Nehéz előre látni azokat a lehetséges fordulatokat, amelyek új irányt szabhatnak egy költségvetési tervezésnek vagy politikának. Különösen igaz ez a megállapítás akkor, ha zaklatott időket élünk. Márpedig határozott szakmai konszenzus van kialakulóban abban a tekintetben, hogy az európai integráció kezdete óta a legviharosabb időszakát éli most.

Önmagában a többéves pénzügyi keret (Multiannual Financial Framework – MFF) olyan bonyolult tervezési feladatot jelent, hogy évekkel a finanszírozási időszak kezdete előtt meg kell kezdeni tervezését. Állandó panasz az MFF-et érintő döntéshozatallal kapcsolatban, hogy annyira későn születnek meg a meghatározó döntések, hogy a hétéves időszak első évei gyakorlatilag elvesznek a finanszírozás szempontjából a tagállamok számára.

Tekintettel arra, hogy a többéves pénzügyi keretet a tagállamok konszenzussal fogadják el, így valóban hosszú és bonyolult tárgyalássorozat eredménye az azt jóváhagyó döntés. Így volt ez a mostani keret esetében is, amikor a Bizottság – tanulva az előző időszakok késlekedéseiből – már 2018 májusára elfogadta a 2021–2027-es időszak többéves pénzügyi keretének javaslatát. Magát a dokumentumot azonban az Európai Parlament csak a 2019-es választás után volt hajlandó elkezdeni tárgyalni, amelynek eredményeként az egész tárgyalási sorozat másfél évet csúszott, hogy végül a tagállamok 2020 decemberében üssék rá pecsétjüket. Az Európai Parlament késlekedése ismét megbosszulta magát. A 2021–2027-es többéves pénzügyi keretterv első egy-két éve ismét eredménytelenül telt el az uniós források elosztása szempontjából.

Részben az előbb említett rossz tapasztalok, részben pedig a valóban rendkívüli körülmények ösztönzik az európai belpolitika szereplőit, hogy most, három évvel az új pénzügyi keret kezdete előtt már megfogalmazzák igényeiket a jövő költségvetésére nézve. A hagyományosnak tekinthető versenyképességi és elosztási vitákat tovább élesíti a most már uniós szinten is megjelenő tőke- és pénzhiány, a gazdasági stagnálás vagy éppen recesszió, illetve az uniós költségvetés nagyságáról szóló általános vita.

Ezek mellé az általános vitapontok mellé csatlakozik az utóbbi idők egyik favoritja, a jogállamiság és kondicionalitás kérdésköre, valamint annak a dilemmának a megválaszolása, hogy a hagyományos nagy, redisztributív jellegű uniós szakpolitikák – agrár- és vidékfejlesztés, kohézió – mennyiben képesek megfelelni az új elvárásoknak.

Az egész vitát ugyanakkor új elemként keretezi az uniós adósság kérdése, amely sajátos determinációként először jelenik meg az európai belpolitika horizontján. Az Újjáépítési és Ellenállóképességi Alap finanszírozására felvett kölcsönt ugyanis 2028-ig vissza kell fizetnie az Európai Bizottságnak. A 300 milliárd eurós hitel fizetése azonban jelenleg meghaladja az uniós költségvetés erejét, így vélhetően – párhuzamosan az új pénzügyi keretről szóló eszmecserékkel – keserű vitákat fog eredményezni a tagállamok és az uniós intézmények között.

A pénzügyi keretről szóló vitában a kezdő lépést a kohézió barátai tették meg. 2024 májusában a Bulgária, Csehország, Észtország, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia és Szlovénia miniszterei által elfogadott Prágai Együttes Deklarációjukban hitet tettek amellett, hogy a kohéziós politikai alapjai a 2028-cal kezdődő költségvetési időszakban is változatlanok maradjanak. Erre válaszul a legnagyobb nettó befizető tagállam, Németország és – meglehetősen furcsa módon a prágai deklarációt is aláíró – Lengyelország a kohéziós politika átalakítása és a feltételesség hangsúlyosabb megjelenése mellett érveltek.

Az új pénzügyi kerettel kapcsolatos vita ugyancsak újonnan megnyíló frontja az uniós költségvetés nagyságának kérdése. A befizető tagállamok hagyományosan a költségvetés csökkentése, míg az uniós büdzsé kedvezményezettjei a növelés mellett érvelnek. A startpisztolyt most Pedro Sánchez, spanyol szocialista miniszterelnök sütötte el, aki nem kevesebbet javasol, mint hogy duplázzák meg az uniós költségvetés méretét. Elképzelései szerint a bővülés anyagi fedezetét újabb uniós hitelfelvétel jelentené. A költségvetés bővítését az Európai Parlament is támogatja, azonban némileg óvatosabb módon. Újabb hitelfelvétel helyett az Unió saját bevételeinek bővítését szorgalmazza.

A szokásosnál is bonyolultabb helyzet következtében a vita frontvonalai vélhetően nem fognak csökkenni. Éppen ellenkezőleg, sokasodnak. Az Európai Unió igazi szakítópróbája lesz az előttünk álló három év, amelynek feladata az új hétéves költségvetés megalkotása.

Kép: Bruegel

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, pénzügy, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT