Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
Mernyei Ákos Péter

Az Európai Parlament szigorítaná a harmadik országokból származó befektetések ellenőrzésére vonatkozó szabályokat

Mire jut a tagállami diplomácia az európai bürokrácia hatáskör-étvágyával?

Mernyei Ákos Péter 2025.05.13.
Csepeli Réka

A német–francia tengely újjáélesztésének reménye

Európa értékeinek újradefiniálása.

Csepeli Réka 2025.05.12.
Czeczeli Vivien

Triffin dilemma 2.0

Bár cáfolható, a globális egyensúlytalanságok ezzel még nem szűntek meg.

Czeczeli Vivien 2025.05.12.
Kutasi Gábor

A zöld pénzügyek találkozása a modern pénzelmélettel

Konferencia a fiskális–monetáris–környezetvédelmi mixről.

Kutasi Gábor 2025.05.09.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Hegedüs Csilla
Hegedüs Csilla
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2024.09.30.
  • 2024.09.30.

Nő Romániában a költségvetési deficit

A megoldás pedig még várat magára

Augusztus végére 4,57 százalékra nőtt Románia költségvetési hiánya. Az év végéig akár 7%-os hiánnyal is számol a kormány.  

Romániának és más tagállamoknak 2024. október 15-ig kell benyújtania az Európai Bizottsághoz a következő hét év költségvetési hiányának kiigazítására vonatkozó strukturális költségvetési tervét. Egyes tagállamok kérték ennek a határidőnek a meghosszabbítását 2025. január–februárig. A tervezet benyújtására a határidő az Európai Bizottság rendelete szerint 2024. október 15. Az Európai Unió tagállamai, köztük Franciaország, de más államok is kezdeményezték, írásban és szóban is kérték az Európai Bizottságot, hogy hosszabbítsák meg ezt a futamidőt, hogy csak 2025 januárjában-februárjában kelljen benyújtaniuk azokat.

Románia számára ez a terv nagyon fontos a költségvetési hiány kiigazításának szempontjából. Megnőtt a befektetésekre szánt keret (7%), emiatt kiemelten fontos az, hogy a kiigazítási terv ne legyen brutális, hogy egyrészt a szükséges intézkedések a beruházásokat ne érintsék, másrészt a fiskális politika se jelentsen óriási terhet. Ezért lenne fontos, hogy hétéves időszak álljon a kormány rendelkezésére, hogy észszerű kiigazítások legyenek, ugyanakkor elviselhetőek legyenek az adóterhek is.

Románia az idén tett már lépéseket a helyzet orvoslására. Elkezdődött a rendszer digitalizációja, amely – bár nagy ellenkezésbe ütközött úgy a vállalkozók, mint a mérlegképes könyvelők szervezetei részéről – lehetővé teszi a Pénzügyminisztérium számára a szükséges eszközök kidolgozását, hogy növekedjen az ÁFA-befizetés, illetve az egyéb adók és illetékek beszedése. Az első javulás már a költségvetés végrehajtásán is látható. Az online számlázási rendszer bevezetése (e-számla), az e-ÁFA modul, a szállítások ellenőrzésére bevezetett és továbbfejlesztett e-Transport modul, valamint az adórendszert korszerűsítő egyéb intézkedések is mind a költségvetési hiány csökkentését szolgálják.  A költségvetési rendszer e korszerűsítése nélkül hiábavaló reménykedni abban, hogy az államháztartási hiány visszatér a normális keretek közé.

Emellett a kormány kidolgozott több, a vállalkozásokat segítő támogatáscsomagot, valamint adóamnesztiát vezet be azon adófizetők számára, akik a felhalmozott adósságaikat az év végéig kifizetik. Emellett megállapodást írtak alá az USA-val egy 920 millió dolláros finanszírozási csomagról Románia védelmi képességeinek megerősítésére.

Románia államadósságáról szóló legfrissebb jelentéseket az Európai Bizottság 2024-ben tette közzé. Az „In-Depth Review 2024 – Romania” jelentés átfogó elemzést nyújt Románia makrogazdasági sérülékenységéről, beleértve az államadósság alakulását is. A jelentés részleteit a Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatóság készítette, és március 25-én tették közzé. Az elemzés célja, hogy segítse a gazdaságpolitikai döntéshozatalt az Európai Bizottság, az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament számára. A jelentés itt található.

Emellett a 2024-es európai szemeszterhez kapcsolódó országjelentés is tartalmazza Románia gazdasági helyzetének és államadósságának részletes elemzését. Ez a jelentés, amelyet 2024. június 19-én tettek közzé, szintén a Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatóság által készült. Az országjelentés itt  található.

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, költségvetés, Románia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT