Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Kalas Vivien
Kalas Vivien
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2024.05.22.
  • 2024.05.22.

Ki lesz az Európai Tanács elnöke?

Az intézményi ciklusváltás 2024 második felében az Európai Tanács elnökének megválasztásával zárul le. Az eddigi tapasztalatok alapján milyen szempontokat vesznek figyelembe az állam- vagy kormányfők, mely országból érkezhet az EiT új vezetője?

Az Európai Tanácsnak (EiT) saját elnöke 2009-ben, a Lisszaboni Szerződés hatályba lépését követően lett. Azt megelőzően az Európai Unió Tanácsának soros elnöki tisztségét betöltő ország állam- vagy kormányfője látta el ezt a feladatot. Az Európai Tanács elnökének kötelezettségeit, megválasztásának módját a Szerződések tartalmazzák. Ezek értelmében az EiT vezetője elnököl a csúcstalálkozókon, más közösségi intézményekkel kooperálva előkészíti az üléseket, továbbá feladatai közé tartozik az állam- vagy kormányfők közötti konszenzus létrejöttének elősegítése, amelynek céljából nem csupán a csúcstalálkozók keretében, de két ülés között is kétoldalú, illetve kiscsoportos megbeszéléseket folytat az uniós tagországok vezetőivel. Az EiT első emberének közvetítő szerepe kulcsfontosságú lehet a politikailag érzékenyek ügyekben való megegyezésben. 2024 februárjában például az Európai Tanács jelenlegi elnöke, Charles Michel kompromisszumos javaslatának köszönhetően sikerült a feleknek egyezségre jutniuk a többéves költségvetés módosításával kapcsolatban. Ezeken túlmenően az Európai Tanács ülések után az elnök köteles jelentést benyújtani az ott elért eredményekről az Európai Parlament számára, amely plenáris ülésén azután részt is vesz az adott csúcstalálkozó következtetéseiről szóló vitában. Az EiT vezetője ezen felül ellátja az Európai Unió képviseletét a harmadik országokban.

2009 óta az Európai Tanács mindenkori elnökét az állam- vagy kormányfők választják meg minősített többséggel. Az elnök mandátuma két és fél évre szól, ugyanakkor ez egyszer megújítható, amely lehetőséggel mindezidáig a tagországok vezetői rendre éltek is. Az EiT első emberének mandátuma a Szerződések és az Európai Tanács eljárási szabályzata alapján négyféle módon szűnhet meg: 1) amennyiben két és fél év után nem kap újabb bizalmat az állam- vagy kormányfőktől, 2) két ciklust töltött az intézmény élén, 3) halála esetén, 4) illetve akadályoztatás vagy súlyos hivatali mulasztás miatt a tagállamok úgy döntenek, hogy megszüntetik a megbízatását. Tekintettel arra, hogy a jogszabályok a saját kezdeményezésre történő lemondásról nem rendelkeznek, Charles Michel év elején bejelentett szándéka, hogy jelöltetni kívánja magát az európai parlamenti választásokon, a képviselőséggel járó összeférhetetlenség miatt pedig megválasztása esetén lemondana jelenlegi pozíciójáról, több politikai és jogi nehézség elé állította a nemzeteket. Michel azonban később úgy döntött, hogy mégsem indul a választáson, így utódját menetrendszerűen, november végén, decemberben választhatják meg. A tagállamok a Lisszaboni Szerződéshez csatolt 6. számú nyilatkozatban elkötelezték magukat az iránt, hogy az új elnök kiválasztása során figyelmet fordítanak a nemzetek „földrajzi és demográfiai sokféleségének tiszteletben tartására”. Összeférhetetlenség az EiT első emberének pozíciójához kapcsolódóan egyedül a nemzeti tisztségek betöltésére vonatkozik.

Noha az Európai Tanács új vezetőjének kilétét nem övezi akkora érdeklődés, mint az Európai Bizottságét, néhány politikus neve már felmerült lehetséges utódként. Közéjük tartozik Mark Rutte, Hollandia ügyvivő kormányfője, António Costa és Xavier Bettel, egykori portugál, illetve luxemburgi miniszterelnök is. Az EiT elnöki tisztségét mindezidáig három személy töltötte be: Herman Van Rompuy – 2009-2014 –, Belgium korábbi kormányfője, Donald Tusk – 2014-2019 – volt lengyel miniszterelnök és Charles Michel – 2019-2024 –, ugyancsak Belgium egykori vezetője. Mindhárman rendelkeztek kormányfői tapasztalattal, ketten egy kis, alapító tagországból, Donald Tusk pedig egy nagy, akkor még viszonylag frissen csatlakozó államból érkezett. Földrajzi elhelyezkedésüket tekintve két nyugati és egy kelet-közép európai nemzet politikusáról beszélhetünk, közülük ketten az Európai Néppárt tagjai voltak, egyikük pedig a liberálisok pártcsaládjához tartozott. Az eddigi mintázatot alapul véve arra lehet következtetni, hogy a politikai vezetők az Európai Tanács következő elnökének kiválasztása során olyan személyt keresnek majd, aki rendelkezik korábbi állam- vagy kormányfői tapasztalattal, az egyensúly biztosítása okán pedig nagyobb az esélye, hogy Charles Michel után egy nem alapító tagországból és nem Nyugat-Európából érkező politikusra esik majd a választásuk. Az ideológiai hátteret tekintve a nagy pártcsaládok közül az Európai Szocialisták Pártja nem adott még EiT elnököt, ám az, hogy ezen szeretnének-e most változtatni, az a vezető pozíciók szétosztásáról szóló egyeztetések során derül majd csak ki.

Kép: Európai Tanács

Témakörök: elnök, Európai Unió, tanács
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT