Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pató Viktória Lilla

Innovációs tükör 2025

Hogyan teljesít Magyarország a világ és Európa versenyében?

Pató Viktória Lilla 2025.08.27.
Taraczközi Anna

Európa útkeresése

Kutatási szabadság kontra politikai felelősség.

Taraczközi Anna 2025.08.26.
Mernyei Ákos Péter

A tények makacs dolgok

Európa sajnos sem társadalmi, sem gazdasági, innovációs vagy energetikai oldalról nem ütőképes.

Mernyei Ákos Péter 2025.08.25.
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Tárnok Balázs
Tárnok Balázs
megbízott intézetvezető, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2024.03.20.
  • 2024.03.20.

Mérlegen az uniós részvételi demokrácia eszköze

Az Európai Parlament Alkotmányügyi Bizottsága (AFCO) a mai napon tárgyalja az Európai Bizottság európai polgári kezdeményezés alkalmazásáról szóló jelentését. Az elmúlt négy év tapasztalatai alapján bár a Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy az európai uniós részvételi demokrácia eszköze hatékonyan működik, a gyakorlat mégis egy kiüresített jogintézmény képét vetíti elénk. A magyar tapasztalatok pedig az európai átlagnál is keserűbbek.

Az európai polgári kezdeményezésről szóló új rendelet (EPK-rendelet) 2020. január 1-jén lépett hatályba, amely kötelezi az Európai Bizottságot arra, hogy időszakosan vizsgálja felül az európai polgári kezdeményezés (EPK) működését, és jelentést terjesszen elő erről az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak legkésőbb 2024. január 1-jéig, majd ezt követően négyévente.

Az Európai Bizottság a jelentéstételi kötelezettségének tavaly decemberben eleget tett, az AFCO pedig most tűzte napirendre a jelentés szakbizottsági vitáját. A jelentés értékeli az EPK működését az elmúlt négy évben, 2020. január 1-je óta. A felülvizsgált szabályok hatékonyságának értékelése érdekében a Bizottság konzultációkat folytatott a különböző polgári kezdeményezések szervezőivel, tagállami hatóságokkal és az egyes EPK-kat támogató uniós polgárokkal is.

2020-ban, nem sokkal az új EPK-rendelet hatályba lépése után kitört a koronavírus-járvány, amely jelentősen befolyásolta az EPK gyakorlati működését. Ebben az évben csupán öt új EPK nyilvántartásba vételét kérték a szervezők, majd ez a szám az egészségügyi helyzet javulásával némileg emelkedett. A vizsgált négyéves időszakban összesen 40 kérelmet nyújtottak be EPK nyilvántartásba vételére. 2012–2015 között, az EPK működésének első három évében a Bizottság 51 kérelmet kapott, amiből 31-et vettek nyilvántartásba. A 2015–2018 közti hároméves időszakban csupán 19 nyilvántartásba vételi kérelem érkezett, aminek nagy részét, 17 javaslatot regisztrált a Bizottság. Ehhez képest a jelenlegi 40 kérelem (amelyből csak három nyilvántartásba vételét utasították el) jórészt középértéknek tekinthető (meg kell ugyanakkor jegyezni, hogy jelen esetben négyéves időszakot vizsgált a Bizottság). Az uniós polgárok részvételi demokrácia új eszköze iránti kezdeti lelkesedését letörték a negatív tapasztalatok, többek között pedig ez is arra sarkallta az EU-t, hogy reformálja meg a jogintézményt – ennek eredménye a 2020-ben hatályba lépett új rendelet, amelynek első értékelése valósult most meg.

A vizsgált időszakban öt EPK tudta összegyűjteni a szükséges egymillió érvényes támogató nyilatkozatot (míg 29 EPK esetében nem gyűlt össze a kellő számú aláírás vagy visszavonták azokat), ami rekordnak tekinthető a korábbi vizsgált időszakok szempontjából. Ebből arra a következtetésre is juthatunk, hogy az első néhány év gyakorlatát követően egyre inkább olyan csoportok nyúltak az EPK-hoz mint érdekérvényesítő eszközhöz, amelyek komolyan gondolták törekvéseiket, megfelelő struktúrák és pénzügyi keretek birtokában voltak a sikeres aláírásgyűjtés megvalósításához.

A Bizottság az elmúlt négy évben öt polgári kezdeményezést válaszolt meg: a „Minority SafePack” nemzeti kisebbségvédelmi javaslatcsomagot, valamint az „End the Cage Age”, „Save Bees and Farmers”, „Stop finning”, „Save cruelty free cosmetics – Commit to a Europe without animal testing” és a „Fur free Europe” állat- és környezetvédelmi kezdeményezéseket. Ezek többségében a Bizottság azonban nem indított vagy irányzott elő a szervezők kérésének megfelelő jogalkotást, ami jelentősen elvesz az EPK „felhasználói értékéből”. Megjegyzendő, hogy a nemzeti régiókról szóló EPK is elérte a szükséges számú támogató nyilatkozatot a vizsgált időszakban, azonban ez nem szerepel a Bizottság nyilvántartásában, mivel a szervezők a mai napig nem nyújtották be sikeres kezdeményezésüket az Európai Bizottságnak az aláírások tagállami érvényességi vizsgálatát követően. Az is egy érdekes tanulság, hogy az elmúlt években a két kisebbségvédelmi tárgyú kezdeményezés mellett – amelyek magyar kezdeményezésre indultak, és amelyeket döntő többségében magyar nemzetiségű uniós polgárok támogattak – állat- és környezetvédelmi kezdeményezések tudták teljesíteni a szükséges aláírásszám összegyűjtését, így az EPK egyértelműen e szakterület fontos európai érdekérvényesítő eszközévé vált.

A magyar tapasztalatokat az EPK elmúlt négyéves gyakorlati működésével kapcsolatban negatívan érintette a hazánkban rendkívül népszerű kisebbségvédelmi kezdeményezések eredménytelensége. A Minority SafePack kezdeményezést Magyarországon 527 ezer polgár támogatta érvényesen (összesen 643 ezer támogató nyilatkozat gyűlt), azonban a Bizottság 2021 januárjában egyetlen javaslat előterjesztése nélkül lesöpörte az asztalról, ami jelentősen csökkentette az EPK-ba vetett polgári bizalmat. Még ennél is többen támogatták a nemzeti régiókról szóló kezdeményezést (827 ezer érvényes támogató nyilatkozat Magyarországon), azonban ennek eredményessége szempontjából addig nem tudunk nyilatkozni, amíg a szervezők a sikeres kezdeményezést be nem nyújtják a Bizottságnak, ezzel kötelezve a testületet a javaslat napirendre vételére és annak elbírálására. A szervezők korábban annyit mondtak el, hogy akkor kívánják iktatni az Európai Bizottságnál a kezdeményezésüket, amikor a legnagyobb esélyét látják a folyamat sikerére, vagyis, hogy a Bizottság jogszabályt kezdeményezzen. Kérdéses azonban, hogy erre sor kerülhet-e egyáltalán, hiszen a Minority SafePack negatív precedenst teremtett, a kohéziós politikáról szóló diskurzusnak az elmúlt években egyáltalán nem képezte részét a szervezők által javasolt szempont a nemzeti régiók kiemelt figyelemben részesítéséről, ráadásul a kezdeményezés még a Minority SafePack-hez képest is sokkal inkább „magyar ügynek” tekinthető (az 1,2 millió érvényes aláírásból mintegy egymilliót magyar állampolgárok és az erdélyi magyarok gyűjtöttek össze).

Kép: Flickr.com

Témakörök: Európai Unió, kezdeményezés, részvétel, választás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT