Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Máthé Réka Zsuzsánna

Az EU 2025. évi stratégiai előrejelzése

A 2040-ig tervező dokumentum jól látja a veszélyeket, ám kevés reális megoldást javasol.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.16.
Sorbán Kinga

Mentsük meg a videójátékokat!

Polgári kezdeményezés a videójátékok deaktiválása ellen.

Sorbán Kinga 2025.09.15.
Mernyei Ákos Péter

Energia vagy enerváltság?

Ítéletet hozott az Európai Bíróság a paksi erőműfejlesztés ügyében.

Mernyei Ákos Péter 2025.09.15.
Taraczközi Anna

Európa jövője a laborban és az előadóteremben dől el

Európa csak akkor maradhat versenyképes, ha elegendő magasan képzett szakember áll rendelkezésre.

Taraczközi Anna 2025.09.12.
Navracsics Tibor

Hajó örvényben

Az Európai Unió eltűnőben van a nemzetközi politika színpadáról.

Navracsics Tibor 2025.09.11.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Tóth Bettina
Tóth Bettina
munkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.03.17.
  • 2023.03.17.

Mégsem intünk teljesen búcsút a belsőégésű motoroknak?

Németország vezetésével megalakult egy autóbarát csoportosulás, amelynek tagjai a 2035-től történő, kizárólag zéró kibocsátású új gépkocsik forgalomba hozatalával szemben szólaltak fel.

Az Európai Bizottság 2021. július 14-én mutatta be a Fit for 55 klímavédelmi csomag részeként az új személygépjárművekre és könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxidkibocsátási normáira vonatkozó javaslatát annak érdekében, hogy a 2030-ra és a 2050-re kitűzött éghajlat-politikai célok a közúti közlekedés ágazatában is egyszerűbben elérhetővé váljanak. A javaslat értelmében 2035-től kizárólag kibocsátásmentes új gépjárműveket lehet eladásra kínálni az Európai Unió területén, vagyis leegyszerűsítve a belsőégésű motorok szerepét az elektromos, valamint hidrogén meghajtású autók veszik át. Az Európai Parlament korábban elfogadta a Bizottság tervezetét, valamint már a tagállamok is feltételesen egyetértettek a jogszabály tartalmával. Ugyanakkor a 2023. március 7-i szavazás előtt a zöld törekvéseket korábban egyértelműen támogató Németország garanciákat kért támogatásának fejében. 

A német autóipar Európa legnagyobbjai között szerepel, ezért sem meglepő, hogy Berlin nem teljesen kíván felhagyni a belsőégésű motorral működő autók gyártásával. Mindezt egy valamelyest kevésbé környezetterhelő, de szintetikus, ún. e-üzemanyag alkalmazásával kívánja megvalósítani. Az e-üzemanyagokat a légkörből kivont szén-dioxid, illetve a megújuló energiából előállított hidrogén szintézisével készítik, amelyből e-metánt, e-metanolt vagy e-kerozint lehet előállítani, tehát több iparágban is használni lehet. Az e-üzemanyagok alkalmazása hasonlóan a fosszilis párjaikhoz ugyanúgy károsanyagkibocsátással jár, azonban ez a mennyiség megegyezik az előállítás előtt a levegőből kinyert szén-dioxid mértékével, vagyis az egyenlet összege végül nulla. Továbbá kiemelendő, hogy ez a fajta üzemanyag a hagyományos belsőégésű motorokkal működő gépjárművekben hasznosítható, tehát az autógyárak nem szorulnak gyártókapacitásaik cseréjére, mint az elektromos vagy a hidrogén hajtású gépjárművek esetében. Számos szakértő érvel ugyanakkor amellett, hogy az e-üzemanyagok létrehozása sokkal több energiát igényel, mint amennyi a hasznosításkor rendelkezésre áll, ezért ez a technológia megosztja a szakértőket. Az európai politikai diskurzusban az előbbi aspektusok mellett többek között Párizs és Spanyolország negatív hozzáállása is nehezíti az időközben több állam (Csehország, Lengyelország, Olaszország és Bulgária) által feltételként támasztott szempont beemelését a jogszabályba, hiszen a francia uniós elnökség egyik meghatározó eredménye az e tervezetről való megegyezés. Mindazonáltal Franciaország számára sem idegen egy kevésbé „zöld” alternatíva elfogadása az éghajlatvédelmi célok elérésében, hiszen az atomenergia (és a földgáz) is „fenntartható energiaforrás” címkét kapott, amelyet meglehetősen nagy francia lobbitevékenység előzött meg.

A német érvelés szerint az e-üzemanyag felvétele a jogszabály-tervezet szövegébe több okból is szükséges: a belsőégésű motorok gyártásával megmaradnak az eddigi ellátási láncok, a munkahelyek, továbbá nem kerül hátrányba a német autóipar a már nagy elektromos kapacitásokat kiépített szereplőkkel, például Kínával szemben. Ugyanakkor az e-üzemanyag előállításához is elengedhetetlen a gyártókapacitás rendelkezésre bocsátása, ami jelenleg kevésbé kiterjedt. A Porsche 2021-ben Chilében indított el egy pilot projektet a fejlesztés érdekében, továbbá a Norsk e-Fuel kíván Norvégiában egy létesítményt építeni a gyártás megindítása érdekében. A német BMW is finanszírozást biztosít egy kaliforniai startup részére, valamint 2023 januárjában a német kormány 1,9 milliárd eurót különített el az e-üzemanyagok és a „fejlett bioüzemanyagok” 2026-ig történő bevezetésének támogatására.

A mintegy két éven át a döntéshozói asztalon nyugvó, valamint a különböző fórumokon egyeztetett jogszabály-tervezet újbóli felnyitásával mind számos tagállam, mind az uniós intézmények ellenzik arra hivatkozva, hogy ez a lépés az EU egyensúlyi állapotát vonná kérdőre és további – jó esetben csak – hónapokat venne igénybe az újbóli tárgyalás. Mindazonáltal ez a vitás kérdés most megmutathatja, hogy Németország mekkora befolyásoló erővel bír az Európai Unióban, és hogy nemcsak gazdaságilag, hanem politikai kérdésekben is vezető szereppel bír, amely a „Közlekedési lámpa” koalíció hivatalba lépése óta kevésbé látható – kifejezetten egy zöld intézkedés enyhítésére vonatkozóan.

Kép: European Parliament

Témakörök: autóbarát, Európai Unió, környezet, közlekedés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT