Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Navracsics Tibor

Negyven éve leng

Az európai együttműködés egyik leghatásosabb szimbóluma.

Navracsics Tibor 2025.07.03.
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Ludovika.hu

Dánia az EU élén

Skandináv ambíciók a lengyel elnökség után.

Ludovika.hu 2025.07.01.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Gát Ákos Bence
Gát Ákos Bence
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2022.05.31.
  • 2022.05.31.

Újabb jelentős választás Franciaországban

Emmanuel Macron elnök áprilisi újraválasztása után sem dőlhetett hátra. A francia pártok 2022. június 12-én és 19-én törvényhozási választásokon mérettetik meg magukat.

A Charles de Gaulle elnök által kezdeményezett 1962-es népszavazás eredményeképpen a köztársasági elnököt közvetlenül választják Franciaországban. A kezdetekben 7, napjainkban 5 évente megrendezett elnökválasztások Franciaország legjelentősebb politikai eseményének számítanak, amelyek meghatározzák a mindenkori francia politika irányvonalát. A francia elnökválasztás nemcsak nemzeti, hanem európai és nemzetközi szinten is széles médiafigyelemnek örvend. Ezzel szemben viszonylag keveset hallunk a Nemzetgyűlés (Assemblée Nationale) összetételét meghatározó törvényhozási választásokról, amelyek jelentősége azonban szintén nem hanyagolható el. 

A törvényhozási választások tétje, hogy az elnök támogatását biztosító pártcsalád megszerzi-e a többséget a Nemzetgyűlésben. Amennyiben ez sikerül, az elnök különösebb politikai ellenállás nélkül, magabiztosan irányíthatja az országot az elkövetkező években. Kudarc esetében ugyanakkor ellentmondásos helyzet alakul ki, mert a törvényhozás számos elnöki elképzelést, esetleges reformtervet meghiúsíthat. Utóbbi helyzetet a szakzsargon „politikai társbérletnek” („cohabitation”) nevezi, amely arra utal, hogy a végrehajtó hatalmon az elnök egy politikai riválisával, az ellentétes politikai irányultságú nemzetgyűlési többség által meghatározott miniszterelnökkel kénytelen osztozni. A lehetőség nem csak hipotetikus, ilyen helyzet ugyanis már háromszor előfordult a gyakorlatban. A szocialista François Mitterand elnök 1986 és 1988 között a jobboldali Jacques Chirac miniszterelnökkel, míg 1993 és 1995 között a jobboldali Édouard Balladur miniszterelnökkel volt kénytelen együttműködni. A harmadik alkalommal Jacques Chirac immár elnökként kényszerült hasonló helyzetbe, amikor is a baloldali Lionel Jospint kellett miniszterelnöknek kineveznie. 

A politikai stabilitásra kedvezőtlenül ható társbérletek valószínűségét csökkentendő, 2000-ben alkotmánymódosítást fogadtak el, amelyek eredményeképpen az elnöki mandátum ideje 7 évről 5 évre csökkent. A 2001-es sarkalatos törvény pedig úgy módosította a törvényhozási választások idejét, hogy azok közvetlenül az elnökválasztások utánra essenek. Ennek a mögöttes gondolata az volt, hogy ilyen rövid időn belül nem változhat radikálisan a franciák véleménye, így jó eséllyel az elnöknek megfelelő politikai többség alakulhat ki a Nemzetgyűlésben is. Az elnökválasztás utáni lendületben az elnök mögött álló politikai formáció nagyobb eséllyel szerezhet többséget a Nemzetgyűlésben, mint egy az elnöki mandátum későbbi szakaszára eső választás során, amely könnyen az elnöki politikával szembeni protestszavazássá alakulhat. A reform a gyakorlatban elérte célját, életbe lépése óta ugyanis nem alakult ki „társbérlet”. 

A 2022. április 24-én megválasztott Emmanuel Macron köztársasági elnök azonban ennek ellenére sem dőlhet hátra, ugyanis – még ha esélye jelentősen csökkent is – a „társbérlet” kialakulása több okból kifolyólag továbbra sem zárható ki. Ezzel kapcsolatban szemléletesek azok a közvéleménykutatási adatok, amelyek szerint az elnökválasztási eredmények bejelentésekor a franciák túlnyomó többsége (több mint 60%) jónak látta, hogy a törvényhozási választások eredményeképpen az elnök politikai „társbérletbe” kényszerüljön. A tétet emeli, hogy a kétfordulós áprilisi elnökválasztásokon alul maradt jelöltek egyöntetűen a választások „harmadik fordulójaként” aposztrofálták a közelgő törvényhozási választásokat. A 3. helyen végző szélsőbaloldali Jean-Luc Mélenchon be is jelentette, hogy Franciaország következő miniszterelnöke kíván lenni. Sajtóinformációk szerint újraválasztása estéjén Macron elnök sem adta át magát a felhőtlen örömnek, és szűk körben úgy fogalmazott, hogy a neheze még csak most kezdődik, amely egyszerre utalhatott a következő öt év nehézségeire, de a közelgő újabb megmérettetésre is. 

Az elnökválasztások eredménye azért sem predeterminálja teljes mértékben a törvényhozási választások eredményét, mert míg az elnökválasztás során az elnökjelöltek személye játssza a legnagyobb szerepet, a törvényhozási választásokon többtényezős döntési szempontok érvényesülnek. 

A közelgő választások alkalmával nem egy, hanem 577 személyről döntenek a franciák, ennyi választókerületben indítanak a pártok jelöltet. Országos lista nincs, így minden helyi szinten, az egyéni körzetekben dől el. A jelöltek helyi ismertsége, beágyazottsága adott esetben felülírhatja az országos politikai trendeket. Pártszervezeteik beágyazottsága miatt ezen a szinten könnyebben labdába rúghatnak az elnökválasztások során a közelmúltban súlyos vereséget szenvedő klasszikus pártok is, mint például a jobboldali Republikánusok.

Az elnökválasztáshoz hasonlóan a törvényhozási választás is kétfordulós. Ugyanakkor, míg az elnökválasztás során a két legtöbb szavazatot jelölt juthatott csak tovább a második fordulóba, a júniusi választáson a két legtöbb szavazatot szerző jelöltön kívül további jelöltek is tovább juthatnak, amennyiben legalább a választási nyilvántartásban szereplő választók 12,5%-ának szavazatát megszerzik. Így a második fordulós forgatókönyvek és eredmények is nehezebben kiszámíthatók.

Győzelmi esélyeit növelendő, több párt is stratégiai választási koalíciót alakított, amely keretében koordinálják a jelöltállítást. A jelentősebb politikai erők közül a szélsőbaloldali Jean-Luc Mélenchonnak sikerült több baloldali pártot egybefognia, amely erőteljesen hozzájárulhat a baloldal sikeres választási szerepléséhez. Saját pártján, a France Insoumise-on kívül a „Nupes” elnevezésű koalícióba tagozódtak a Zöldek, a Kommunista Párt és a Szocialista párt is. Macron elnök formációja a „La République en Marche” helyett „Renaissance” néven indít jelölteket, amely a centrista MoDem, valamint Macron első miniszterelnöke, Édouard Philippe által alapított „Horizons” pártokkal szövetséget kötve „Ensemble” (Együtt) néven kötött választási szövetséget. A jobboldal ezzel szemben megosztott maradt. A radikális Éric Zemmour több alkalommal is összefogásra hívta a Republikánusokat és a Marine Le Pen neve által fémjelzett Nemzeti Tömörülést, utóbbiak azonban külön-külön, egymással is konkurálva mérettetik meg magukat.

A közvéleménykutatók a fentebb ismertetett tényezők miatt jóval nehezebben tudják pontosan megjósolni a törvényhozási választások eredményeit, mint az elnökválasztások kimenetelét. A számokkal így ezúttal óvatosan kell bánni. Az eddigi adatok alapján azonban egyértelműnek tűnik, hogy Macron elnök koalíciója abszolút többséget szerezhet a Nemzetgyűlésben, valószínűsíthetően kényelmes, 290 és 330 mandátum közötti eredménnyel. Második helyen futhat be a baloldali koalíció 165 és 195 közötti mandátummal. A republikánusok jelenlegi törvényhozási mandátumszáma várhatóan csökken, de még így is harmadikak lehetnek 35 és 65 közötti mandátummal. Az elnökválasztáson második helyen végző Nemzeti Tömörülést csak a negyedik helyre várják 20 és 45 közötti képviselővel. A részvételi arány a felmérések szerint 45% és 49% között alakulhat az első fordulóban, szemben az elnökválasztásokon tapasztalt közel 74%-os részvétellel.

A francia politika jelenleg érdekes, átmeneti szakaszban van. Az elnökválasztás után Macron elnök már elkezdte a politikai tervezést. A 2017 és 2022 között különböző miniszteri tisztségeket ellátó Élisabeth Borne-t május 16-án kinevezte miniszterelnöknek, akinek irányítása alatt az új kormány is megalakult május 20-án. A valós kormányzati munka megkezdését azonban egyértelműen befolyásolja a jelenlegi választási kampány. A 28 kormánytag közül 15, köztük maga a miniszterelnök is jelöltként indul a törvényhozási választáson. Ebben a helyzetben nehéz elképzelni, hogy a miniszterek teljes erőbedobással a kormányzati munkára koncentrálnának. Ez legalábbis biztosan nem lenne kifizetődő politikai taktika, mivel Macron elnök világossá tette, hogy aki a választási megmérettetésen elbukik, idejekorán búcsúzhat a kormányzati pozíciótól.

Kép: pixabay.com

Témakörök: Európai Unió, Franciaország, társbérlet, választás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT