Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Gát Ákos Bence

Föderalista ütőkártya

Jogállamiság az uniós reformjavaslatokban.

Gát Ákos Bence 2023.11.24.
Hegedüs Csilla

Lehet kicsit zöldebb Románia?

Néhány nap múlva indul a betétdíjas visszaváltó rendszer.

Hegedüs Csilla 2023.11.23.
Ződi Zsolt

Kisiklik az EU MI-szabályozása?

Vita egy nehezen megoldható kérdés körül.

Ződi Zsolt 2023.11.23.
Bólya Boglárka

Az Európai Parlament európai szuperállam-teremtési kísérlete

Kinyílhat Pandóra szelencéje?

Bólya Boglárka 2023.11.23.
Hegedüs Csilla

Nyugdíjemelés Romániában: hol a pénzügyi fedezet?

A forrás a kormányfő szerint létezik, a pénzügyminiszter szerint nem.

Hegedüs Csilla 2023.11.22.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Kalas Vivien
Kalas Vivien
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.12.15.
  • 2021.12.15.

Az Európai Unió 2021-ben – oktatáspolitika

Milyen új irányokba fejlődött 2021-ben az uniós tagállamok együttműködése az oktatáspolitika területén?

Az európai oktatáspolitikára, annak fejlődésére 2020-at követően, az idei esztendőben már kevesebb figyelem helyeződött a tagországok, illetve a polgárok részéről. Ennek ellenére három nagyobb terület mégis kiemelhető, amelyekben előrelépés történt 2021-ben.

Az egyik az európai oktatási térség létrejöttéhez kötődik. 2025-re történő megvalósításához az Európai Bizottság több részterületen fogalmazott meg reformjavaslatokat, közéjük tartozik az európai diákigazolvány bevezetése, valamint az európai egyetemek létrehozása. Az egységes, bármely Erasmus+ programban résztvevő ország egyetemére alkalmas diákigazolványt az Erasmus+ mobilalkalmazás segítségével lehet majd használni. Ebből fakadóan a Bizottság 2021 januárjában bemutatta a megújított applikációt, mely mostantól több digitális eszközről elérhető, kiterjesztve ezzel a lehetséges felhasználók körét. Hasonlóképpen az európai oktatási térség létrehozásához vezető lépést jelenti, hogy szeptemberben elindultak az első képzések az európai egyetemek keretében. Magyarországon, az ELTE-n – a CHARM-EU nevű egyetemi szövetség egyik tagegyetemén – jelentkezhettek hallgatók a „A fenntarthatóság globális kihívásai” nevű mesterképzésre.

Szintén ebben az évben határozták meg az oktatásért felelős miniszterek az előttünk álló évtizedre vonatkozó közös oktatáspolitikai céljaikat. Ezekben a korábbiakhoz képest új elemként jelent meg a digitális és zöld átalakulás elősegítése, mint az oktatás egyik fontos feladata. Ehhez kapcsolódóan 2030-ra elérendő célul tűzték ki, hogy a nyolcadik osztályosoknak több mint 85 százaléka rendelkezzen legalább alapszintű digitális kompetenciával. Ez az elem szintén most először szerepelt az országok által meghatározott referenciaértékek között.

A harmadik területet egy új közösségi program létrehozása jelenti. Ursula von der Leyen szeptemberben, az Európai Unió állapotáról szóló beszédében ismertette a kezdeményezést. Az ALMA (Aim, Learn, Master, Achieve) nevű uniós program bevezetésével azon 25 év alatti fiatalokat szeretné az Európai Unió támogatni, akik nem dolgoznak és oktatásban sem vesznek részt. Számukra más tagállamban történő időszakos munkavégzéshez nyújtanának anyagi támogatást, melynek célja, hogy a fiatalok új készségeket sajátítsanak el, könnyebben elhelyezkedjenek a támogatási időszakot követően a munkaerőpiacon, vagy éppen visszatérjenek az iskolapadba. Mindezzel pedig az EU hosszú távú célja, hogy csökkenjen a fiatalok körében a munkanélküliség, Európa versenyképessége pedig növekedjen.

Kép: The Parliament Magazine

Témakörök: Európai Unió, kompetencia, oktatáspolitika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT