Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Mernyei Ákos Péter

Indonéz textilt Európának az uniós autóiparért cserébe?

Révbe érni látszik az Európai Unió és Indonézia közötti kereskedelmi megállapodás.

Mernyei Ákos Péter 2025.10.01.
Máthé Réka Zsuzsánna

Kenyértörés: közös agrárpolitika vagy uniós védelmi ipar legyen?

Az EU kiemelten fektetne a védelmi iparba, miközben az agrárpolitikára egyre kevesebb támogatás jut.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.30.
Csepeli Réka

A bevándorlás kérdése mint politikai fegyver

Francia népszavazás-indítvány a bevándorlásról.

Csepeli Réka 2025.09.29.
Navracsics Tibor

Elhagyva az eredeti küldetést

A Brexit nem önreflexióra, hanem az ambíciók növelésére ösztönözte az európai belpolitika szereplőit.

Navracsics Tibor 2025.09.25.
Zsivity Tímea

Készenlét a Nyugat-Balkánon

Bosznia-Hercegovina tartalékos haderőt épít.

Zsivity Tímea 2025.09.24.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Kalas Vivien
Kalas Vivien
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.06.30.
  • 2021.06.30.

Közösen az európai oktatási térség megvalósulásáért

A polgárok három nyilvános uniós konzultáció kitöltésével is hozzájárulhatnak az európai oktatási térség létrejöttéhez.

Az európai oktatási térség létrehozásáról szóló javaslatot először 2017-ben ismertette az Európai Bizottság (EB), majd azt követően, már a koronavírus-járvány okozta kihívásokra is reflektálva, tavaly szeptemberben mutatta be a testület, mely területeken, milyen további fejlődést lát szükségesnek ahhoz, hogy a tervek 2025-re valósággá válhassanak. Most ezek közül három területen is várja a Bizottság az állampolgárok véleményét, akik a nyilvános konzultációk kitöltésével aktívan hozzájárulhatnak az oktatási térség olyan formában történő megvalósításához, amelyet minden szereplő magáénak érez.

Az egyik a minőségi és befogadó iskolai oktatás megteremtésére vonatkozik. Az alapkészségek megfelelő szintű elsajátítása elengedhetetlen az életben való boldoguláshoz, de ugyanígy fontos, társadalmi, gazdasági és egzisztenciális szempontból egyaránt az is, hogy a diákok minél magasabb végzettséggel fejezzék be tanulmányaikat. Mindennek ellenére azonban több európai uniós ország is problémákkal küzd ezeken a területeken, így az Európai Bizottság az ezekben való fejlődést nevezte meg az egyik prioritásként. A testület meglátásával a tagállamok is egyetértettek, és 2030-ra uniós szinten tizenöt százalék alá szorítanák azon tanulók arányát, akik nem rendelkeznek a szükséges kompetenciával a szövegértés, a matematika, illetve a természettudományok terén. Ezen túl, a korai iskolaelhagyók számát is csökkentenék. Szándékaik szerint az évtized végére nem haladná meg a tíz százalékot azok aránya, akik legfeljebb alapfokú végzettséggel kerültek ki az iskolarendszerből.

A konzultációt kitöltők e célok eléréséhez is segítséget nyújthatnak, ugyanis visszajelzést adhatnak a Bizottság számára, hogy miben látják a fennálló problémák okát, mely részterületeket érintette leginkább hátrányosan a koronavírus-járvány miatt elrendelt digitális oktatás. A polgárok ezen felül javaslatokat is adhatnak a szükséges jövőbeni állami, illetve iskolai intézkedésekre, valamint az Európai Unió lehetséges szerepvállalására vonatkozóan.

Egy másik kérdőív a zöld átálláshoz kapcsolódik. Az Európai Bizottság megítélése szerint a környezettudatos, fenntartható életmód fontosságát, alapelveit már iskolás korukban el kell, hogy sajátítsák a fiatalok, a konzultáció révén pedig a különböző szférákban dolgozók, tanulók észrevételeit kívánja összegyűjteni a leghatékonyabb módszereket, továbbá a nemzeti és európai uniós teendőket illetően.

A harmadik terület – és konzultáció – az élethosszig tartó tanulás témakörével függ össze. Az EB a mikrotanúsítványok használatának ösztönzését, kölcsönös elismerésük megkönnyítését, előmozdítását tűzte ki célul. E dokumentumok a rövid ideig tartó tanulás, továbbképzés során szerzett képességeket igazolják, és hozzájárulnak egyfelől a változó munkaerőpiaci elvárásokhoz való könnyebb alkalmazkodáshoz, másfelől ahhoz az uniós szintű célkitűzéshez, mi szerint 2025-re legalább negyvenhét, 2030-ra pedig minimum hatvan százalék legyen a 25-64 éves korúak között azoknak az aránya, akik a formális oktatást, képzést követően további tanfolyamokon vettek részt. A mikrotanúsítványok Európai Unión belüli elfogadása a tanulmányi, vagy más célú mobilitásra is kedvező hatást gyakorolna.

A Bizottság ebben a kérdőívben azokra a kérdésekre szeretne választ kapni, hogy az emberek milyen szempontok miatt jelentkeznek képzésekre, mi az oka a jelenleg tapasztalható alacsony részvételnek, valamint, hogy milyen uniós intézkedésekkel lehetne ösztönözni a mikrotanúsítványok használatát.

A testület a beérkező véleményeket az egyes témákra vonatkozó tanácsi ajánlásra irányuló javaslataiba építi majd bele.

Témakörök: Európai Unió, konzultáció, oktatáspolitika, pandémia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT