Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2020.12.22.
  • 2020.12.22.

Az Európai Unió 2020-ban I. – Az intézmények

Nem hiszem, hogy különösebb vitát váltana ki a megállapítás, hogy az európai integráció történetének legzaklatottabb évét zárjuk 2020-szal. Az alábbiakban néhány pontban próbálom összegezni az évet az uniós intézmények szempontjából. Melyik intézmény jött ki győztesen, és melyik vesztesen 2020 egymásra torlódó eseményrengetegéből? Szorosabb vagy lazább lett az Unió, mint volt egy évvel ezelőtt?

1. Az intézményi vesztes – az Európai Parlament: Kezdjük talán azzal az intézménnyel, amelyik megítélésem szerint az idei év vesztese volt. Az Európai Parlament lejtmenete tulajdonképpen 2019-ben kezdődött, amikor nem tudta átvinni akaratát az Európai Tanácson a csúcsjelölti rendszerrel. Azaz, Ursula von der Leyen személyében olyan elnöke lett az Európai Bizottságnak, aki nem volt egyik párt csúcsjelöltje sem, viszont egyértelműen a tagállamok kormányainak megbízásából kérte az Európai Parlament bizalmát. 2020 azonban még nehezebb, és még több kudarcot hozó évnek bizonyult az intézmény számára. A koronavírus-járvány elleni erőfeszítésekből látványosan kihagyták, nem is tudta igazán felvenni a tempót a tagállamokkal és az uniós intézményekkel folytatott versenyfutásban. Ez utóbbiak közül ő reagált legrosszabbul a megváltozott körülményekre. Online ülésezési rendje jogilag több mint problémás, és az év második felében, a gazdasági újjáépítési csomag és a többéves pénzügyi keretterv tárgyalása során sem tudta a megszokott hatékonysággal érvényesíteni érdekeit.

2. A becsületes túlélő – az Európai Bizottság: Az egy hónapos késéssel, 2019. december elsején hivatalba lépett Európai Bizottság még ismerkedett székházával, amikor már jelentkeztek a koronavírus-járvány első jelei. Amikor az első száznapos időszak eredményeiről készültek sajtótájékoztatót tartani, Olaszország már az összeomlás szélén állt. Az eseményekkel párhuzamosan Törökország éppen azzal fenyegetőzött, hogy migránsok százezreit szabadítja az Unióra, megszegve ezzel a korábbi megállapodást. A pandémia első hullámának sokkja a tagállamokat a bezárkózásra, nem pedig az uniós összefogásra ösztönözte. Ilyen nehéz kezdete talán egyetlen Európai Bizottságnak sem adatott. Mégis, az év végére úgy tűnik, hogy a járvány kezelésében megtalálta saját helyét. A gazdaság újjáépítését segítő csomag összeállításának egyik motorjává vált, és a közös adósság megteremtésével akár egy, az eddigieknél sokkal szorosabb egység kovácsa is lehet. Összességében, az Európai Bizottság a rendkívül nehéz körülmények között derekasan állt helyt.

3. Intézményi győztesek – a Tanács és az Európai Tanács: 2020 a tagállamok éve volt. Ebből következően az uniós intézmények közül is az könyvelhetett el sikereket, amely a tagállami érdekérvényesítésre rendezkedett be, azaz az Európai Unió Tanácsa és az Európai Tanács. Mind a két intézmény gyorsan és sikeresen reagált a koronavírus-járvány következtében megváltozott körülményekre. Gyorsan álltak át az online működési módra, és gyakorlatilag egyetlen percet sem veszítettek el a válságkezelésből sem. Az év második felében pedig már az összefogást keresték, és találták meg a tagállamok, ismét csak a Tanács és az Európai Tanács segítségével. Az Európai Tanácsban a tagállamok állam- és kormányfői nagyon nagy jelentőségű és nehéz döntéseket tudtak meghozni, jelentős mértékben hozzájárulva ezzel az egész uniós válságkezelés sikeréhez.

4. Sikeres elnökségek: Az előző pontban említett sikereket nem kis mértékben az tette lehetővé, hogy az év mindkét elnöksége rendkívül sikeresnek tekinthető. Az első félévben az uniós tagsága első soros elnökségét ellátó Horvátország bizonyult a rendkívül nehéz körülmények közepette is koncepciózus és jó elnökséget ellátó országnak. A második félévben pedig Németország bizonyította elnökségével, hogy nem véletlenül tartják a legnagyobb befolyású, az európai integráció menetét egymaga is alapjaiban meghatározó jelentőségű tagállamnak. A két országnak oroszlánrésze volt abban, hogy nem állt le a legnehezebb időkben sem az Európai Unió döntéshozatali gépezete.

5. A szakpolitikai vesztes – Schengen: A most záruló év szakpolitikai vesztese a Schengeni övezet, és a személyek szabad mozgása. A koronavírus-járványnak különösen az első hulláma minden tagállamot a bezárkózás felé lökte. Mindennapossá vált a határellenőrzése bevezetése, a határok lezárása. Mindez alapvető csapást jelentett az európai integráció egyik legnagyobb és legnépszerűbb vívmányára, a személyek szabad mozgására. A második hullám már rendezettebb válaszokat hozott a tagállamok részéről is: a határzárak szerepét fokozatosan átvették a tesztek. Összességében mégis elmondható, hogy sokkal nehezebb ma az Európai Unión belül utazni, mint ahogy azt az elmúlt évtizedekben megszokhattuk.

6. A szakpolitikai nyertes – az egészségügy: Az egész évet meghatározó koronavírus-járvány hatása döntötte el a nyertes és a vesztes címet is. Az uniós egészségügy gondolata tulajdonképpen az első hullám elcsitultával került át az elméleti tervezésből a gyakorlati előkészítés fázisába. Ahogyan a tagállamok számára nyilvánvalóvá vált, hogy a járvány újabb hullámaira kell felkészülni, úgy nyert lassan polgárjogot a gondolat, hogy a megelőzés, az adatgyűjtés és az egészségügyi és orvosi eszközök beszerzése és elosztása terén uniós koordinációt hozzanak létre. A folyamat a nyár folyamán már odáig jutott, hogy amikor Ursula von der Leyen az Európai Unió állapotáról szóló beszédében meghirdette az Európai Egészségügyi Uniót, ez már senkit sem ért meglepetésként. Noha ennek megvalósulása még mindig inkább csak a valószínűség, semmint a bizonyosság birodalmába tartozik, összességében 2020-ban az egészségügy jelentősége növekedett legnagyobb mértékben az uniós szakpolitikák közül az európai belpolitikában.

Témakörök: egészségügy, Európai Bizottság, európai integráció, Európai Parlament, Európai Unió, koronavírus, Schengen
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT