Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Mitrovits Miklós

Ezer éve koronázták meg Vitéz Boleszlávot

Lengyelország Piast-öröksége és az állami szuverenitás kérdése.

Mitrovits Miklós 2025.05.14.
Navracsics Tibor

Raffaele Fitto: stratéga vagy epizodista?

Az Európai Bizottság új vezetési struktúrával indult. Mi várható ennek kapcsán?

Navracsics Tibor 2024.12.17.
Navracsics Tibor

Kezdődik: a biztosjelöltek nehezen veszik az első akadályt

Mindössze három biztosjelöltnél nem talált semmi gyanúsat az Európai Parlament jogi ügyekkel foglalkozó bizottsága.

Navracsics Tibor 2024.10.10.
Pócza Kálmán

Háború szülte Európai Egyesült Államok?

Új megvilágításba helyezhető az európai integráció gyakorlata.

Pócza Kálmán 2024.06.04.
Ludovika.hu

A kereszténység szerepe Európa hegemóniájában és hanyatlásában

Európa értékei kezdenek elszakadni transzcendens gyökereitől.

Ludovika.hu 2024.05.27.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Pató Viktória Lilla
Pató Viktória Lilla
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2020.12.16.
  • 2020.12.16.

Újabb mérföldkőhöz érkezett az Európai Bizottság a Digitális Európa felé vezető úton

A Von der Leyen Bizottság 2020 februárjában már letette voksát az idei év digitális jogszabályalkotási vívmányai mellett, így december 15-én még épp beváltotta ígéretét a Bizottság elnöke: letették az egységes digitális piachoz vezető újabb mérföldkövet.

A Bizottság terve, hogy a 2020 és 2030 közötti időszakot Európa „digitális évtizedévé” tegye. Európának meg kell erősítenie digitális szuverenitását; az adatokra, technológiára és infrastruktúrára összpontosítva saját szabványokat kell létrehoznia ahelyett, hogy idegen szabványokat követne. A ma bemutatott kodifikációs tervezetekkel Európa saját online kereskedelmi piacának megbízhatóságára és átláthatóságára törekszik. A 2020. december 15-én az Európai Bizottság által bemutatott, a Digitális szolgáltatások egységes piacáról szóló jogszabálycsomagjára (Digital Services Act, a továbbiakban: DSA), valamint a digitális szektor versenyképes és tisztességes piacáról szóló joganyagára (Digital Markets Act, a továbbiakban: DMA) vonatkozó javaslatok lehetőséget kínálhatnak az online környezet korszerűsítésére. A Center for Data Innovation pár nappal korábbi online kerekasztal beszélgetés eseményében figyelmeztet, hogy az uniós döntéshozóknak alaposnak kell lenniük az előzetes hatásvizsgálat tekintetében, főként ha a fogyasztókra és vállalkozásokra gondolunk. A túlszabályozást el kell kerülni, azonban egy biztonságos és szabad digitális piacot kell teremteni. A döntéselőkészítés során az uniós tervezet alkotási folyamatnak megfelelően az ügy nagy hordereje miatt széleskörű konzultáció zajlott főként a stakeholderekkel, de a civil konzultáció sem maradt el, ahogyan erről korábbi elemzésünkben írtunk. A DSA a konzultáció során feltett kérdésekre épül, főként az online tér biztonságosabbá tétele, és a digitális szolgáltatások egységes piacának megerősítése tekintetében. Mindeközben a DMA a konzultációból felvetett kérdések közül főként a kapuőr szerepet betöltő platformok helyzetével foglalkozik. 

Az új szabályok célja a fogyasztók és az alapvető jogaik fokozottabb védelme az online térben, emellett az igazságosabb és nyitottabb digitális egységes piac feltételeinek megteremtése.  Ezért is nevezik a tervezeteket mérföldkőnek ahhoz, hogy Európa megfeleljen a digitális kornak.

Margrethe Vestager

A Margrethe Vestager versenyjogi biztos december 15-én, a tervezetek bemutatásakor tartott sajtótájékoztatón elmondta: A Bizottság célja e javaslatokkal hogy a vállalkozások és fogyasztók épp olyan választékban és biztonságos feltételek mellett férjenek hozzá az online termékekhez és szolgáltatásokhoz, ahogy tehetik ezt az offline térben. Ennek megfelelően fontos az is, hogy a kis és nagy vállalkozások is szabadon és egyenlő feltételek mellett vehessenek részt a gazdasági versenyben az online és a fizikai térben is. A Bizottság digitális korszakért felelős ügyvezető alelnöke figyelmeztet, hogy ami illegális a fizikai térben, ugyanúgy illegális az online térben, kiemelten fontos tehát a digitális tér szabályozása és ezzel az állampolgári bizalom megteremtése a digitális szolgáltatások igénybevétele terén. 

Noha az Unió húsz évvel ezelőtt elfogadta az E-kereskedelmi direktívát, azóta a digitális tér teljesen megváltozott, így lett szükség az újbóli sokkal szélesebb körű és mélyebb szabályozásra. A DSA egy biztonságos, átlátható és megbízható online piac szabályait kívánja megalkotni. A biztonság az első, mert a biztonságos környezet a vásárlói szabadság garantálása mellett megvédi a fogyasztót a különböző kiber fenyegetésektől. Az online piactéren a szolgáltatók számára kötelező regisztrációt ír elő a jogszabálytervezet, amellyel a fogyasztói jogvédelmet kívánja szavatolni a Bizottság. A szolgáltatónak emellett azt is átláthatóvá kell tennie, hogyan működnek az algoritmusok, ezáltal transzparenssé téve, a vásárlási szokások befolyásolását. A digitális szolgáltatási törvény értelmében az EU egészére kiterjedő kötelezettségek vonatkoznak minden olyan digitális szolgáltatásra, amely a fogyasztókat árukhoz, szolgáltatásokhoz vagy tartalmakhoz kapcsolja, ideértve az illegális tartalom gyorsabb eltávolítását szolgáló új eljárásokat, valamint a felhasználók online alapvető jogainak átfogó védelmét. Az új keret- európai értékek mentén- egyensúlyba hozza a felhasználók, a közvetítő platformok és a hatóságok jogait és felelősségét, ideértve az emberi jogok, a szabadság, a demokrácia, az egyenlőség és a jogállamiság tiszteletben tartását. A javaslat éppen ezért kiegészíti a korábbi elemzésünkben már megjelent Európai Demokrácia Akciótervet mivel céljai közt találjuk a demokráciák ellenállóbbá tételét is a digitális tartalmakkal szemben.

A digitális szolgáltatásokról szóló törvény az EU egészére kiterjedő, harmonizált kötelezettségek soraiba tartoznak:

  • Az illegális termékek, szolgáltatások vagy tartalmak online eltávolításának szabályai;
  • A biztonsági garanciális szabályozás azokra a felhasználóknak, akiknek tartalmát tévesen törölték a platformok;
  • Az új kötelezettségek a nagy platformok számára a rendszereikkel való visszaélések megakadályozása érdekében;
  • A széles körű átláthatósági intézkedések, ideértve az online hirdetést és az algoritmusokat, amelyek a tartalom ajánlására szolgálnak a felhasználók számára;
  • Az új hatáskörök a platformok működésének ellenőrzésére;
  • Az új szabályok az üzleti felhasználók online piacokon történő nyomon követésére az illegális termékek vagy szolgáltatások eladók felkutatásának elősegítése érdekében;
  • Az innovatív együttműködési folyamat keretei a hatóságok között a hatékony végrehajtás biztosítása érdekében az egységes piacon.

Az Unió ezen a téren is együttműködik a nemzeti hatóságokkal, ahogy az a novemberben kiadott uniós adatkormányzási jogszabályban is megjelenik. Fontos kiemelni, hogy  azok a platformok, amelyek az EU lakosságának több mint 10%-át (45 millió felhasználó) érik el, rendszerszintűnek tekinthetők, így nemcsak a saját kockázataik ellenőrzésére vonatkozó különös kötelezettségeknek, hanem egy új felügyeleti struktúrának is meg kell felelniük. A szabályozások betartatásához és a tagállamok közötti információ áramlás elősegítésére a Bizottság létrehozná egy, a nemzeti digitális szolgáltatások koordinátoraiból álló testületet, amelynek különleges hatáskörei lennének a Bizottság számára a kapuőr platformok felügyeletében, beleértve a közvetlen szankcionálás lehetőségét is.

Összességében kijelenthető, hogy a digitális piac szabályozási környezete tekintetében kiemelt figyelem irányul a tisztességes piaci feltételek biztosítására, a transzparenciára, így növelve a fogyasztók szabad és tudatos választási lehetőségét a szolgáltatások vagy áruk online vásárlásakor, valamint ez vezet a startupok és kkv-k ökoszisztémájának fenntarthatóságához is.

Thierry Breton

Thierry Breton a sajtótájékoztatón kijelenti, hogy a mostani döntéssel a Bizottság a következő évtizedek digitális terét alakítja ki. 

A belső piacért felelős biztos szerint garantálni kell, hogy bárki, aki Európában digitális szolgáltatásokat kínál és használ, részesüljön a biztonság, a bizalom, az innováció és az üzleti lehetőségek előnyeiből

A második javaslat, a DMA kifejezetten a kapuőr szerepet betöltő piaci szereplőkre vonatkozik, míg a DSA általánosan minden egyénre alkalmazandó. A kapuőrök azok a nagyvállalatok, és az egyének és kkv-k között állnak és már hosszabb ideje léteznek. Az ilyen vállalatok olykor ellenőrzésük alatt tartják a teljes ágazati ökoszisztémát. Ha a kapu tisztességtelen üzleti gyakorlatot folytat, megakadályozhatja vagy lelassíthatja a versenytársai értékes és innovatív szolgáltatásainak a fogyasztóhoz jutását Azért fontos ez a szabályozás, mert a tisztességes versenyben garantálni kell, hogy ezek a kapuőr szerepben lévő vállaltok ne juthassanak jogtalan versenyelőnyhöz, így számukra többlet kötelezettségeket ír elő a javaslat, úgy mint: 

  • az adatfelhasználás kiterjedtebb szabályozottságát, miszerint a piaci versenyben nem használhatják fel a versenytárakról szerzett adatokat;
  • interoperabilitást, amely értelmében az extra szolgáltatásokat kínáló kapuőröknek elérhetővé kell tenniük szolgáltatásaikat a versenytársak számára is.

A Bizottság a tervezet kötelezettségeinek betartatása érdekében célzott vizsgálatokkal ellenőrizheti a szabályoknak való megfelelőséget. A harmonizált szabályok ex ante kötelezettségekkel biztosítják a fogyasztók védelmét, jobb felügyelet, gyors végrehajtás és visszatartó erejű szankciók ígéretét vázolja fel a tervezet. A digitális piacokról szóló törvény a vállalkozások közötti horizontális platformra, az online platformgazdasággal foglalkozó uniós megfigyelőközpont megállapításaira és a Bizottság széleskörű tapasztalataira támaszkodik az online piacok versenyjogi szabályainak végrehajtásakor.

 A digitális piacokról szóló törvény többek között:

  • Csak azokra az alapplatform-szolgáltatókra alkalmazandó, amelyek hajlamosak lehetnek a tisztességtelen gyakorlatokra, például keresőmotorokra, közösségi hálózatokra vagy online közvetítési szolgáltatásokra, amelyek megfelelnek a kapuőrként történő kijelölés objektív jogszabályi kritériumainak;
  • Határozza meg a feltételezett kapuőrök azonosításához szükséges mennyiségi küszöböket. A Bizottságnak arra is hatásköre lesz, hogy a piackutatást követően megjelölje a kapuőr vállalatokat; 
  • Tilt számos olyan gyakorlatot, amelyek egyértelműen tisztességtelenek, például blokkolják a felhasználókat bármely előre telepített szoftver vagy alkalmazás telepítésének megszüntetésében;
  • Lehetővé teszi a szabályszegők szankcionálását a vállalat forgalmának akár 10% -áig terjedő bírsággal. A többszörös jogsértők esetében ezek a szankciók magukban foglalhatják a strukturális intézkedések meghozatalának kötelezettségét is, amely kiterjedhet egyes vállalkozások elidegenítésére is, amennyiben a megfelelés biztosítására nincs más, ugyanolyan hatékony alternatív intézkedés.

A két jogszabálytervezet a következőkben az Európai Parlament és a Tagállamok elé kerülnek a rendes jogalkotási mechanizmus következő lépéseként. Amennyiben az uniós politikai képviselők és a tagállamok is egyetértenek a Bizottság által előterjesztettekkel, a szabályozás kötelező erővel hatályba lép az Unió egész területén. A jövőre vonatkozóan mindkét tervezet tekintetében kijelenthető, hogy a szabályozás folyamatosan változó jellege nélkül nem tud lépést tartani a digitális piacok dinamizmusával. 

Kép forrása: EC

Témakörök: digitális tér, DMA, DSA, e-kereskedelem, Európa, Európai Bizottság
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT