Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tardi Roland

A mesterséges intelligencia jelenléte a német politikában

Az MI új korszakot nyitott a választási kampányokban.

Tardi Roland 2025.05.20.
Kalas Vivien

Németország választ

A kisebb támogatottsággal rendelkező pártok könnyebben tudnak mandátumot szerezni.

Kalas Vivien 2025.02.20.
Navracsics Tibor

Raffaele Fitto: stratéga vagy epizodista?

Az Európai Bizottság új vezetési struktúrával indult. Mi várható ennek kapcsán?

Navracsics Tibor 2024.12.17.
Navracsics Tibor

Kezdődik: a biztosjelöltek nehezen veszik az első akadályt

Mindössze három biztosjelöltnél nem talált semmi gyanúsat az Európai Parlament jogi ügyekkel foglalkozó bizottsága.

Navracsics Tibor 2024.10.10.
Csepeli Réka

A francia–német tengely fokozatos gyengülése az Európai Unión belül

Ki állhat majd az elengedhetetlen reformhadjárat élére?

Csepeli Réka 2024.09.19.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2020.07.14.
  • 2020.07.14.

Az idő és a vétók szorításában

A német elnökség rendkívül ambiciózus célt tűzött maga elé, amikor elhatározta, hogy az év végéig elfogadják a többéves pénzügyi kerettervet és a gazdasági újjáépítési csomagot. Igaz, az idő szorításában nem is tehetett nagyon mást. Most azonban a tagállamok és az uniós intézmények kölcsönös vétópozíciói is nehezíti a soros elnökség dolgát.

Azzal, hogy a Tanács és az Európai Parlament még 2018-ban úgy döntött, hogy ráér elfogadni a következő hétéves pénzügyi kerettervet, és így nem volt hajlandó érdemben tárgyalni a Bizottság 2018. májusi tervezetét, úgy tűnik, csapdába csalta magát. Pontosan az látszik történni, amit annak idején Günther Oettinger, akkori költségvetésért felelős biztos megfogalmazott. Nevezetesen, ő azért terjesztette elő még 2018 májusában az első tervezetét a Bizottságnak, mert úgy gondolta, hogy amennyiben nem fogja az Európai Parlament még az európai parlamenti választások előtt megtárgyalni és elfogadni a tervezetet, akkor súlyos időzavarba kerül ismét az Európai Unió döntéshozatali gépezete. A jóslat valósággá vált.

A német elnökség kétségtelenül ambiciózus célt tűzött ki maga elé, amikor elnökségi programjában elsődleges prioritásként jelölte meg a többéves pénzügyi keretterv és a gazdasági újjáépítési csomag elfogadását az év végéig. Nem is nagyon tehetett mást. A mostani többéves pénzügyi keretterv hatálya lejár december 31-én, az újnak el kellene kezdődnie 2021. január elsején. Az már most biztos, hogy ténylegesen nem tud elkezdődni, hiszen január elsejére már akkor sem tud elkészülni a teljes jogszabályi környezet, ha időközben magát a pénzügyi kerettervet el is fogadják. De legalább magának a hétéves költségvetésnek meg kellene születnie addig.

Ugyanez vonatkozik a gazdasági újjáépítési csomagra. Ha azt akarják, hogy valóban segítséget jelentsen a tagállamoknak, akkor őszig nemcsak meg kellene születnie a politikai akaratnak, de azt cselekvéssé is kellene változtatni. Ha a gazdasági válság által sújtott országok nem látnak idén pénzt, akkor a gazdasági újjáépítési alap – és vele együtt az Európai Unió reagálási képessége – hitelét veszti a külvilág szemében.

Egyelőre azonban nem túl jók a német elnökség kilátásai. A többéves pénzügyi keretterv tárgyalásai során most még nem látható, hogy oldják fel az alapvető ellentétet a különböző nemzeti álláspontok között. Nem körvonalazódik ugyanakkor a megegyezés a másik témában sem. A Bizottság mind a két esetben, úgy tűnik két tűz közé szorult. A takarékos négyek – Ausztria, Dánia, Hollandia, Svédország – mind a két kérdésben sokallják az Egyesült Királyság nélküli európai uniós költségvetés méretét, valamint a felzárkóztatásra szánt pénzeket, és helyette inkább a modernizációs és a társadalmi-gazdasági átalakításoknak, a versenyképesség növelésének a támogatását várnák el a költségvetéstől. Velük szemben a kohézió barátai – a közép-európai és dél-európai országcsoport – a felzárkóztatási pénzek növelésének célját tűzték zászlajukra.

Még bonyolultabb a helyzet a gazdasági újjáépítési csomag tekintetében, ahol három fronton vívja harcát az Európai Bizottság. A takarékos négyek szerint a támogatások helyett inkább a hitelekre kellene helyezni a hangsúlyt a csomag belső szerkezetében. A déli országok éppen ellenkezőleg, minél több támogatást, és minél kevesebb hitelt szeretnének látni. A visegrádi országok pedig igazságtalannak tartják az újjáépítésre szánt pénzek leosztásának módját, hiszen az egyébként gazdagabb országok jobban járnak vele, mint szerényebb körülmények között élő közép-európai társaik.

A német elnökség, pozíciójából és meggyőződéséből adódóan is az Európai Bizottság mellett áll. Ez kétségtelenül nagy segítség, nem teszi azonban könnyebbé sem az elnökség, sem pedig a Bizottság helyzetét. Jól érzi ezt maga Angela Merkel szövetségi kancellár is, hiszen az Európai Parlamentben elmondott, a német elnökség prioritásait bemutató beszédében különösen nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy érzékeltesse a parlamenti képviselőkkel: olyan rendkívüli időket él most az Európai Unió, amikor a gyors cselekvés nemcsak hatékonyságot, hanem életképességet is jelent.

A német elnökség jól láthatóan arra összpontosít, hogy a költségvetési és az újjáépítési csomag vitája során felmerülő nemzeti érdekellentéteket kezelje. Jelezte ezt Merkel is az uniós intézmények vezetőivel tartott találkozóján. Mind a német, mind pedig az uniós intézményi diplomácia ennek megfelelően készül a meggyőzés teljes technikai és politikai apparátusával a július 17-én és 18-án sorra kerülő Európai Tanácsra, ahol egy sor nemzeti vétópozíciót kellene átfordítani, hogy elérjék a szükséges konszenzust.

Mindeközben azonban, némileg váratlanul, egy újabb front nyílt, nem könnyítve meg a német elnökség helyzetét. Mivel Angela Merkel július 8-i európai parlamenti beszédében a képviselők egyértelműen azt érezték, hogy a kancellár előrébb helyezi a fontossági sorrendben a visegrádi országok – elsősorban Lengyelország és Magyarország – támogatásának megszerzését a költségvetéshez és a gazdasági újjáépítési csomaghoz, mint az uniós támogatások folyósításának a jogállamisági kritériumok teljesítéséhez kötését, ezért most az Európai Parlament fenyegetőzik vétóval, amennyiben ennek bevezetése nem történik meg.

A német elnökség tehát könnyen kerülhet megoldhatatlan helyzetbe. Az ügyek előrehaladásához és az egymást is blokkoló kölcsönös vétópozíciók felszámolásához szüksége lesz a német Európa-politikának minden tekintélyére és befolyására. A megmérettetés első fordulója az Európai Tanács ülésén kerül sorra.

Az elemzés letölthető PDF formátumban.

Témakörök: Európa Tanács, Európai Bizottság, Európai Parlament, gazdasági újjáépítés, Németország, pénzügyi keretterv
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT