Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kutasi Gábor

A légiközlekedés részlegesen állt helyre

A vírushelyzet elnyújtja az agóniát.

Kutasi Gábor 2022.02.07.
Bányász Péter

Kérek engedélyt a kibertámadásra!

A kibertámadások mellett a koronavírus is kihívások elé állítja a reptereket.

Bányász Péter 2021.05.04.
MESSZELÁTÓ BLOG
Kányási Kamilla
Kányási Kamilla
végzett hallgató, Nemzetek Európája Karrierprogram
  • 2022.07.18.
  • 2022.07.18.

…-ó, -ió, -ció, reklamáció!

Elérkezett a vakáció, és ilyenkor – hála a fapados légitársaságok egyre bővülő kínálatának – különösen sokan utaznak repülővel. Egy nyaralás során természetesen mindenki abban reménykedik, hogy minden zökkenőmentesen fog zajlani, azonban bármikor előfordulhat olyan váratlan helyzet, mint egy járattörlés vagy egy elveszett poggyász.

Mi a teendő, ha késik a gépünk vagy törölték a járatunkat?

Az Európai Unión belül a járattörlésre, hosszú késésre és a visszautasított beszállásra vonatkozó szabályokat az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete határozza meg. Ez a jogszabály alkalmazandó minden esetben, ha a légijárat valamely tagállam területéről indul, vagy harmadik országból valamely tagállam területére érkező járatokra, amennyiben a járatot az Európai Unióban bejegyzett légitársaság üzemelteti.

A rendelet alapján amennyiben a légitársaság az indulást megelőző 14 napon belül törli a járatot, a tervezett út távolságától függően az utasok 250, 400 vagy 600 euró kártalanításra lehetnek jogosultak. Emellett a légitársaságnak kötelező felajánlani másik járatra történő átfoglalást vagy a jegyár visszatérítését az utasok számára, továbbá a várakozás időtartamától függően segítséget nyújtani nekik (telefonálási, e-mail küldési lehetőséget, ételt és frissítőket, szükség esetén szállodai ellátást kell biztosítani). Esetenként előfordul, hogy a légitársaság nem tudja biztosítani ezeket, ilyen esetekben a fogyasztók észszerű, számlával igazolt kiadásaik megtérítését utólag is kérhetik a szolgáltatótól.

Fontos tudni, hogy a segítségnyújtás késés esetén is jár, és hosszú, több órás indulási késés esetén ellátáshoz is joga van az utasoknak. Három órát meghaladó érkezési késés esetén pedig akár kártalanítás is járhat, a járattörléssel megegyező szabályok szerint.

Bizonyos esetekben a légitársaság mentesül a kártalanítás megfizetésének kötelezettsége alól, ennek leggyakoribb példája az, hogy ha a törlést vagy a késést rendkívüli körülmény okozta, tehát olyan dolog, amely nem tartozik a légitársaság rendes működési körébe. Kiemelendő, hogy a jogszabályok nem határozzák meg pontosan, hogy mi számít rendkívüli körülménynek, ennek a fogalomnak a pontos tartalmát az Európai Unió Bíróságának ítélkezési gyakorlata alakítja. Rendkívüli körülmény lehet például időjárási körülmény, egy utas váratlan rosszulléte utazás közben, vagy a koronavírus-járvány és az ahhoz kapcsolódó korlátozások. 

Az elmúlt hetekben ismét megszaporodtak a járattörlések, amelyeknek egy része várhatóan szintén a rendkívüli körülmény miatti törlésnek minősül majd. Egyes esetekben nehezen elhatárolható, hogy a törlést okozó körülmény a légitársaság működésébe esik-e, így például az előre bejelentett sztrájkok jellemzően nem, míg más, sztrájk miatti törlések ide tartozhatnak. Hasonló a helyzet a szektorra vonatkozó általános munkaerőhiánnyal és az egyéb nehézségeket illetően is – mindig az adott járatra vonatkozóan állapítható meg, hogy a törlést előidéző körülmény rendkívülinek tekinthető-e. Természetesen az utasok ilyen esetben is kérhetik a jegyár visszatérítését vagy az átfoglalást, továbbá jogosultak a segítségnyújtásra.

Poggyászproblémák

Kevés kellemetlenebb dolog van annál, mint amikor megérkezünk nyaralásunk helyszínére, és a reptéren kiderül, hogy poggyászunk nem tartott velünk, esetleg sérülten érkezett meg. Ilyenkor minden esetben fel kell vetetni egy jegyzőkönyvet a reptéren (Property Irregularity Form, PIR), enélkül a légitársaságok nem kezelik a panaszt. Szerencsés esetben az elveszett poggyász néhány óra vagy nap múlva megérkezik, ilyenkor kérhetjük a légitársaságtól az időben megvásárolt holmik árának (vagy egy részének) megtérítését. Ilyen esetben célszerű az alapvető szükségletekre szorítkozni vásárláskor, és mindenképpen meg kell őrizni a blokkokat, mert a légitársaságok csak számla ellenében, és kizárólag az indokolt kiadásokat térítik meg.

Ha a poggyászt a légitársaság 21 napon belül sem kézbesíti, akkor elveszettnek kell tekinteni, és a Montreali Egyezmény rendelkezései szerint a bőrönd súlya alapján fizetnek a társaságok kártalanítást. Ha nem történt előzetes értéknyilvánítás, ennek összege legfeljebb 1288 különleges lehívási egység (SDR) lehet. Fontos kiemelni, hogy azoknak az ingóságoknak az értékét, amelyeket a légitársaságok belső szabályai alapján nem lehet feladott poggyászként szállítani (pl. laptopot), akkor sem téríti meg a légitársaság, ha bizonyítani tudja, hogy valóban az elveszett bőröndben volt.

Hova fordulhatok?

Ugyan a légitársaságoknak a 261/2004/EK rendelet alapján egy hét áll rendelkezésre a jegyár visszatérítésére, ha az utasok ezt kérik, és a fogyasztóvédelmi szabályok alapján a nekik küldött írásos panaszokra 30 napon belül kötelesek válaszolni, a koronavírus-járvány kitörése óta a legtöbb légitársaság jelentős ügyhátralékot halmozott fel. Emiatt érdemes a panasz elküldését követően akár 6–8 hetet is várni, azonban, ha ennyi idő alatt nem érkezik válasz a légitársaságtól, célszerű más fórumon keresztül megkísérelni az igényérvényesítést. Számos követeléskezelő cég ajánl segítséget, ugyanakkor fontos tudni, hogy ezek a vállalkozások díjat számolnak fel a szolgáltatásaikért, így érdemes megpróbálkozni az ingyenes, békés vitarendezési fórumokkal. A panaszkezelés sikertelensége esetén belföldi légitársaság esetében a békéltető testületekhez, határon átnyúló ügyek esetében az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatnak segítségért a fogyasztók. Emellett a 261/2004/EK rendelet alapján minden tagállamnak ki kell jelölnie egy nemzeti végrehajtó hatóságot (national enforcement body, NEB), amely felelős a rendeletben foglaltak végrehajtásáért. Ez főszabály szerint az indulás szerinti reptér tagállamának hatósága, harmadik országból induló járat esetén pedig annak a tagállamnak a kijelölt hatósága, ahová érkezik a járat. Így ha panaszunk a rendeletben foglaltakkal kapcsolatos, akár hatósági úton is érvényt szerezhetünk a légitársasággal szembeni igényünknek.

Források és hivatkozott jogszabályok

Az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete
2005. évi VII. törvény a Montrealban, 1999. május 28-án kelt, a nemzetközi légi fuvarozásra vonatkozó egyes jogszabályok egységesítéséről szóló Egyezmény kihirdetéséről
Az Európai Fogyasztói Központ honlapja
A békéltető testületek elérhetőségei
Nyitókép

Témakörök: légiközlekedés, poggyász, reklamáció, repülésbiztonság, repülő, repülőtér, utazás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT