Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Dobos Gábor

A függetlenek „csendes forradalma”

A demokrácia hanyatlása vagy demokratikus innováció?

Dobos Gábor 2025.04.22.
Petruska Ferenc

Melyik nyelvi modellt válasszam?

Milyen benchmarkok alapján tudjuk kiválasztani a legjobb nyelvi modelleket?

Petruska Ferenc 2025.01.21.
Vadász Pál

VPN vagy nem VPN: az itt a kérdés

Mire jó és mennyire terjedt el a világon ez a technológia?

Vadász Pál 2024.12.13.
Csontos Szabolcs

A 2024-es BRICS-csúcs

A kihívások, dilemmák és lehetőségek határán egy többpólusú világrend felé.

Csontos Szabolcs 2024.12.05.
Csapó Zsuzsanna

Az ICC újabb elfogatóparancsai

Sojgu és Geraszimov a Nemzetközi Büntetőbíróság célkeresztjében.

Csapó Zsuzsanna 2024.07.05.
LUDECON BLOG
Kutasi Gábor
Kutasi Gábor
intézetvezető, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2022.02.07.
  • 2022.02.07.

A légiközlekedés részlegesen állt helyre

A nemzetközi turizmus és az üzleti utak kiszolgálójaként a vendéglátáshoz hasonlóan omlott össze a légiutas-szállítás piaca. Az ismétlődő Covid-hullámok lezárásai elnyújtják ezt az agóniát.

A kereskedelmi célú repülőjáratok száma a Covid-19 vírus globális elterjedésének idején, 2020 tavaszán az ötödére esett vissza. A teljes bevétel vetítési alaptól függően harmadolódott, negyedelődött a 2020-as év során, az amerikai adatok alapján. Az előrevetített trendek alapján a kilábalás megindult, de várhatóan 2025–2027 körül éri el az iparág a 2019-es kapacitását.

Ugyanakkor bizonyos differenciáltság felfedezhető a különböző üzleti modellek esetén. Egyrészt az amerikai adatok alapján megmutatkozik, hogy a fapados (ultra low cost) cégek teljes üzemi eredménye kevésbé esett vissza, mint a hálózati (network – hagyományos) légitársaságoké. Ennek magyarázata, hogy a fapados üzleti modell lényege az átszállások nélküli járatok üzemeltetése modern technológiájú, friss évjáratos, lízingelt gépekkel, amely stratégia a kontinentális (nagy belső) piacon belül működőképes költséghatékonyan. Mindeközben a sokkal kevésbé költségérzékeny hálózati légitársaságok üzleti modelljének lényege, hogy átszállással közvetítik egymás között az utasokat, amelyek elsősorban az interkontinentális utazások esetében hatékonyabb.

Márpedig kimutatható, hogy lényegében a belső piacokon belüli (EU, USA, Kína) légiközlekedés 2021-ben megközelítette a 2019-es év volumenének 80–90%-át, míg az interkontinentális repülések helyreállása 50% alatt maradt eddig. Az ázsiai (ASEAN) országok közötti repülés is az utóbbi kategóriába tartozik, elsősorban az alacsony átoltottságból következő korlátozások miatt. Az interkontinentális, illetve belső piacok közötti repüléseknek tehát nem kedveznek a nemzetközi korlátozások és az eltérő karanténszabályok.

A légiközlekedési cégek megmentésébe összesen 243 milliárd dollárt tettek bele a kormányok világszinten, amelynek egyharmada bértámogatásra, azaz a munkaerő megtartására ment el. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 2022-re is veszteséges működést jelez előre iparági szinten. A repülőgépgyártók és egyéb beszállítók tartós megrendelés-visszaeséssel számolhatnak továbbra is. Az átlagos amerikai jegyárak 31%-kal estek a turista osztályon 2020-ban ($116) a megelőző évhez képest ($169), ugyanakkor 2021-ben ($163) már újra közelítették a 2019-es szintet. Európában ugyanekkor 57 és 90 euró között ingadoztak a jegyárak 2020 tavaszi mélyponttal, és 2021-ben már újra 80 euró fölé emelkedett az átlagos jegyár. Jól mutatja ez egyrészt a belföldi repülés iránti kereslet visszatértét, nem megfeledkezve persze az üzemanyagárak emelkedésének hatásáról sem.

Az átmeneti járatritkulásoknak megvolt a foglalkoztatásra gyakorolt negatív hatása. A 2022-es év már inkább a munkaerő biztosításának kihívását hozza. Egyrészt a belsőpiaci repülés helyreállása és a cargo üzletág növekedése növeli a légiközlekedési munkaerőkeresletet, másrészt a Covid-19 okozta dolgozói megbetegedések miatt már a munkaerőhiányt kell leküzdenie az iparág cégeinek. Jól példázza ezt, hogy a magyar fapados társaság az irodisták között keres légi utaskísérőket plakáthirdetésekben. 

Az elemzés teljes terjedelemben a Portfolio.hu oldalon olvasható.

Témakörök: elemzés, légiközlekedés, repülő
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT