Befejeződött az idei diplomaírási időszak, s először is gratulálok a végzősöknek, sok sikert kívánok az életük következő időszakára, valósítsák meg terveiket, éljenek boldog és teljes életet!
Emellett azonban idén is számos olyan tapasztalat gyűlt össze, amelyek, remélem, a következő években végzőknek használhatók lesznek. Íme közülük öt:
- Kezdjük azzal, hogy tekintsenek erre a kihívásra úgy, mint életük első – vagy sokaknak talán az egyik első – ilyen komplex dolgozatára, s készüljenek úgy, hogy számos hasonló alaposságú írást kell majd készíteniük még a következő évtizedekben a munkahelyükön.
- Ne féljünk friss adatokkal igazolni az állításainkat. Bátran nézzük meg a KSH, az Eurostat illetve az OECD nyitott adatbázisait, rövid híreit, gyorstájékoztatóit vagy hosszabb elemzéseit. Volt olyan hallgató, aki sajnos 2016-os munkaerőpiaci adatokat citált, gondolom, olyan irodalomból dolgozott, amely régebben készült. 2016 óta rengeteget változott a magyar és az európai munkaerőpiac, egészen mások a hangsúlyok, nem szabad megállni nyolc évvel korábbi megállapításoknál.
- Legyünk kritikusak a különböző kommunikációkkal szemben! Lehet, hogy féligazság az, amit legtöbben hangoztatnak. Erre a legjobb példa a ki- és bevándorlás témája, hisz ezzel minden évben találkozom diplomadolgozatban is. Volt, ahol csak kiegészítő érvként említette a szerző, s volt idén is egy olyan dolgozat, amelynek az első állítása az volt, hogy Magyarországról az Európai Unióhoz való csatlakozást követően a kivándorló magyar állampolgárok száma közel 550 ezer fő a rendelkezésre álló statisztikai adatok szerint. Először érdemes lenne az adatokat mindig forrásmegjelöléssel idézni, és lehetőleg a statisztikai adatbázisból vegyük, nem pedig valaki más írásából. Hiszen visszakövethető, hogy más tanulmány, cikk honnan vette az adatot és ellenőrizhető, hogy jól értelmezi-e. A KSH vagy az Eurostat adatbázisa alapján ugyanis 2004–2022 között 302.129 fő volt a ki- és 342.121 fő volt a bevándorló magyar állampolgárok száma. A bevándorlók között találunk olyat, akik visszavándorlók, mert lejárt a megbízásuk, a tanulmányaikat befejezték, vagy a kint tartózkodásuk célja más módon szűnt meg. Erről bővebben itt a blogon is írtunk már. A témában a dolgozatok sajnos csak a kivándorlókat szokták említeni, elfelejtik, hogy bevándorlás, visszavándorlás is létezik, 2016 óta már beáramlási többletet eredményezve éves összesítésben. A szakirodalom válogatásakor kritikai megközelítést alkalmazva mindig végig kell gondolni, mennyire teljeskörű vagy mennyire féloldalas egy idézett elemzés.
- Merjünk számításokat végezni a dolgozatban! Sokszor nem kell bonyolult dolgokra gondolni, bármilyen egyszerű saját számítások is hasznosabbak, mint a semmilyenek. Még az egyszerű számításokkal is sokkal komolyabb összehasonlító elemzéseket tudunk végezni különböző szegmensek között, s alaposabb indoklásokra leszünk képesek, mint gondolnánk. S ezeket be tudjuk mutatni egy kis grafikonon vagy térképen, hisz egy kép (grafikon) sokszor többet mond ezer szónál.
- A dolgozatban járjuk körbe minél több oldalról a témát. Főképp a munka elején érdemes alaposabban megtenni ezt, s később leszűkíthetjük egy kisebb részfeladat részletes kibontására is az írást, de ha nem tekintünk a téma határain túl, akkor komoly elemzési hibákat is véthetünk. Ha például egy dolgozat a demográfiai folyamatok nyugdíjrendszerre gyakorolt hatását vizsgálta, és csupán a demográfusok írásait dolgozza fel, akkor megfeledkezik arról, hogy a nyugdíj erősen függ a munkaerőpiaci aktivitástól. Habár Magyarországon az időskori eltartottsági ráta 2012-ben 24,6 volt, s 2023-ra 31,6-ra emelkedett, árnyalja a nyugdíjrendszer finanszírozhatóságát, hogy 2012-ben a foglalkoztatottak száma 4 milliónál kevesebb fő volt, 2023-ban pedig 4,7 milliót meghaladó fő lett. Közben emelkedett a nyugdíjkorhatás is és visszaszorult a korkedvezményes nyugdíjazás lehetősége is. Ha összetett finanszírozási rendszerekről írunk, nem szabad csupán a egy dimenzióban vizsgálni a folyamatokat.
Életünk nagyon szép időszaka – főleg később visszagondolva – a diplomaírás időszaka. Akkor már az egyetemi tanulmányok nehezén túl vannak, s érzik, hogy rövidesen kézhez kapják a végzettséget igazoló okiratot. Biztos vagyok benne, hogy ezekről a hónapokról lesz „mit mesélni majd az unokáknak, mikor körbe állnak.…” (Anna & the Barbies – Márti dala).
Nyitókép forrása: rawpixel