Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Mernyei Ákos Péter

Energia vagy enerváltság?

Ítéletet hozott az Európai Bíróság a paksi erőműfejlesztés ügyében.

Mernyei Ákos Péter 2025.09.15.
Taraczközi Anna

Európa jövője a laborban és az előadóteremben dől el

Európa csak akkor maradhat versenyképes, ha elegendő magasan képzett szakember áll rendelkezésre.

Taraczközi Anna 2025.09.12.
Navracsics Tibor

Hajó örvényben

Az Európai Unió eltűnőben van a nemzetközi politika színpadáról.

Navracsics Tibor 2025.09.11.
Pató Viktória Lilla

Szakpolitikai válaszok a lakhatási válságra

Az Otthon Start és az uniós kohéziós politika. Cél a megfizethető, fenntartható és biztonságos lakhatás biztosítása.

Pató Viktória Lilla 2025.09.08.
Taraczközi Anna

Egy év a Draghi-jelentés után: merre tart az európai versenyképesség?

A Draghi-jelentés felrázta az európai döntéshozókat.

Taraczközi Anna 2025.09.03.
LUDECON BLOG
Picture of Kerékgyártó Margaréta
Kerékgyártó Margaréta
vendégszerző, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2023.04.18.
  • 2023.04.18.

Európa mint a chipgyártás (fél?)vezetője

A chipgyártás napjaink egyik legmeghatározóbb kérdése, hiszen minden olyan ágazatnak, amely mesterséges intelligencia rendszereket kíván használni a jövőben, szüksége lesz fejlett félvezetőkre. A jelen cikk a chipgyártás jelenlegi geopolitikai helyzetével, illetve az Európai Unió jövőbeli ambícióival foglalkozik. Ami a félvezetők típusait illeti, rengeteg fajtával és méretűvel találkozhatunk. Az Unió jelenleg számottevő hátrányban van a többi ázsiai, illetve amerikai chipóriásokkal szemben a piacon. Kitettségét igazán az csökkentené, ha egy bizonyos chipfajtára szakosítaná gyártását. Fontos lenne továbbá az is, hogy a chipekről szóló európai jogszabály végrehajtása a befektetői oldalnak is kedvezzen, hiszen a tagállamok magával az innovációval sem rendelkeznek még.

Célszerű egy rövid bevezetőt tartanunk magukról a chipekről, valamint szerepükről a világban. A szó hallatán talán meg is jelenik előttünk egy kis lapos szilíciumdarab, amelyen több elektronikus áramkör működik. Valójában a legfejlettebb chipek alig vannak 10 nanométeresek, amelyek szabad szemmel már nem láthatóak. Gyártásukhoz végtelenül steril környezet, nagy mennyiségű víz, illetve számos nemesfém felhasználása is elengedhetetlen. 

Fontos kérdés az, hogy mely cégek gyártják őket, hiszen ennek komoly geopolitikai vonzata lesz. A legnagyobb félvezetőgyártók jelenleg főleg ázsiaiak (TSMC, Samsung, UMC stb.), ennek oka, hogy a legtöbb nyersanyag ott található. Ezek a cégek egyébként már 3 nanométeres chipeket is képesek gyártani. Ha megnézzük a chipek piacát láthatjuk, hogy Európa részesedése az iparban eddig csupán 10% volt, többnyire három európai gyárnak köszönhetően (Infineon, NXP és STMicroelectronics). Azonban 2022 februárjában az Európai Unió egy ambiciózus törvényjavaslatot publikált, a Chip Act-et, avagy a chipekről szóló európai jogszabályt. A dokumentum felhívja figyelmünket arra, hogy 2030-ra meg fog duplázódni a félvezetők iránti kereslet, ami utat enged Európának a felzárkózásra, illetve arra, hogy a szektorban vezető szerepet alakítson ki, részesedését pedig 20%-ra tornázza fel, mindezt a lehető legenergiahatékonyabb félvezetők gyártásával. Az Európai Unió közel 45 milliárd eurónyi beruházást kíván mozgósítani ennek érdekében. Emellett az Intel, amerikai nagyvállalat is 80 milliárd dollárnyi befektetéssel növelné gyártási kapacitását kontinensünkön. Az Unió számára igazán az autóipari chipelőállítás lenne kedvező, illetve kivitelezhető, amihez az Intel is alkalmazkodni látszik, amit, többek között, a Volkswagennel és a BMW-vel történő tárgyalásai bizonyítanak.

Ahogy az 1. ábra mutatja, az autóiparban gyártott félvezetők összetett évi növekedési üteme a 2020–2025 közötti időszakra a legmagasabb, ami még inkább indokolttá tenné az erre való összpontosítást:

1. ábra: A félvezetők 2020–2025 közötti összetett évi növekedési rátája a világ végpiacai szerint.
Forrás: saját szerkesztés a think.ing ábrája alapján

Az ázsiai gyártók fő előnye a méretgazdaságosságból, valamint az állami támogatásokból tevődik össze. A törvényjavaslatban megfogalmazott támogatásoknak azonban elég nagyoknak kell ahhoz lenniük, hogy térségünket a befektetők vonzónak találják. Ez azért fontos, mivel nem rendelkezünk még a beszállítók és ügyfelek hálózatával, valamint maga az innováció sincs még nálunk kisméretű chipek előállításához. Azonban, ha Európa főleg az autóipari chipek gyártására szakosodik, más félvezetők tekintetében ugyanúgy stagnálni fog azok ellátásbiztonsága és rezilienciája. Ami mindenképpen előnye a Chip Act-nek, hogy a tagállamoknak közösen kellene részt venniük a kutatás-fejlesztésben és a félvezetők termelésében. Továbbra is nyitott a kérdés, hogy vajon az EU képes lesz-e ilyen rövid időn belül élvonalbeli chipeket gyártani, mivel tagállami szinten a zöldáram- és vízfelhasználást is egységesíteni kellene, amiben az európai zöldmegállapodás nyújthat segítséget. Ha sikerül a terv, a bevétel, valamint a megszerzett K+F+I vajon milyen mértékben lesz köszönhető az Uniónak, illetve milyen mértékben az Intelnek? Nevezhetjük-e ezek után Európát jelentős, független chipgyártó entitásnak? Mi lesz a már létező európai félvezető gyárakkal? Hiszen van, amely kifejezetten az ázsiai piacvezető chipgyáraknak termel. Még sok kérdés megválaszolatlan, amelyekre a közeljövőben választ kell adniuk a döntéshozóknak. Izgalmas lesz látni Európa szerepének alakulását, a rövid határidő betartását, a technológiai lépéshátrány legyűrését, illetve a zöldítés megjelenését az ágazatban egyaránt.

Témakörök: chip, chipgyártás, elemzés, félvezető, gazdaság
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT