Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Máthé Réka Zsuzsánna

A G7 országok fellépnének a kínai befolyás ellen

A megbeszéléseken jelen voltak a feltörekvő gazdaságok tisztviselői is.

Máthé Réka Zsuzsánna 2023.05.15.
Marton Ádám

Az ipar 4.0 forradalma az ellátási láncokban

Átalakulnak a hagyományosnak tekinthető, lineáris modellek.

Marton Ádám 2023.04.06.
Vaszkó Anna

Készülőben a kritikus fontosságú nyersanyagok jogszabálya

Legfontosabb feladat a beszerzési források diverzifikációja.

Vaszkó Anna 2023.03.01.
Ináncsi Mátyás

Egy zsarolóvírus hatása az ellátóláncra

A Colonial Pipeline incidens.

Ináncsi Mátyás 2022.05.23.
Szóláth Ákos

Chiphiány 2022-ben: a fogyasztók is megérzik

A kínálat fenntartása a pandémia után.

Szóláth Ákos 2022.02.24.
LUDECON BLOG
Kovács Kinga Virág
Kovács Kinga Virág
junior kutató, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2021.11.25.
  • 2021.11.25.

Sorban állás a kikötőkben

Eddig nem látott módon 2021 szeptemberében 65 tankerhajó kényszerült sorban állásra Amerika két legnagyobb kikötője előtt, mely komoly veszélyt jelentett az ellátási lánc megszakadására. 

A hajók Los Angeles és Long Beach kikötőin kívül rekedtek, melyek együttesen jelentik az Egyesült Államok fő tengeri átjáróit, különös tekintettel a Kínából származó import termékekre, továbbá ezek kezelik az országba érkező konténerhajók 40%-át. Az elmúlt években már többször jelentkeztek nehézségek, egyes vállalatoknál a munkaerőhiány mellett többek között szerepet játszott a tovagyűrűző hatás is, amit más ellátási láncok is megéreztek. Ezt a helyzetet csak tetézte a koronavírus-járvány kitörése, mely még jobban érzékeltette hatását, hiszen az újranyitás következtében megnövekedett importkereslethez köthető jelenlegi várakozás. A kiskereskedők és a gyártók próbálták a készleteik feltöltését a lehető legrövidebb időn belül teljesíteni, ám a globális szállítási rendszer ezzel nehezen tudott lépést tartani. A helyzet október elején tovább éleződött, amikoris közel 100 hajó várakozott közel 5 napon keresztül, s előrejelzések szerint ez az állapot akár 2022-ig is eltarthat, ezzel akár nemzetközi problémát kiváltva.

Az ellátási lánc kifejezetten fontos szerepet tölt be a kereskedelem szempontjából, hiszen a XX. század második felétől, a konténerhajózás megjelenése óta hozzávetőlegesen a világkereskedelem 80 százaléka vízen zajlik. A beláthatatlan távolságokra való szállítás és a hatalmas árutömegek mozgatása megköveteli ezt a költséghatékony, gyors és biztonságos szállítást – nem beszélve arról, hogy a szállítási technológiák fejlődése további lehetőségeket tárt fel a szállítással kapcsolatban. Ebből kifolyólag is megállapítható, hogy a korábban említett ellátási lánc megszakadása jelentős veszélyeket rejt magában.

Az ellátási lánc valójában magába foglalja az együttműködést a nyersanyag-kitermeléstől az értékesítésig, illetve a felhasználás helyéig való elszállítást, ezen túl pedig részét képezi a logisztikai feladatok összehangolása is. A világgazdasági folyamatokban az ellátási láncok védelmének fontosságát szükséges kiemelni, hiszen a gazdasági fejlődés, a beszerzési, termelési, elosztási és értékesítési folyamatok megkövetelik a biztonságos működés garantálását, hiszen ennek a hiánya életünk alapfolyamatait sodorná veszélybe. Ebből adódóan kijelenthető, hogy az ellátási láncok a kritikus infrastruktúra részei, hiszen azon elemeket soroljuk ide, amelyeknek valamilyen rendkívüli eseményhez kapcsolódó kiesése emberi életek elvesztését vonhatja maga után, gazdasági hátrányokat és anyagi károkat okozhat, valamint a társadalom mindennapjaiban és a közigazgatásban fennakadásokhoz vezethet.

Az ellátási lánc megszakadásához számos tényező képes hozzájárulni, melyek az elmúlt években egyre jelentősebbek lettek. Olyan kockázatok játszanak ebben szerepet, mint kibertámadások fenyegetése, természeti katasztrófák okozta zavarok, járványok. Ezek, igaz, elég kirívó esetek, elég csak akár egy vállalat esetében szervezetlenségre vagy éppen balesetre gondolni. Az ellátási lánc és a hozzájuk tartozó műveletek egyre költségesebbek lettek, még annak ellenére is, hogy a szállítók próbálják megtalálni a legköltséghatékonyabb módszereket, viszont a beállt zavarok miatt (mint például a korábban említett tankerhajók sorban állása) újabb felmerülő költségeket von maga után. További fenntarthatósági kérdések is közrejátszanak megszakadásuk létrejöttében, hiszen bizonyos ellátási láncok a társadalomra és a bolygóra gyakorolt jelentős hatásaik által nem felelnek meg az elvárásoknak, sem környezetvédelmi, sem gazdaságossági szempontból. Manapság inkább a tömeggyártás nyert teret, így az ügyfelek személyre szabott igényeinek kielégítése nem kivitelezhető. Az informatikai rendszerek üzemeltetése és karbantartása egyre költségesebbé válik, így a vállalatok szívesebben támaszkodnak a régebbi technológiákra – nem beszélve arról, hogy a fejlődő rendszerek nagyobb mértékben vannak kitéve kibertámadásnak, mely az ellátási lánc teljes megbénulását tudja okozni. 

A koronavírus-járvány okozta zavarok és különböző hatékonysági problémák miatt a konténerek feldolgozásának ideje jelentősen megnövekedett, a hajók dokkgyárakban való felhalmozódásához vezetett, melyek szállítmányainak kihozataláért teherautók és vonatok küzdöttek. Nem egyedül a kikötőkben jelentkeztek problémák, de a raktárakban és a különböző elosztóközpontokban, a vasutaknál, s további olyan helyeken, melyek zökkenőmentes működése elengedhetetlen az ellátási lánc megfelelő funkcionálásához. A termékek hosszan tartó feldolgozása azt is eredményezi, hogy meghosszabbodik az az időintervallum, amíg a hajók visszatérnek az adott országokba, ezzel növelve az újabb szállítmány felrakodásának és szállításának idejét, az ellátási lánc mindkét végén jelentős késéseket és növekvő lemaradásokat okozva. Mivel a kapacitás ennyire szűkös, az importőrök és exportőrök versengenek az elérhető hajókért, sok esetben egymásra licitálva a szállítási árat. A folyamatosan növekvő költségek és késések kiélezhetik a szükséges áruk gazdaságát, s hozzájárulnak a hiány és infláció kialakulásához. Az amerikai exportőrök és a fogyasztókon kívül a hajózási társaságok is kétségbeesetten próbálják a lemaradást behozni, akár olyan áron is, hogy csak félig felrakodott hajókat indítanak vissza, ezzel behozva a várakozásra elvesztegetett időt, mindazonáltal ezzel hozzájárulnak a kereskedelmi hiány növeléséhez. 

Egyre több ország kongatja meg a vészharangot, többek között Kína és Dubaj is, s egyelőre senki se tudja megjósolni, mennyi ideig tart a probléma, és mikor éri el a csúcspontot. Szinte naponta nő a sorban álló hajók száma, s egyre több kikötő képtelen a szállítmányok gyors és hatékony elosztására. Jelenleg a leghosszabb várakozási idő Los Angelesben van, ahol akár 12 nap is eltelhet. A helyzet súlyossága további kérdéseket vet fel társadalmi és környezeti perspektívából is, melyek megoldására egyelőre a szakemberek sem találnak megfelelő választ.

Témakörök: ellátási lánc, fennakadás, konténerhajó
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT