Az utóbbi hónapok gazdasági adatai vegyes képet vázolnak fel Kína gazdasági felépülését illetően. Bár az első negyedéves komoly sokkot követően az ipari termelés és a kereskedelem a vártnál erősebben teljesített, a kiskereskedelmi értékesítések továbbra is gyengébben alakultak. A befektetések ugyancsak fokozatosan javulnak, amelyeket elsősorban az ingatlanberuházások fűtenek. A feldolgozóipar és az infrastrukturális beruházások területén továbbra is gyengék a mutatószámok. Kínában is problémát jelent továbbá a gyenge kereslet; az emelkedő munkanélküliség következtében a rendelkezésre álló jövedelem csökkenése, amely a megtakarítások növelésére ösztönzi a háztartásokat.
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy Kína 2019-ben a globális növekedés 39%-át tette ki, így a világ második legnagyobb gazdaságának talpra állása a világgazdaság egésze szempontjából is kulcsfontosságú. Az IMF WEO előrejelzései alapján Kína 2020-ban azon néhány ország közé tartozik Ázsiában, amelyek képesek lesznek növekedést produkálni (megközelítőleg 1%-os értékkel). 2021-ben az áprilisi előrejelzések alapján Kínában 8,2%-os növekedés várható, ám az előrejelzés értéket júniusban 1%-kal csökkentették.
A vírus epicentrumának tekinthető Kína ma már az élmezőnyben jár a járvány elleni küzdelem tekintetében. Kínában a vírus által fertőzöttek száma a Wordometers adatai alapján meghaladta a 85.000 főt, amelyből a halálos áldozatok száma 4634. A napi új fertőzöttek száma mérsékelt. A gazdasági károk enyhítése érdekében Kínában széles körű intézkedési csomagot valósítottak meg, amelyek magukban foglalják többek között (1) a termelés újraindítását elősegítő lépéseket, (2) a külkereskedelem megkönnyítését célzó intézkedéseket, (3) adó- és díjcsökkentéseket, valamint mentességeket, (4) pénzügyi támogatást, (5) a társadalombiztosítási juttatások csökkentését, és (6) az energiaköltségek csökkentését.
Kiemelt támogatásokat és lehetőségeket kapnak a kis- és középvállalkozások
Egyrészről biztosították a hiteltörlesztések és a kamatok visszafizetésének átmeneti (2020. január 25-e és június 30-a közötti) halasztását. E lehetőséggel a „háztartási vállalkozások” is élhetnek. (Kínában azon vállalkozásokat, amelyek alkalmazotti létszáma hét főnél alacsonyabb, a „household business” vagy „individual business” elnevezéssel illetik.) A jelzett időszak alatt a késedelmes kölcsön-visszafizetésekre vonatkozó szankciók is felfüggesztésre kerültek.
Március elseje és május 31-e között Hupej tartományban (amelynek székhelye, egyben legnagyobb városa a válság gócpontjának tekinthető Vuhan) azok a kisadózok, akik korábban 3%-os áfakulcs mellett dolgoztak, mentesültek az ÁFA-fizetés alól. Más régiókban az adóköteles értékesítési bevételre vonatkozó áfakulcsot 3%-ról 1%-ra csökkentették. Csökkentették továbbá a társadalombiztosítási járulékokat, illetve lehetővé vált azok befizetésének elhalasztása is. Szintén júniusban határoztak arról, hogy az ÁFA-visszatérítéseket és veszteségátviteli időszakot nyolc évre meghosszabbítják. 2020. május 1. és 2020. december 31. között az alacsony jövedelmű kisvállalkozások elhalaszthatják a vállalati jövedelemadó befizetését a 2021. évi első bevallási időszakára. A helyi önkormányzatokat a földhasználati adó csökkentésére, illetve annak eltörlésére ösztönözték.
Az ingatlantulajdonosokat a bérleti díjakat csökkentésére szólították fel. Júniusban kiegészítették, hogy az üzleti célból bérbeadott ingatlanok bérleti díját szintén csökkenteni kell. A működési nehézségekbe lépő vállalatokat három hónapig mentesíteni kell a bérleti díj fizetése alól. A villamosenergia-díjakat a nem nagy energiafelhasználású iparágakban tevékenykedő ipari és kereskedelmi vállalatok számára 5%-kal csökkentették. Fontos kiemelni, hogy az év első felében bevezetett adó- és díjcsökkentő politikákat szinte valamennyi esetben kiterjesztették az év végéig. Az egyes iparágkara vonatkozóan is különféle könnyítéseket határoztak meg, például a szolgáltató ipar, a logisztikai ipar, a szállítási díjak, a vámkezelés stb. területén.
A pénzügyi támogatások terén is jelentős lépések születtek
Februártól az érintett vállalatok számára a központi bank új hitelfelvételi lehetőségeket biztosít annak érdekében, hogy azok kedvezményes kamatlábak mellett juthassanak kölcsönökhöz a bankoktól. A központi kormány pedig a kamatköltségeik 50%-ának megfelelő támogatásokat kínál. Márciustól tovább csökkent a kötelező tartalékráta. Ennek ismételt célja, hogy a bankok kedvező kamatok mellett nyújtsanak hitelt a kkv-knak és mikrocégeknek. Azok a szektorok, amelyeket súlyosan érintett a vírus, mint például a külkereskedelem, nagyobb hiteltámogatást kapnak.
A pénzügyi intézmények 300 milliárd renminbi (42,3 milliárd USD) értékben kapnak támogatást a pénzügyi kötvények kibocsátásán keresztül, amelyeket kizárólag kisvállalkozásoknak nyújtott kölcsönökként használhatnak fel. Áprilistól a kis- és mikrovállalkozások esetében, amennyiben az újonnan foglalkoztattak aránya eléri a 15%-ot (a 100 fő feletti foglalkoztattak esetében a 8%-ot), garantált indulási hiteleket kérhetnek. A jogosult magánszektorbeli hitelfelvevők 200.000 renminbi összegig terjedő garantált induló kölcsönt vehetnek fel. Egyszerűsítették továbbá a hitelek jóváhagyási eljárásait, a hitelvisszafizetések pedig észszerű időtartammal meghosszabbíthatóak.
A nemzeti fiókhálózattal rendelkező nagy bankoknak legalább 50 bázispontos kamatkedvezményt kell nyújtaniuk. Öt nagy, állami tulajdonban lévő banknak legalább 40% -kal növelnie kell a kis- és mikrovállalkozásoknak nyújtott hitelei arányát az egy évvel ezelőtti szinthez képest. A fejlesztési bankoknak 350 milliárd renminbit kell nyújtaniuk különleges hitelhitelek formájában. A biztosítótársaságokat pedig arra ösztönzik, hogy dolgozzanak ki garantált biztosítási termékeket a hitel-nemteljesítés kockázata ellen.
Júniusban határozott a pénzügyminisztérium a különleges kincstári kötvények (STB, Special Treasury Bonds) allokációjának részleteiről. E kötvénykibocsátás 2007 óta az első ilyen jellegű kibocsátás. A kötvényekből származó bevételek tervezett felhasználása az infrastrukturális támogatások; bérleti támogatások; hitelkedvezmények az új, valamint a kulcsfontosságú vállalkozások számára; támogatások a vállalkozások stabilizálása érdekében; segélyek a rászorulók alapvető ellátásait érintően; illetve egyéb, a koronavírus leküzdését szolgáló célok. A központi kormányzat megfogalmazta továbbá, hogy a teljes – 1 trillió RMB (140 milliárd USD) – STB-pénz városi és megyei szintre kerül, semmint tartományi hatáskörbe.
2020. június 1-jétől a kínai jegybank (People’s Bank of China) egy különleges hitelezési kvótát használ 400 milliárd renminbi értékben. A cél, hogy megvásárolja a kis és középvállalkozásoknak március 1. és december 31. közötti időszak alatt nyújtott hitelek 40%-át. Júliusban új garanciákat hoztak létre a kkv-k számára.