Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Thékes István

Nyelvtanulás a zsebben

A KRÉTA IFM Modul hatásai a XXI. századi idegennyelv-oktatásban.

Thékes István 2025.11.21.
Kriskó Edina

Mi fán terem az algoritmikus jóllét?

A fogalom új pedagógiai kihívásokat hoz felszínre.

Kriskó Edina 2025.11.20.
Kriskó Edina

Jóllét és kapcsolódás

A szociális és érzelmi tanulás jelentősége.

Kriskó Edina 2025.11.13.
Lábody Péter

Szerzői jogi fejlemények az MI világában

Tendenciák a mesterséges intelligencia és a szerzői jog metszéspontja körül.

Lábody Péter 2025.11.11.
Markovics Milán Mór

Ideológiai drón

Kódolhatunk-e iszlamizmust egy drónba?

Markovics Milán Mór 2025.11.07.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Picture of Szűts Zoltán
Szűts Zoltán
az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem dékánja, az NKE Tématerületi Kiválósági Programjának kutatója
  • 2025.11.24.
  • 2025.11.24.

„Tanár úr, megírja ezt helyettem a ChatGPT?”

Avagy miért ne szervezze ki a lelkét az algoritmusnak és hogyan legyen inkább pilóta a tanteremben?

Nemrég bejött hozzám az egyik hallgatóm – nevezzük Márknak – a fogadóórára, azzal a lelkes, de kissé bűntudattal teli tekintettel tette fel a kérdést, ami ma már minden oktatási intézmény falai között visszhangzik: „Tanár úr, a tanítási gyakorlatomról szóló reflexiós naplót megírathatom a ChatGPT-vel? Végül is tudom, mi történt, csak megadom neki a kulcsszavakat, ő meg összerakja a szép körmondatokat.”

Nem örültem, mert bár a mesterséges intelligencia (MI) szerves részévé válik az életünknek és hatékony eszközöket kínál a tanulás fokozására, ebben az esetben Márk éppen a lényeget készült megkerülni. El kellett magyaráznom neki, hogy a szakirodalom ezt a jelenséget kognitív tehermentesítésnek hívja, ami bár kényelmes, komoly veszélyeket rejt: ha hagyjuk, hogy a technológia végezze el helyettünk a nehéz kognitív munkát, az gyengítheti a kritikai gondolkodási készségeinket. A kutatások szerint azoknál, akik túl gyakran támaszkodnak ezekre az eszközökre, gyakran gyengébbek a gondolkodás alapvető készségei, mivel túl sok mentális erőfeszítést hárítanak át a gépre. Úgy láttam azonban, hogy legkevésbé sem érdekli, amit mondani akarok.

„Figyeljen, Márk” – mondtam neki – „a mesterséges intelligencia nem érti, mi történt az óráján.” Fontos tudatosítani, hogy még a legfejlettebb nyelvi modellek is csupán minták és valószínűségek észlelésével működnek, nem pedig a jelentés valódi megértésével. John Searle híres „kínai szoba” gondolatkísérlete tökéletesen illusztrálja ezt a problémát: egy gép képes meggyőzően manipulálni a szimbólumokat anélkül, hogy értené azok jelentését. Ha Márk a gépre bízza a naplóját, akkor egy algoritmus fog írni az empátiáról és a pedagógiai döntésekről, holott az MI-ből hiányzik az igazi empátia, az erkölcsi ítélőképesség és a kontextus gazdag megértése. A gép nem érzi a diák frusztrációját, és nem rendelkezik azzal a belső iránytűvel, ami a helyes és helytelen megkülönböztetéséhez szükséges. A reflexió lényege éppen az, hogy a tanárjelölt feldolgozza az élményt, hiszen az oktatás egy mélyen emberi folyamat, amely összetett társadalmi kontextusokban zajlik, amit a gépek nehezen tudnak modellezni.

Végül sikerült megállapodni Márkkal egy kompromisszumos megoldásban, amely az „MI mint ugródeszka” stratégiára épül: ő írja meg a szöveg érdemi részét, a gépet pedig csak a végén használja ellenőrzésre vagy javításra. A cél ugyanis az, hogy ne váljunk függővé az eszköztől, és megőrizzük önálló gondolkodási képességünket. Figyelmeztettem arra is, hogy a generatív modellek hajlamosak a „hallucinációra”, azaz magabiztosnak tűnő, de téves információk előállítására, ezért minden kimenetet kritikusan kell kezelni. Ha a diákok anélkül kérik a választ a géptől, hogy megbirkóznának az anyaggal, lehet, hogy a leckét megoldják mára, de nem fejlesztik ki a jövőhöz szükséges megértést, így a MI-re való túlzott támaszkodás hosszú távon valójában „tudatlanabbá” tehet minket.

De ha nem hagyjuk, hogy a gép írja meg helyettünk a gondolatainkat, akkor mi a helyes irány? Dobjuk ki a technológiát az ablakon? Szó sincs róla. A filozófiai vitákban gyakran két véglet jelenik meg: a transzhumanizmus, amely a technológia révén az emberi korlátok meghaladását és az MI-vel való egyesülést tűzi ki célul, és a szimbiózis, amely inkább egy kiegyensúlyozott partnerséget hirdet. A transzhumanista vízió – például az elme feltöltése vagy a biológiai határok lebontása – sokak szerint kockázatos, mert elhanyagolhatja az emberi lét alapvető aspektusait, mint az empátia és a társadalmi kötelékek. Ezzel szemben J.C.R. Licklider már 1960-ban felvázolta az ember–számítógép szimbiózis koncepcióját, ahol az emberek tűzik ki a célokat és végzik az értékelést, míg a gépek a rutinszerű munkát és a számításokat végzik el. Az oktatásban ez a modell tűnik a legjárhatóbb útnak: nem helyettesíteni akarjuk a tanárt, hanem felerősíteni a hatását. Erről beszéltem nemrég a PPKE-n tartott előadásomban.

Elmagyaráztam Márknak, hogy a tanítás lényege – ahogy Ferenc pápa is fogalmazott – nem csupán az, hogy gondolatokkal töltsük meg a fejeket, hanem hogy elkísérjük a diákokat. Ezt a kísérést, a személyes kapcsolódást és a bizalmat egyetlen algoritmus sem tudja pótolni, mert ezek egyedülállóan emberi erősségek. Ugyanakkor a „Vasember-páncél” hasonlat nagyon is ül: a technológia képes levenni a vállunkról a terheket. A MI automatizálhatja a rutinfeladatokat, például a tesztek értékelését, amivel rengeteg idő spórolhat a tanárnak, hogy ő a mélyebb interakciókra koncentrálhasson. A tanárok használhatnak olyan adaptív platformokat, mint a Duolingo, amely diagnosztizálja a diák szintjét és személyre szabott gyakorlást kínál, azonnali visszajelzést adva, amit egy tanárnak harminc fő mellett nehéz lenne megtennie.

A lényeg tehát a szerepek tisztázása: a gép lehet a segéd, de a tanár marad a vezető, a mentor és az etikai iránytű. A MI generálhat differenciált feladatokat a különböző képességű tanulók számára, vagy segíthet az óravázlatok összeállításában, csökkentve a felkészülési időt. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a diákok többsége is mérsékelten hatékonynak tartja az MI-t a tanulásban, de sokan aggódnak a hitelesség elvesztése miatt, és nem hiszik, hogy ez varázsmegoldás lenne. Márknak végül azt tanácsoltam, hogy bátran használja az eszközöket, de mindig maradjon kritikus; tanítsa meg a diákjait is arra, hogy a technológiának az emberi jólétet kell szolgálnia. Ha átgondoltan integráljuk a mesterséges intelligenciát, az valóban „okosabbá” tehet minket – nem azáltal, hogy helyettünk dolgozik, hanem azáltal, hogy kibővíti a lehetőségeinket.

„A TKP2021-NKTA-51 számú projekt a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg.

Nyitókép forrása: denisismagilov / depositphotos.com

Témakörök: mesterséges intelligencia, tanítás, tanulás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT