Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Máthé Réka Zsuzsánna

Kína, Oroszország és India egyre szorosabb szövetsége

Megrendezték a Shanghai Együttműködési Szervezet 25. csúcstalálkozóját, amelynek eredményei hosszú távon érintik az EU-t.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.02.
Matuz János

Munkamegosztás, komparatív előnyök, jólét kontra önállóság, önellátás, szuverenitás

Sok területen hiányzik az önállóság, illetve az önellátás képessége is Európában.

Matuz János 2025.09.01.
Zsivity Tímea

Dodik és Bosznia intézményi válsága: belső konfliktusból regionális kockázat

A jogállamiság és szuverenitás kérdése Bosznia-Hercegovinában nem csupán elméleti, hanem egyre inkább operatív konfliktusokat eredményez. 

Zsivity Tímea 2025.08.29.
Navracsics Tibor

Közelebb kerültünk-e egy negyedszázados álom megvalósulásához?

Az Európai Unió az utóbbi időben jelentősen elmarad versenytársaitól.

Navracsics Tibor 2025.08.28.
Pató Viktória Lilla

Innovációs tükör 2025

Hogyan teljesít Magyarország a világ és Európa versenyében?

Pató Viktória Lilla 2025.08.27.
ITKI BLOG
Picture of Ződi Zsolt
Ződi Zsolt
tudományos főmunkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2025.09.02.
  • 2025.09.02.

Ördög a részletekben

Az MI-rendelet végrehajtási szabályai

Azoknak, akik kevésbé ismerik az MI-rendeletet, talán meglepő lehet, hogy a szöveg messze nem szabályoz minden részletet, és jelenleg több tucatnyi végrehajtási dokumentum készül hozzá. Ebben a blogbejegyzésben igyekszem összeszedni, hogy mik is ezek a végrehajtási jellegű normák és „kvázi-normák”.

Mint az köztudomású, az MI-rendelet „horizontális” jellegű, a mesterséges intelligenciának minden válfaját átfogóan szabályozni kívánó jogszabály. Ennek vannak előnyei és hátrányai egyaránt. Előnye, hogy egy dokumentumban találhatjuk meg az összes MI-re vonatkozó magas szintű szabályt, (persze néhány kivétellel, mint egyes termékkörök, pl. az autók vagy olyan területek, mint a katonai alkalmazások). Hátránya ugyanakkor, hogy emiatt a szövegezése értelemszerűen eléggé általános, az egyes specifikus területeken használt „vertikális” részletszabályokat más, végrehajtási jellegű normák vagy kvázi-normák fogják majd tartalmazni. 

Ennek például az a gyakorlati következménye, hogy amikor konferenciákon megkérdezik tőlem az MI-ben érintett cégek, hogy az MI-rendelet hogyan szabályozza a területüket, akkor kénytelen vagyok azt válaszolni, hogy nem tudom, mert a részletek csak később fognak megszületni. 

Ebben a blogbejegyzésben elsősorban az articialintelligenceact.eu oldal alapján azt igyekszem összefoglalni dióhéjban, hogy mik is ezek a végrehajtási jellegű normák, és milyen területeket fognak érinteni. Elöljáróban három dolgot jegyeznék meg. Először is nem tudok mindegyik ilyen normáról beszélni, mert a legszolidabb becslések szerint is a százat elérő számú dokumentumhalmazról van szó. Másodszor, bár a normák megalkotásában legalább négyféle szervezet vesz részt (Bizottság, AI Office, szabványosító szervezetek és ad hoc testületek), a Bizottságnak mindenképpen kulcsszerepe van vagy már a megalkotásukban is, vagy a jóváhagyásukban. Harmadszor fontos megjegyzés, hogy a háromféle normacsoportból (összesen hatféle norma vagy inkább dokumentumtípus) csak az első csoport kemény jog („hard law”), a többi csak „soft law”-nak tekinthető. Abba, hogy mi a különbség a kettő közt, részleteiben nem mennék bele, a lényeg az, hogy az egyik formális és kötelező jogalkotási produktum, a többi pedig általában vagy „nagyon erős” vagy „gyenge” ajánlás, amelyet esetleg formálisan megerősít egy másik.

„Kemény jog”: a Bizottság felhatalmazáson alapuló és végrehajtási jogi aktusai (delegated and implementing acts) 

Az első csoportot a Bizottság kétféle normája képviseli, amely mindkettő „kemény jog”, azaz közvetlenül kötelező. Ez a két instrumentum az Európai Unió Működéséről szóló szerződés (EUMSz) 290. és 291. cikkeiben van nevesítve. A 290. cikkben a felhatalmazáson alapuló rendeletről ezt olvassuk: „a jogalkotási aktusok egyes nem alapvető rendelkezéseit kiegészítik, illetve módosítják. A 291. cikk pedig a végrehajtási rendeletről azt írja, hogy ezek az Uniós jogszabályok „egységes feltételek szerint” történő végrehajtására szolgálnak. 

Az MI-rendelet lényegében négy témakörben ad felhatalmazást a Bizottságnak felhatalmazáson alapuló rendelet megalkotására. 

  1. Mindjárt ilyen a Rendelet 6. és 7. cikkeiben található magas kockázatú rendszerek, illetve ezen rendszerekhez kapcsolódó néhány fontos részletszabály megalkotása. A 7. cikk alapján a Bizottság magas kockázatú rendszereket leíró III. melléklet módosítására kap falhatalmazást. 
  2. A 11. cikk ugyanezt a széles hatáskört a magas kockázatú rendszerek műszaki dokumentációjának (IV. melléklet) módosítására adja meg. 
  3. A Bizottság széles körben módosíthatja az V. melléklet által szabályozott EU megfelelőségi nyilatkozat tartalmát.
  4. Az általános célú MI-modellekkel kapcsolatban a besorolási szabályokat és az ezeket részletező XIII. mellékletet módosíthatja, illetve részletezheti (alkothat további szabályokat) a Bizottság. 

Még ennél is lényegesebb hatásköröket találhatunk a végrehajtási jogi aktusok tekintetében. Ezeket a Rendelet féltucatnyi helyen emlegeti, de alapvetően két fontos témakörben.

  1. Az első, hogy a Rendelet III. fejezetének (magas kockázatú rendszerek) szinte teljes szövegére felhatalmazza a Bizottságot végrehajtási jogi aktusok kibocsátására. Így például a III. fejezet 2. szakaszában található rendelkezésekre, (magas kockázatú rendszerek követelményei) vonatkozóan a Bizottság nagyon széles körű felhatalmazást kapott ún. „közös előírások” megalkotására (41. cikk (1)). A felhatalmazás kontextusából arra lehet következtetni, hogy ez elsősorban akkor lehetséges, ha egy fontos kérdésben nem született meg még szabvány, amelyet a Rendelet a műszaki részletkérdéseket illetően a legfontosabb normatív eszköznek tekint. 
  2. A másik fontos területe a végrehajtási jogi aktusoknak a gyakorlati kódexek (ld. a következő pontot) jóváhagyása. A Bizottság ilyen normával üti rá a pecsétet az egyébként külső szakemberek és szervezetek bevonásával létrehozott gyakorlati kódexekre, például az általános célú MI modellek szolgáltatóinak kötelezettségét részletező kódexre. 

A két esetkör arra utal, hogy a végrehajtási jogi aktusok tulajdonképpen hidat képeznek a soft law és a hard law közt, hiszen egyfelől ideiglenesen helyettesítik a soft law-t, (a szabványokat), illetve megerősítik a gyakorlati kódexek normatív státuszát azzal, hogy azok tartalmát jóváhagyják. 

„Félkemény jog” – erős ajánlások: harmonizált szabványok és gyakorlati kódexek (codes of practice) 

A Rendelet 112. preambulumbekezdése szerint „[a] szabványosításnak kulcsszerepet kell játszania abban, hogy az e rendeletnek való megfelelés biztosítása érdekében megfelelő műszaki megoldások álljanak a szolgáltatók rendelkezésére, a technika mindenkori állásának megfelelően, az uniós piac versenyképességének és növekedésének előmozdítása érdekében.” A szabvány követése természetesen nem kötelező, de vélelem szól a jogszabályi megfelelés mellett, amennyiben egy adott szolgáltató követi a szabvány előírásait. 

A Bizottság már 2021-ben kiadott néhány kérést az Európai Szabványosítási testületeknek (ESO, European Standardisation Organisations), a CEN-nek ( Committee for Standardization) és a CENELEC-nek (European Committee for Electrotechnical Standardization) bizonyos témakörökben szabványok kidolgozására. 2024-ben azután felállt a JTC 21 testület és ezen belül öt munkacsoport, amely több tucatnyi területen igyekszik szabványokat kidolgozni részben a nagy nemzetközi szabványosító szervezettel az ISO-val, részben a nemzeti szabványügyi testületekkel együttműködve. Az egyes konkrét szabványok szövegezésének előrehaladását ezen az oldalon lehet nyomonkövetni. Jelenleg 26 témakörben folyik szabványírás. Csak illusztrációul, például a prEN ISO/IEC 23282 számon folyik a természetes nyelvfeldolgozást végző rendszerek értékelésére vonatkozó szabvány kidolgozása, amelynek végleges szövegéről a szavazás 2026 januárjában várható. 

A szabványok „közeli rokonai” (azaz „erős ajánlásnak” tekinthetők, és bizonyos értelemben „szabványhelyettesítők”) a gyakorlati kódexek. Bár gyakorlati kódexeket elvileg bármilyen témakörben ki lehet dolgozni, beszédes, hogy a rendelet az általános célú modellek fejezeten belül definiálja a gyakorlati kódexek fogalmát (56. cikk (1)). („Az MI-hivatalnak ösztönöznie kell és elő kell segítenie uniós szintű gyakorlati kódexek kidolgozását annak érdekében, hogy hozzájáruljon e rendelet megfelelő alkalmazásához, figyelembe véve a nemzetközi megközelítéseket”). Mint az ismeretes, eddig egy, nagyon fontos gyakorlati kódex készült el (parázs viták és feszültségek közepette), az általános célú MI-modellek gyakorlati kódexe, amely a nagy genAI cégek számára fogalmaz meg kötelezettségeket. 

„Puha jog” – gyenge ajánlások: Iránymutatások (guidelines) és magatartási kódexek (codes of conduct) 

Az iránymutatások a rendelet egyes rendelkezéseit értelmező ajánlások, „puha jogi” instrumentumok. Készülhetnek egyes ügyekre vonatkozóan a rendelet kötelezettjeinek (57. cikk (17)), vagy az illetékes nemzeti hatóságok (57. cikk (12)) kérésére, vagy a Bizottság (MI hivatal) kezdeményezésére. Az iránymutatást ugyan a Bizottság adja ki, de a Rendelet szerint a Mesterséges Intelligenciával Foglalkozó Európai Testület dolgozza ki szakmailag (66. cikk e) i)).

Tudomásom szerint eddig két iránymutatás készült el (mindkettő 2025 februárjában), az egyik a tiltott MI gyakorlatokról, a másik pedig a mesterséges intelligencia fogalmáról és megkülönböztetéséről a „szimpla szoftverektől”.

Végül az MI-rendelet lehetőséget ad önkéntes magatartási kódexek kidolgozására. Ez a rendeletben a „legpuhább” instrumentum. A lehetőséget a rendelet 95. cikke tartalmazza, alapvetően kétféle forgatókönyv szerint. Egyrészt akkor, ha az egyébként nem nagy kockázatú rendszerekre valamilyen szolgáltató vagy alkalmazó a nagy kockázatúakra vonatkozó követelményeket szeretné önként alkalmazni, másrészt olyan, főként társadalmi és környezeti hatásokat kezelő önkéntes vállalásokként, amelyekben a szolgáltatók olyan kérdéseket rendezhetnek (tehetnek önkéntes vállalásokat), mint az inkluzivitás vagy az MI-jártasság kezelése. Tudomásom szerint ilyen önkéntes kódex még nem készült. 

A blogposzt a TKP2021-NKTA-51 számú projekt részeként készült, a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg.

Nyitókép forrása: Vecteezy

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT