Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Mernyei Ákos Péter

A költség(vetés) fogságában

A költségvetés-tervezés mindig izgalmas folyamat. Nagy politikai csaták várhatók.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.13.
Matuz János

Az EU szuverenitása is csökken a világban, a tagállamoké is az EU-n belül – akkor ez most lose-lose?

Együtt erősebbek, stabilabbak, hatékonyabbak stb. lesznek?

Matuz János 2025.06.12.
Csepeli Réka

Francia jelentés az iszlamizmus beszivárgásáról

„A köztársasági eszme az iszlám fundamentalizmus fenyegető árnyékában.”

Csepeli Réka 2025.06.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az euróövezet előnyei és hátrányai

Bolgár tüntetések az euró bevezetése ellen.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.06.10.
Tóth Bettina

Mentsük meg Európa vizeit!

Minden tagállamban legalább 10%-kal kell csökkenteni a vízfelhasználást.

Tóth Bettina 2025.06.06.
ITKI BLOG
Ződi Zsolt
Ződi Zsolt
tudományos főmunkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2021.10.01.
  • 2021.10.01.

Az EU Mesterséges Intelligencia Kódex-tervezete – 2. rész

Indító blogbejegyzésemben hírül adtam, hogy elkészült a mesterséges intelligencia szabályozását célzó átfogó EU-s rendeletszöveg. Ígéretet tettem, hogy a kódex rendelkezéseit részleteiben ismertetem, és – csak az érdekesség kedvéért – közben a korábbi, MI-ről szóló blogbejegyzés-sorozat előrejelzéseinek helyességét is ellenőrzöm. A sorozat első részében azt jártam körbe, hogy hogyan definiálja a kódex az MI-t. Ebben a második részben a kódex hatályának kérdésével foglalkozom: kikre, milyen szervezetekre, szereplőkre, (személyi hatály) és milyen rendszerekre (tárgyi hatály) vonatkozik a jogszabály.

A kódex hatálya

A rendelet nemcsak az MI rendszereket fejlesztő cégekre és az ezeket forgalomba hozókra vonatkozik, hanem személyi hatálya kiterjed az üzembe helyezőkre és a felhasználókra is. Miről van szó? Ha például egy igazágügyi területen működő rendszerről beszélünk – tegyük fel, egy határrendészetben használt, drónra szerelt képi felismerő rendszerről –, akkor a rendszer fejlesztője, a rendszert installáló, konfiguráló, (üzembe helyező) cég és a határrendészeti szerv egyaránt köteles lesz a kódex szabályait betartani. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy minden szabály mindenkire vonatkozik. A 16–29. cikkek például kifejezetten olyan kötelezettségeket tartalmaznak, amelyek csak a szolgáltatókra és a felhasználókra, vagy esetleg kizárólag csak a rendszerek felhasználóira vonatkoznak.  

A személyi körön kívül fontos, hogy mennyiben vonatkoznak a szabályok az EU-n kívül letelepedett cégekre, jogalanyokra. Fontos, hogy a forgalomba hozók és az üzembe helyezők esetén a szabályok az EU-n kívüli cégekre is vonatkoznak, míg főszabály szerint a felhasználók esetén csak az EU-n belüli felhasználókra. Kivétel azonban az az eset, amikor a felhasználó is az EU-n kívüli, de „a rendszer által előállított kimenetet” az EU-ban használják. Ilyen eset például az, amikor egy EU-n kívüli bank (mint felhasználó) egy hitelbírálatot végző MI javaslatát EU-s polgárokra vonatkozóan használja fel. 

A rendelet tárgyi hatálya (milyen rendszerekre vonatkozik) már szorosan összefügg a következő blogbejegyzésekben taglalt különböző kockázati besorolású MI-kel. A rendelet szerint az MI-ket három kategóriába kell sorolni: a tiltott, a magas kockázatú és a „normál” MI kategóriáiba, amelyeken belül azonban további alkategóriák vannak. A meglehetősen bonyolult rendszer táblázatos formában így néz ki: 

KategóriaAlkategóriaAl-alkategóriaDefiníció, felsorolás helyePéldaMi vonatkozik rá? 
Tiltott MI-k––5. cikkTudatalatti manipulációt megvalósító MI-k Teljes jogszabály
Nagy kockázatú MI-kTermékekNagyon magas kockázatú termékek2 (2) cikk ; II. melléklet B. szakaszLégijárművekcsak 84. cikk 
Nagy kockázatú MI-k–Alacsonyabb kockázatú termékek II. melléklet A. szakaszGépek, játékok biztonsági rendszereiTeljes jogszabály
Nagy kockázatú MI-kEgyéb rendszerek  6(2) cikk; III. mellékletBiometrikus azonosító rendszerekTeljes jogszabály
Egyéb MI-k Tájékoztatási kötelezettséggel együttjáró MI-k  52. cikk Chatbotokcsak 52. cikk 
Egyéb MI-k A jogszabály által nem érintett MI-k ––Minden egyéb MI (pl. platformok rendező algoritmusai) –

A tiltott kategória a legegyszerűbb eset, ez egy négyes felsorolás, amelyet a következő blogbejegyzésben részletezek majd. 

Jóval komplikáltabb a helyzet a nagy kockázatú rendszerekkel, amelyek két fő kategóriát tartalmaznak: az egyébként is az uniós jogharmonizáció hatálya alá tartozó termékeket (mint például a gépek, a játékok, a légijárművek és a járművek, a vasúti járművek és a mezőgazdasági gépek), és a külön mellékletben felsorolt „egyéb” szoftvereket és rendszereket. 

Hogy a helyzet még kacifántosabb legyen, a termékeken belül is két kategória van. Az első termékkategória hét termékcsoportot tartalmaz, ezek a legveszélyesebb és a korábban is igen részletes termékmegfelelőségi szabályokkal „sújtott” termékek, mint az autók vagy a repülőgépek.  Ezekre a kódex lényegében nem vonatkozik, hiszen a 2. cikk (2) bekezdése szerint csak a Bizottság által végzett értékelés és felülvizsgálat szabályait (84. cikk) kell rájuk alkalmazni. A második termékkategóriára (a „sima” gépektől a játékokon keresztül az orvosdiagnosztikai eszközökig) azonban a kódex minden rendelkezését alkalmazni kell. 

A kockázatos kategória második alkategóriája tehát az „egyéb” MI rendszereket foglalja magába. IIyenek például a természetes személyek biometrikus azonosítására és kategorizálására használt rendszerek, a kritikus infrastruktúrák, (pl. közművek) működtetésében használt rendszerek, az oktatásban, a foglalkoztatás egyes területein, bizonyos magánszolgáltatásokhoz, így a banki hitelbírálathoz használt rendszerek és minden MI rendszer a bűnüldözés, a migrációkontroll és az igazságszolgáltatás területén. 

Végezetül a nem kockázatos rendszereket ismét két kategóriára lehet bontani: azokra, amelyek esetén bizonyos minimális átláthatósági (tájékoztatási) kötelezettsége áll fenn a (jellemzően) üzembentartóknak, és a teljesen szabályozatlan rendszerekre. (Természetesen a kódex kontextusában szabályozatlan, más szabályok vonatkozhatnak rájuk!) 

Az előbbibe tartoznak az ügyfelekkel közvetlenül kapcsolatban álló rendszerek, például a chatbotok, amelyek esetén az ügyfeleket tájékoztatni kell, hogy géppel állnak kapcsoltban, de ebbe a kategóriába esnek az ún. deepfake videók is, amelyeknek „magukról” közölniük kell, hogy tartalmuk hamis vagy manipulált. 

Témakörök: etikai kódex, Európai Unió, mesterséges intelligencia, versenyképesség
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT