Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Prófusz Péter

HSUP: képzés a sikeres startupépítésért

A komplex kurzust 2020 óta az NKE is meghirdeti hallgatóinak.

Prófusz Péter 2024.04.17.
Szakos Judit

„Fake it till you make it” – a Theranos bukása a Szilícium-völgy kudarca?

Miről szól a Theranos-sztori?

Szakos Judit 2022.02.16.
Pató Viktória Lilla

Se veled, se nélküled

Merre tart a startup ökoszisztéma?

Pató Viktória Lilla 2021.11.08.
INNOVÁCIÓ & TECHNOLÓGIA BLOG
Szakos Judit
Szakos Judit
tudományos segédmunkatárs, NKE EJKK Amerika Kutatóintézet
  • 2023.06.30.
  • 2023.06.30.

Kormányzati törekvések az innovációs modellek mentén

A Neumann János Program

Az innovációval összefüggő szakirodalom régóta hangsúlyozza, hogy a vállalkozások belső folyamatai mellett a külső körülmények, kiemelten a verseny és az együttműködés dinamikái befolyásolják egy-egy vállalkozás sikerét. A klasszikus alapmodellnek számító Triple Helix a kormányzat, az egyetemek és a vállalkozások kooperációjára épít. A vállalkozáskutatás is nagy hangsúlyt helyez az egyes szervezetek és intézmények működésére, egymásra hatására, a környezet és a kultúra befolyására. Az egyes ösztönzők kidolgozásánál és struktúrák átgondolásánál tehát a fenti tényezők figyelembevétele lényeges befolyással bírhat az intézkedés eredményességére.

A tanulás, illetve tudásintenzív területek és az innováció alapú vállalkozások pedig a feltörekvő technológiák által determinált változó munkaerőpiaci helyzetben a fenntarthatóság tartópilléreit jelenthetik. A változó gazdasági és társadalmi környezetben az előremenekülés lehet a stabilitáshoz vezető stratégia.

Az innovatív szektorok kapcsán a felmérések és az érdekképviseletet ellátó szervezetek rendszeres visszajelzéseket adnak a terület előrehaladásáról, valamint a fennálló akadályokról és korrekciós lehetőségekről egyaránt. A Triple Helix modell felől közelítve: kormányzati oldalról a párbeszédhez szükséges kiszámíthatóság és átláthatóság a folyamatos átszervezések mellett nehézkes, azonban megfigyelhetőek előremutató kezdeményezések (például a régóta szorgalmazott tőkévé konvertálható kölcsön jogszabályi megalapozása és lehetővé tétele). A második pillért tekintve az egyetemek átszervezése során a piaci igényekre reflektálás és az azzal való együttműködés megjelent a célok között, a realizálódás közép és hosszú távú hatásai intézményenkénti felmérést igényelnek majd. Az innovatív vállalkozások láthatósága mind a startupok, mind az érettebb cégek esetén növekszik, gazdasági súlyuk a megfelelő indikátorok mentén értékelendő.

A Kulturális és Innovációs Minisztérium most elfogadott stratégiai intézkedéscsomagja, a Neumann János Program (továbbiakban: Program) ezen fenti innovációs modell logikája mentén tesz javaslatot az egyetemek és a gazdaság közötti hidak kiépítésére. A nemzetközi innovációs rangsorokban való ambiciózus előrelépés mint cél, az életminőség javítása és gazdaságpolitikai eredmények növelése mint a gyakorlatban is megtapasztalható törekvés jelenik meg a húszoldalas, kilenc intézkedéscsoportot tartalmazó javaslatban.

A három kulcsszóra építő felépítés párhuzamba állítható a K+F stratégia három pillérével. Előbbi az asszociáció, a hatás és a mérés fogalmakkal operál, utóbbi a tudásteremtés, tudásáramlás és tudásfelhasználás mentén priorizál, amikből a Program logikája is következik. Az asszociáció ugyanis az egyetemi és azon kívüli tudásteremtő szervezetek és a gazdaság összekapcsolására fókuszál, a hatás a tágabb értelemben, akár társadalmi szinten is értelmezhető megjelenést jelenti. A mérés pedig azt a régóta szorgalmazott hiányosságot igyekszik orvosolni, miszerint az egyes kutatás-fejlesztési és innováció projektek mellett a megfelelő indikátorok mérése és hatásértékelése lenne szükséges a közpolitikai ciklus optimalizálásához. Döntő kérdés ugyanakkor, hogy mit és hogyan mérnek, hiszen az indikátorközpontú építkezés a valós igények figyelembevétele nélkül akár kontraproduktív is lehet.

A kutatás- és kísérleti fejlesztés során – kiemelten az alapkutatásoknál – az állami szerepvállalás jellemzően vitán felül áll. Az innováció esetén azonban már megoszlanak a vélemények a beavatkozás típusa, mértéke és az ökoszisztéma fejlettsége, a piac aktivitása és beágyazottsága függvényében.

A Program kitűzött céljai a következők

1. Nemzetközi pályára állítani a magyar kutatásokat: az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (2023. szeptember 1-jétől: Magyar Kutatási Hálózat) eredményszemléletű megújítása a kutatóintézet-hálózat multidiszciplináris jellegének megőrzése mellett. A nemzetköziesítésnél azonban figyelembe veendő, hogy jelenleg nehezített az Eramus+ és Horizon Europe pályázatból kizárt intézmények nemzetközi kapcsolódása, valamint az emiatt elindult bizalomhiány a magyar kutatók európai kooperációkba való bevonása;

2. Piacra segíteni a kiváló innovációs ötleteket: a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal mint finanszírozó szervezet mellé – a még be sem ágyazódott Express Innovation Agency átalakításával – egy Nemzeti Innovációs Ügynökség mint szolgáltató szerv felállítása az innovációs ökoszisztéma dinamizálása, az innovációs kultúra terjesztése, mérési feladatok és kiemelt projektek kezelésére;

3. Fókuszálni az innovációs befektetéseinket – fókuszban az egészséges élet, a zöld átállás, a digitális átállás és a biztonság, mint már a Nemzeti Innovációs Stratégiában (3S) is azonosított területekkel;

4. Kiszámítható életpályát biztosítani a magyar kutatók számára: cél, hogy a Kutatási Kiválósági Tanács felállítása és a kutatói utánpótlás biztosítása mellett jelen legyenek kiválóság és a misszióvezérelt kutatási támogatások; 

5. Kedvezményt biztosítani a magyar vállalkozások és feltalálók számára a szabadalmi eljárásokban, az iparjogvédelmi aktivitás erősítése, a nemzetközi lemaradás mérséklése forrásallokációval és egyszerűsítéssel;

6. A doktori képzésben résztvevők számának növelése és az innovációs tevékenységek kötelező megjelenítése a tudományos előremenetelben fiskális kedvezményekkel, valamint kutatáshasznosítási eredmények beszámítása a tudományos előmenetel során;

7. Elősegíteni a kutatási eredmények hasznosítására létrejött vállalkozások forrásbevonását az induló innovatív vállalkozások (startupok) finanszírozásának megkönnyítésével, mivel a hatályos magyar jogi környezetben a nemzetközi forrásbevonási standerdek szerinti jogi-pénzügyi eszközök nem érhetők el. A Program a tőkeelőleg (SAFE note) és a tőkévé konvertálható kölcsön (convertible note) körüli joghézag rendezését célozza, melyből utóbbi jogszabályi elfogadása az elmúlt időszakban megtörtént;

8. Létrehozni az egyetemek és a gazdaság együttműködési tereit, a Tudományos és Innovációs Parkokat a különböző életszakaszban lévő, innovatív technológiát felhasználó ipari-gazdasági szereplők számára nemzetközi mintákat követve a korábbi tervek felülvizsgálatával;

9. Magyar innovációk az egész Kárpát-medencében a potenciálisan hub-ként működni képes külhoni magyar felsőoktatási intézmények – a jelenlegi szabályozáshoz képest kiterjesztett – NKFIH Alapból történő támogatásával.

Az ambiciózus célok igyekeznek reagálni az innovációs ökoszisztéma akut problémáira, az egyes pillérek konkretizálása, a programok megvalósítása és közpolitikai ciklusba csatornázása után lesz lehetőség a Program valós értékelésére.

A blogbejegyzés a TKP2021-NKTA-51 számú projektben, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg.

Témakörök: innovációs ökoszisztéma, Neumann János Program, startup, Triple Helix Modell
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT