Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Dobos Gábor

Tényleg jó dolog a helyi autonómia?

A decentralizáció és az autonóm helyi kormányzás nem csupán elméleti ideál, hanem valódi eszköz.

Dobos Gábor 2025.06.18.
Dobos Gábor

Önkormányzategyesítési reformok térben és időben

Vajon a kisebb vagy a nagyobb struktúrák-e a jobbak?

Dobos Gábor 2024.10.29.
Dobos Gábor

Recentralizáció és önkormányzati reakciók

Eszköztár a központi–helyi viszonyok értelmezéséhez.

Dobos Gábor 2024.03.21.
Molnár Ákos Ádám

A munkahelyek átalakítója? Megváltoztatója? Felszámolója?

Kilátások és lehetőségek.

Molnár Ákos Ádám 2023.12.04.
INNOVÁCIÓ & TECHNOLÓGIA BLOG
Tózsa István
Tózsa István
egyetemi tanár, NKE ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék; központvezető, Neumann János Egyetem Gazdaságföldrajzi és Településmarketing Központ
  • 2022.12.06.
  • 2022.12.06.

Helyi versenyképesség és digitális kompetenciák

A TKP2021-NKTA-51 azonosító számú, Fenntartható államkormányzás és innovatív közszolgáltatások című projekt IV. alprojektje „Helyi versenyképesség és digitális kompetenciák” témában az elmélet és a gyakorlat ütköztetése jegyében munkaértekezletet tartott 2022. november 29-én a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen.

A vezető kutatók – Budai Balázs és Tózsa István – olyan szakembereket hívtak meg az önkormányzati szférából, akik vezetésével közigazgatási értelemben jó gyakorlatnak minősülő, a digitális kompetenciát a települési versenyképesség jegyében kamatozó településfejlődési eredményeket értek el önkormányzataik. A munkamegbeszélés célja az volt, hogy a digitális kompetencia mérésének a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen alkalmazott módszereit hogyan lehetne úgy módosítani, átdolgozni, amellyel a jó gyakorlatok a helyi értékeknek, sajátosságoknak és az innovációnak köszönhetően a hatékonyabb, és az új technológiákra támaszkodó módszerek is értékelhetők. Az ilyen mérési rendszer arra ösztönözheti az önkormányzatok irányítóit, hogy még a kritikus energiaiellátási és gazdasági helyzet ellenére is arra törekedjenek, hogy sikeresebbé, vonzóbbá, lakosság- és ügyfélbaráttá tegyék az önkormányzatukat.

A bevezető, gondolatébresztő előadást Koltay Zoltán, a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar dékánhelyettese tartotta a helyi versenyképesség és a digitális, innovációs kultúra összefüggéseiről. Mivel a versenyképesség sikerét leginkább a településre áramló működőtőke jellemzi, az előadás egy felmérés eredményeit mutatta be, amely a nagy cégek telephelyválasztási preferenciáit részletezte. Ezek között első helyen a közúti megközelíthetőség, elérhetőség állt, a felvevőpiac, a helyi üzleti szolgáltatások és a munkaerő. Az innovációs kultúra a megismételt felmérések alkalmával is a tényezők fontossági sorrendjében a középmezőnyben stagnált, bár a nagyobb cégeknél ez fontosabb szempont volt, mint a kisebbeknél. A vidéki magyar nagyvárosok között az innovációs kultúra a legerősebben Győrött, Pécsett és Szegeden – tehát a nagy egyetemvárosokban koncentrálódik. Negyedik helyen áll Debrecen, holtversenyben Kecskeméttel, ahol az egykori gépipari és műszaki főiskolából újjászervezett Neumann János Egyetem rohamléptekkel fejlődik. 

A magyar települések dimenzió szerinti jó gyakorlatainak bemutatását Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét megyei jogú város polgármestere kezdte. Hangsúlyozta, hogy korunk új típusú, hálózati gazdaságában a lineáris növekedés szabályai átalakulnak; a helyi versenyképesség az egyes települések unikális, egyedi adottságaitól, a digitális átállás sikerétől és a soktényezős gazdálkodásban az egyensúly fenntarthatóságától függ. Kecskemét hatalmas területen, 320 km2-en fekszik, 100 ezer fős lakossággal, melynek száma napszak szerint eléri a 200 ezret is; egyedül a Mercedes 10 ezer embert foglalkoztat. Egy ilyen városban, ahol 900 km úthálózat fenntartására csak 3 milliárd forint jut, a fenntartható szolgáltatások biztosítását úgy tudják elérni, hogy a költséghatékonyságot a digitális kompetencia egyik alapjával, a GIS-szel, vagyis a térinformatika alkalmazásával optimalizálják. Nemcsak az óvodai férőhelyek kihasználtságát lehet tervezni, hanem a csapadékvíz elvezetését, a városi fakataszter tervezését, a forgalomirányítást, a közműszolgáltatásokat. Kecskemét városirányítása az okostelefonon elérhető alkalmazásokon túl a földrajzi információs rendszer térbeli adatainak a feldolgozásával tudja elérni az önkormányzati szolgáltatások fenntarthatóságát.

A vidéki nagyváros után egy szintén sikeres vidéki középváros, Tata alpolgármestere, Rigó Balázs ismertette a tatai városirányítás innovatív okosmegoldásainak sorát. Az önkormányzati bevételeket nem adóemeléssel, hanem az adóalanyok számának növelésével és az adóhátralékok behajtásával próbálják sikeresen növelni, s ebben a város digitális kompetenciájára támaszkodnak: a földhivatal és az OEP rendszereivel összekötött automata inkasszó programok listázásával és körlevelek kiküldésével egynegyedével növelték saját bevételeiket. Különös figyelmet fordítanak a szociális, óvodapedagógiai és kulturális szolgáltatások terén a digitális technológiának. Ilyen a gondoskodó óra program, ami egy GPS alapú egészségügyi monitoring és segélyhívó rendszer; az óvodások személyiségfejlődését figyelemmel kísérő rendszer és a közgyűjteményi virtuális valóság rendszer. Mindez elősegíti, hogy a helyi lakosság hasznosnak érezze az önkormányzati digitális kompetenciát, s nem utolsósorban az alkalmazásokkal jobban megismerje a települést, ami a településmarketing során igen fontos, hiszen egy város első számú vevői célcsoportja mindig a helyi lakosság, amely a „vétel” során megismeri, megszereti és megvédi települését.

A vidéki települések zömét adó kisvárosok, községek jelentik a harmadik települési dimenziót. Ezek digitális kompetenciáját és ügyféloldali elégedettségét vagy elégedetlenségét a járási hivatalok működése is reprezentálhatja. Kelő-Máté Johanna, aki 2013 és 2019 között járási hivatalvezető volt, arról számolt be, hogy a versenyképes közigazgatás és a digitális kompetencia egy három oldali interakció között valósulnak – vagy nem valósulnak – meg. Vannak az ügyféloldali igények a kényelmesebb, gyorsabb ügyintézés irányában, vannak az állam elvárásai a költséghatékonyság és az ügyfél-elégedettség irányában, de kevés figyelem esik magukra az ügyintézőkre, akik a járási hivatalok 2013. évi kialakításakor az önkormányzati hivatalokból kerültek ki egy korszerűtlen eszközpark kíséretében. A vidéki települések legnagyobb volumenű járási igazgatását, a járási hivatalok működését újra kell gondolni Magyarországon, mert az eljárások jogszabályi környezete nem tudott lépést tartani a digitalizáció ütemével. Ezért a járási ügyintézés a „szokásjog” hatása alatt a jogi szabályozás hiányosságai, az elégtelen digitális ügyintézői kompetenciák miatt megrekedt a 20. század szintjén, nem tudott átlépni a 21. század digitális világának küszöbén. Ez rányomja bélyegét a járási hivatalok versenyképességére mind az ügyfél, mind az állam szempontjából.

A települési dimenziók sorát az aprófalvak képviseletében Dicső László polgármester zárta. A 320 lakosú Alsómocsolád digitális kompetenciájának helyzetét és lehetőségeit, fejlesztéseit mutatta be. Arra hívta fel a figyelmet, hogy a települések a nem mindennapi, a különleges, egyedülálló adottságaikat, értékeiket kell, hogy hangsúlyozzák a hasonló dimenziójú települések közötti versenyképességük növelése érdekében. Mindezt pedig a 21. század digitális kompetenciáinak, lehetőségeinek a felhasználásával. Ilyen példa az okos lámpa, amely az idős embereket figyelemmel kísérve, „felügyelve” akár segítséghívást is biztosít. A kis faluban egyedülálló módon olyan virtuális környezetet is kialakítottak, ahol a látogatók a rendszerbe belépve egy, a valódival megegyező virtuális környezetben járhatják be a falut, s annak nevezetességeit, játékos formában ismereteket szerezve.

Az elhangzott öt bemutatkozó előadás rengeteg olyan ismeretanyagot, tapasztalatot osztott meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kutatóival, amelyeket a digitális kompetencia mérésében – mint új szempontokat – alkalmazhatnak; településdimenziók szerint is. Budai Balázs, az NKE Közszervezési és Információtechnológiai Tanszékének vezetője záró előadásában ezekre reflektált úgy, hogy bemutatta a digitális kompetencia mérések jelenlegi eredményeit, illetve az „önbevalláson” alapuló mérésekkel kapcsolatos fenntartásokat is. A módszer ismertetése azért került a munkaértekezlet végére, hogy a gyakorlati életből érkező önkormányzati beszámolókat ne befolyásolja. 

Megállapítható, hogy a munkaértekezlet elérte célját. A kutatásokat ki kell terjeszteni az okosrendszerek, a térinformatikai rendszerek mennyiségi, minőségi fejlesztéseire, a velük kapcsolatos lakossági visszajelzésekre és hatékonyságuk mérhetőségére. Ezek ugyanis hozzájárulnak a települések versenyképességének kivétel nélkül minden települési dimenzióban. Külön kérdés a járási ügyintézés, amely nem egy-egy, innovatív vezetésű önkormányzat kompetenciájába tartozik, és éppen ezért az ügyfél-impulzusokra lassabban és nehezebben reagál egy gyakran változó és túlszabályozott jogi környezetben. A járási rendszer első évtizedének az összességében inkább kedvezőtlen tapasztalatai alátámasztják a járási ügyintézés revíziójának igényét, hogy a digitális kompetencia jegyében lehessen összeegyeztetni az állam, az ügyfél és az ügyintéző elvárásait a versenyképesség jegyében.

A TKP2021-NKTA-51 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg.

Nyitókép forrása: Szilágyi Dénes

Témakörök: Alsómocsolád, digitalizáció, Kecskemét, önkormányzat, Tata
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT