Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Zsivity Tímea

Korrupció és szervezett bűnözés: Montenegró európai útjának fő akadályai

Az EU jelentése szerint a korrupció elleni küzdelem terén mérsékelt felkészültség észlelhető.

Zsivity Tímea 2025.11.12.
Máthé Réka Zsuzsánna

Feszültség és bizalmatlanság az EU–CELAC találkozón

A negyedik csúcstalálkozó hangulatát a terhelt történelmi múlt és a térség geopolitikai feszültségei határozták meg.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.11.11.
Csapodi Márton

A folyamatos válságok Európája

A technokrácia fegyvere visszafelé sült el.

Csapodi Márton 2025.11.10.
Pap Milán

Hogyan építsünk gazdasági romokat?

Új kötet a szovjet gazdaságpolitikáról és a sikertelen reformokról.

Pap Milán 2025.11.10.
Csepeli Réka

Erasmus-program: az EU egyik legnagyobb vívmánya

Az Erasmus-program mára már valósággal szállóigévé vált.

Csepeli Réka 2025.11.10.
HORIZONTOK BLOG
Picture of Zahorán Csaba
Zahorán Csaba
történész, NKE Közép-Európa Kutatóintézet
  • 2025.11.12.
  • 2025.11.12.

A csehek németjei – mindenki tanulsága

Több, mint háromnegyed évszázaddal a második világháború vége és harminckét évvel az 1989-es „bársonyos forradalom” után, 2021 őszén komoly szimbolikus üzenettel is bíró eseményre került sor Csehországban.

Az Elba-parti Ústí nad Labemben (német nevén Aussigban) – abban a városban, ahol egy hídon az 1945-ös németellenes pogromról és a németeket állampolgári jogaiktól megfosztó elnökről (egyben a híd névadójáról), Edvard Benešről is található egy-egy emléktábla, a felszabadító Vörös Hadsereg tiszteletére emelt szobor, továbbá utcanevek is tanúskodnak a Német Birodalmat megverő szövetségesek iránti háláról, a holokauszt áldozatait pedig botlatókövek idézik meg – nagyszabású kiállítás nyílt a csehországi németekről és a német–cseh együttélésről.

A „szovjet hősök” emlékműve, utcanevek és botlatókövek Ústíban

A mi németjeink. Állandó kiállítás Csehország német nyelvű lakosainak történetéről című tárlatot még az ünnepélyes átadás előtt megtekintette a német államfő és felesége, a 2021. november 17-i megnyitón pedig részt vett a cseh és a német közélet számos fontos szereplője – mint például a cseh kulturális miniszter, a szász miniszterelnök, a csehországi német nagykövet, Ústí nad Labem főpolgármestere, a városi múzeum igazgatója, valamint a cseh–német múlttal foglalkozó tudományos és kulturális szervezetek, a Collegium Bohemicum (amely egyúttal a projekt létrehozója is) és a Cseh–Német Jövő Alap vezetői. A felsorolás is jelzi, hogy a kiállítás egy számos intézményt összekapcsoló nemzetközi partnerség eredményeképpen valósult meg, és jócskán túlmutat a helytörténet horizontján. És nemcsak azért, mert egész Csehország németségéről szól.

Az ústí-i múzeumban berendezett tárlat ötletgazdái és megalkotói egy rendkívül komplex – és legalább annyira érzékeny – kérdéskört elevenítettek fel. A város és a szudéta-vidéki régió, illetve Csehország és Csehszlovákia 20. századi történelme ugyanis elválaszthatatlan a történetileg meglehetősen terhelt, ellentmondásos cseh–német kapcsolatoktól. Ennek ismeretében az állandó kiállítás létrehozása már önmagában is kiemelkedő emlékezetpolitikai tettnek tekinthető – nem véletlenül tartott ilyen sokáig.

A Szudéta-vidékről, a németek második világháború utáni elűzéséről és kitelepítéséről az 1989-es politikai rendszerváltásig alig, vagy csak teljesen egyoldalúan lehetett beszélni Csehszlovákiában. Az államszocialista rendszer hivatalos történeti narratívájában az egykor alapvetően német jellegű határvidék megkérdőjelezhetetlenül a cseh „nemzeti tér” szerves részének számított, a több milliós német népesség 1945 utáni „eltávolítása” pedig a fasiszta bűntettek logikus és igazságos következményeként jelent meg. Ezen túl a „Szudéta-kérdést” a hatalom részben tabusította, részben pedig ideológiai szempontból instrumentalizálta: a szocializmus előtti világ, a német fasiszták és az NSZK revizionista mesterkedéseit testesítette meg.

Az Ústí nad Labem-i Városi Múzeum épülete

A cseh(szlovák) önreflexió csak a bársonyos forradalmat követően bukkanhatott a felszínre, ami szinte azonnal heves reakciókat, élénk közéleti vitákat váltott ki, kihatva az államközi viszonyra is. Ám a cseh nyilvánosságban azóta komoly változásokra került sor: a Szudéta-vidék torzképét és a cseh–német kapcsolatokat évtizedek óta számos történész, szociológus, művész, civil aktivista és politikus próbálja árnyalni, illetve a módszeres kutatások és a párbeszéd segítségével demitizálni, kiemelve őket a „jó és a rossz” küzdelmének primitív képletéből (amelyben természetesen mindig „mi” vagyunk a „jók”, míg „a rossz” csakis „a másik” lehet). Az egykori Szudéta-vidék egyik központjában, Ústí nad Labemben cseh–német együttműködésből megszületett kiállítás kétségkívül e törekvés fontos mérföldkövének tekinthető.

A mi németjeink két szintet foglal el a városi múzeumon belül, és 22 helyiségben vagy 500 tárgy várja a látogatókat – szerepel az itt kapható tájékoztató anyagban. A „modern multimediális kiállítás” számos interaktív elemet is tartalmaz: a számítógépes animációk, filmek és hangfelvételek mellett érintőképernyős térképek és különféle „rejtekhelyeken” – fiókokban, szekrényekben – megbújó tárgyak segítik megfoghatóbbá tenni a múltat. A feliratok mindenhol két – cseh és német – nyelvűek, az egyes termeket összekötő folyosók falain pedig rajzok húzódnak végig. Az ismert cseh rajzoló – többek közt egy népszerű történelmi-karikaturisztikus képregény szerzője – munkái ironikus, humoros módon ábrázolnak jeleneteket a cseh–német történelemről, enyhítve a nemritkán inkább komor témákat.

Amikor 2024 szeptemberében meglátogatrtam a múzeumot, Franz Kafka – a zsidó származású, német nyelven alkotó csehországi író – portréja fogadott, majd egy rövid film és néhány hétköznapi tárgy vezetett be a csehországi németek világába. Itt olyan furcsaságokat is megtudtam, hogy a Beatles híres Yellow Submarine című rajzfilmjének grafikai tervezője az ústí-i születésű, német–cseh származású Heinz Edelmann volt, akit a világháborút követően a Beneš-dekrétumok alapján telepítettek ki Csehszlovákiából.

A Szudéta-vidék „panorámája”  

A kiállítás következő terme panorámát nyújt a csehországi határvidék hegységeire, miközben bemutatja a rendkívül változatos Szudéta-régiót, amely Dél-Morvaországtól Nyugat-Csehországon át Sziléziáig húzódva lényegében körülöleli a cseh és morva területeket. A tárlat további helyiségei azonban a táj helyett elsősorban az egykor itt élő németekre és a német–cseh együttélésre koncentrálnak. Az alkotók érezhetően megpróbáltak egyensúlyozni az egyre inkább etnicizálódó újkor és a premodern évszázadok között, ezért a nemzeti konfliktusok mellett igyekeztek hangsúlyt fektetni a békésebb hétköznapokra is.

Nepomuki Szent János-szobrok

Több terem foglalkozik a középkortól Csehország városaiba és határvidékére érkezett német telepesek és utódaik jelentőségével és szerepével. Ekképp megelevenedik a Német-Római Birodalomba integrálódott Cseh Királyság kora, a 14-15. században a cseh trónon ülő Luxemburgi-dinasztia, a Luthert is megihlető huszitizmus, a Magyarországon is ismerős Nepomuki Szent János kultusza (mivel a prágai érseki helynök, Nepomuki János feltehetően német származású volt), majd a Habsburgok multietnikus birodalma.

Radetzky táborszernagy szobra –
a cseh nemesi családból származó Josef Václav Radecký z Radče
a Habsburg Monarchia egyik legjelentősebb hadvezére volt a XIX. század első felében.

Ahogy említettem, a politika mellett a kiállításon bőven jut tér a csehországi németek életmódjának – például mindennapi életüknek, viseleteiknek, konyhaművészetüknek, valamint a polgárság körében kialakult tömegturizmusnak. Az újkori viszonyokat egy-egy külön terem szemlélteti: egy tipikus nyugat-csehországi (loketi / elbogeni) kocsma belsejéből a morvaországi (brnói/brünni) funkcionalizmusra utaló helyiségbe lehet eljutni, majd Opava (Troppau) után egy szecessziós észak-csehországi (libereci / reichenbergi) szállodaszobába, végül pedig egy első köztársaságbeli prágai kávéházba lép át a látogató. A termek azonban nemcsak statikus díszletek – a loketi kocsma egyik asztalánál például négy párbeszédet is meg lehet hallgatni négy különböző korszakból, miközben az idő múlására az államfő portréjának változása utal: Ferenc Józsefet Tomáš Garrigue Masaryk, az első csehszlovák elnök követi, majd Adolf Hitler jön, végül pedig Edvard Beneš.

Szudéta-vidéki kocsmabelső a második világháború idejéből

Helyet kap a régiótól elválaszthatatlan, nagyrészt a németekhez köthető ipar, illetve a vele kapcsolatos találmányok és technikai fejlesztések is, megannyi érdekes kiállítási tárggyal. Egy másik teremben pedig a hangmintáké a főszerep: a csehországi német nyelvjárások bemutatása arra világít rá, hogy a térségben egykor nem egy homogén népcsoport élt, hanem számos, a szomszédos német nyelvterülethez (szász, bajor stb.) kapcsolódó közösségek, amelyekből csak a modern nacionalizmus „teremtett” csoportot.

Meghallgatható csehországi német nyelvjárások

A Čechie-Böhmerwald motorkerékpár

A német és a cseh nemzeti mozgalom 19. századi kibontakozását, rivalizálását, majd a második világháború tragikus eseményeit követő végjátékot ugyan a történészek és nacionalizmuskutatók rendszerint egyfajta lineáris történetként kezelik, ám a kiállítás alkotói más módszert választottak, és szakítottak a kronológiával. Ez bizonyos mértékű töredezettséghez vezetett, ami kissé összezavarhatja az átlagos múzeumlátogatót. Kihívást jelenthetett az elvont eszmetörténeti jelenségek ábrázolása is, amiről ötletes és kevésbé izgalmas megoldások tanúskodnak. Kétségkívül az előbbiek közé tartozik a nemzetépítés korai szakaszának csúcsát jelentő 1848-as forradalom megjelenítése: a könyvekből és korabeli nyomtatványokból álló barikád – puskával, karddal és zászlóval kiegészítve – találóan mutatja be a nemzeti kultúra és a politika korabeli összefonódását.

Kulturális és fegyveres harcok barikádja

A Csehországon belüli dominanciáért folyó cseh–német harcban később is nehéz volt szétválasztani a nyelvhasználatot, a nemzeti művelődést és kultúrát, valamint a hatalmi és a gazdasági érdekeket. Az Osztrák-Magyar Monarchián belüli feszültségeket és az útkeresést, az elmaradt „cseh kiegyezést” a politikai képviselet és a társasági élet különféle színtereinek felvillantása szemlélteti. A kérdést Csehszlovákia 1918 végi létrejötte sem döntötte el – ekkor inkább egyfajta szerepcserére került sor, régi-új díszletekkel. Erről tanúskodnak a csehszlovák államalapítást és az első köztársaság fennállását végigkísérő nemzeti konfliktusok: a német tiltakozások letörése és a határvidék erőszakos integrációja 1918/1919 fordulóján, valamint az etnikai alapon szerveződő pártpolitika és az 1938-as válság.

Politika a két világháború közötti Csehszlovákiában  

Jól ragadják meg ezeket a folyamatokat a tömegek mozgósítását célzó német és cseh plakátok, míg a nemzetiszocialista politizálás végzetes – mivel feloldhatatlan cseh–német szembenálláshoz vezető – zsákutcáját a padlón futó vonalak jelképezik. A csíkok az egyes csehszlovákiai német pártok fejlődését ábrázolják, ami során az alternatívák idővel kettőre csökkennek: a Szudétanémet Pártra és a szociáldemokratákra.

Az 1938-as müncheni döntést – a Szudéta-vidék elcsatolását –, majd a maradék Csehország német megszállását követő éveket három útvonal teszi átélhetővé: a zsidó(nak bélyegzett) lakosság sorsát bemutató folyosó, amely a jogkorlátozástól a megsemmisítő táborokig vezet; a csehekre koncentráló részleg, amely a Cseh-Morva Protektorátus életét demonstrálja – beleértve az ellenállást is –; végül pedig a németeket jelképező átjáró, amely a háború utáni elűzésbe és a szervezett kitelepítésbe torkollik. A korabeli dokumentumfilmek mellett az itt kiállított tárgyak közül talán a „kitelepítési láda” a leghatásosabb: egyszerű, hétköznapi bumfordisága jól szimbolizálja a csehországi németek hosszú történetének megrendítő lezárását. 

A hírhedt német protektorhelyettes, Reinhard Heydrich elleni sikeres merénylet 1942-ben

A kiállítás fontos részét képezi a reprezentációknak szentelt, körbejárható vitrineket tartalmazó helyiség. A „szudéta” és „szudétanémet” fogalom történetét, formáit és változásait feliratok, újságcikkek és fotók jelenítik meg – belőlük és a kísérő szövegből megtudhatjuk, hogy az ókori eredetű „szudéta” kifejezés eleinte pusztán egy földrajzi fogalom volt, és csak az 1870-es évektől kezdett politikai színezetet kapni mint a németek által lakott cseh- és morvaországi régió egységes elnevezése. Végül egy német újságíró 1903-ban írt először a „szudétanémetekről”, nevet adva ekképp egy éppen formálódó közösségnek.

A „szudéta” fogalom története

Annak ellenére, hogy A mi németjeink létrejötte több mint egy évtizedig húzódott, jónéhány belső konfliktus kísérte, és a végeredménnyel kapcsolatban is születtek kritikák, mégis kifejezetten fontos projektnek tűnik, különösen magyar szemmel. A kronologikus szerkezet megbontása, a folyosókon futó vicces rajzok, a németek elűzésének talán túlságosan is lakonikus bemutatása, egyes termek berendezése, illetve további részletek mellett és ellen egyaránt fel lehet hozni érveket – köztük jogosakat is –, ám a kiállítás puszta ténye és az általa megvalósult cseh–német együttműködés mindenképpen modellértékűnek tekinthető. Arról árulkodik, hogy igenis túl lehet lépni a történelmi sérelmeken, fel lehet dolgozni a közös múlt problémás pontjait – és korszerű módon be is lehet őket mutatni. Ez pedig magyar–szomszéd viszonylatban sem elhanyagolható tanulság.

A borítókép és a belső képek a szerző felvételei (2024)

A szerző az NKE KEKI tudományos munkatársa, 2024-ben a Nemzetközi Visegrádi Alap ösztöndíjával végzett kutatást a Szudéta-vidéken.

Témakörök: Csehország, Európai Unió, Németország, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT