Az Egyesült Államokban ahhoz, hogy egy állampolgár leadhassa a szavazatát, elsősorban regisztrálnia kell magát. Az ország 49 államában regisztrációhoz kötött a szavazáshoz való engedély (Észak-Dakota kivételével), amelyet eddig legtöbbször személyesen intéztek el a lakosok, azonban a járványhelyzet miatt erre most nem volt lehetőség. A regisztrációra való ösztönzés is javarészt elmaradt idén, mint például az úgynevezett voter drives, amelyek különböző regisztrációs kampányesemények, ahol nagyobb számú, akár célzott csoportok regisztrálása a cél. Ezeknek a kampányoknak fontos szerepe van a részvételi arány és a lakosság politika iránti érdeklődésének növelésében. A kialakult helyzet miatt 2020-ban jelentősen növekedett az online regisztráció igénybevétele, azonban azt is fontos kiemelni, hogy nemcsak maga a regisztráció, hanem a regisztrációs kampányok is az online térbe, kiemelkedően a közösségi média felületekre szorultak.
Ennek ellenére mégsem mondható, hogy idén elmaradnak az új regisztrálók, hiszen 2020-ban sikert aratnak az online mozgósítások, legalább is a fiatalkorú szavazók körében. Míg az idősebb generáció kevésbé hajlandó az online tér által biztosított lehetőségeket felfedezni, addig a 40 éven aluli személyek, ezen belül a Z generáció, akik jelenleg a 18-23 évig terjedő korcsoport és az ún. millennial korcsoport, akik a 24-39 évesek egyre inkább élnek ezzel a lehetőséggel. A Z generáció és a millenial korcsoport idén körülbelül 37%-át alkotja a választásra jogosult személyeknek, ennek ellenére azonban pont ezekben a csoportokban alacsony a regisztrációs hajlam. A közösségi média felületeken igazán nagy erejük van az ún. influencer személyiségeknek, hiszen követőik nagy erőkkel támogatják őket és megbíznak tanácsaikban. Annak ellenére, hogy legtöbbször nem fő profiljuk a politikai véleménynyilvánítás, ez nem igazán fontos, ha a követők alap bizalmát már elnyerték. Minden választás előtt megosztó vélemények születnek arról, hogy a sztárok nyílt politikai állásfoglalása mennyire fontos, de úgy tűnik 2020-ban megkérdőjelezhetetlenné vált sikerük a szavazói regisztrációk megnövelésében.
Első körben idén a Snapchat tarolt az új regisztrálók körében, akik a legfiatalabb szavazókört tudják a legsikeresebben megszólítani. A TechCrunch adatai szerint 750 000 személy regisztrált az alkalmazáson keresztül, amelyet különböző beépített kampányokkal értek el. Az alkalmazás a múlt héten indította el a „Voter Registration Mini” nevű új funkcióját, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy közvetlenül a Snapchaten keresztül regisztrálják magukat. Emellett szintén elérhető egy PSA (public service announcement – közszolgálati közlemény) sorozat is, amelyben politikusok mellett hírességek, sportolók, zenészek és influencerek ösztönzik a felhasználókat a regisztrációra. A Snapchat egyik szóvivője szerint, az alkalmazáson keresztül idén a regisztrálók mintegy 56%-a első szavazó és körülbelül 65%-a 18 és 24 év közötti szavazó. A Snapchat mellet idén a Twitter is egy új, alkalmazáson belüli lehetőséget hozott létre, amely segít a felhasználóknak a regisztrációban, illetve egy kampányt is elindított #YourVoiceYourVote névvel, amely a szavazás fontosságát és a Vote.org oldalt népszerűsíti hírességek segítségével mint például Marshmello, amerikai elektronikus zenei producer, és Chrissy Teigen, amerikai modell és televíziós személyiség. A legsikeresebb közösségi média felület azonban eddig a Facebook volt (ide értve a birtokában lévő Instagram és a Messenger alkalmazásokat is), amelynek segítségével 2,5 millió személy regisztrált. Legsikeresebb fogásuk az élő PSA sorozat volt „Vote-A-Thon 2020” címmel, amely szintén számos hírességet vonultatott fel a szavazás népszerűsítése érdekében. A közösségi média felületek hirtelen nagy szerepvállalása a regisztráció ösztönzése kapcsán egyrészt betudható annak, hogy a 2020-as évben az új regisztrálók száma jelentősen csökkent, hiszen jelenleg 38%-kal alacsonyabb a mutató, mint 2016-ban. Másrészt az aktivizmus fellendülése a 2016-os választások ellensúlyozásának is tekinthető, mivel a tech vállalatok nem voltak felkészülve arra, hogy felületeiken fog folyni a harc a választások befolyásolására.
A 2016-os választások során az szavazói részvételi arány csupán 58%-os volt, azonban ez a szám nem kiemelkedően alacsony, mivel a 2012-es választás is hasonló mutatóval rendelkezett (bővebben itt olvashat a várható és a múltbéli részvételi arányokról). Idén az előválasztásokon mutatott aktivitás biztató lehet a részvételi arány növekedésének elérése kapcsán, azonban a regisztrálók számának csökkenése ellensúlyozhatja ezt. 2016-ban körülbelül 100 millió amerikai választóképes polgár nem szavazott az elnökválasztáson, és jelenleg idén sem várható sokkal jobb mutató a világjárvány miatt. Azonban a közösségi média felületek által indított mozgalmak képesek lehetnek pozitív irányba fordítani a jelenleg csökkenő szavazói regisztrációs tendenciát.
Források:
NBC News: Snapchat has helped 1 million users register to vote, a possible boon to Democrats
TechCrunch: Social networks are doing a voter registration blitz this week
The Hill: Social media platforms put muscle into National Voter Registration Day
New York Times: Put Away the Pamphlets: Voter Registration Day Goes Digital
Axios: Over 3 million U.S. voters have already registered on social media
RougeRocket: How Snapchat, Kylie Jenner, and David Dobrik Are Helping Boost U.S. Voter Registrations