Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
Ződi Zsolt

A zürichi kutatók esete az etikus Reddittel

Kutatási szabadság és etikus tudomány a mesterséges intelligencia korában.

Ződi Zsolt 2025.05.06.
Matuz János

Álmok kontra Realitás: 0:1

A digitális szuverenitás európai alternatívája.

Matuz János 2025.03.10.
Beyer Fülöp

Az MI-fejlesztési verseny legújabb állomása: DeepSeek

Teremt a szűkösség hatékonyságot és innovációt?

Beyer Fülöp 2025.02.12.
CYBERBLOG
Baglyos Sándor
Baglyos Sándor
hallgató, Nemzeti Közszolgálati Egyetem
  • 2022.07.08.
  • 2022.07.08.

A szervezeti érettség evolúciós folyamata

A szervezeti érettség fogalma arra az evolúciós folyamatra utal, amely során egy szervezet a minőségi gyakorlatok átvételén keresztül fejleszti munkavállalóit, folyamatait és technológiai felkészültségét.

A szervezeteken belüli teljesítményirányítási (performance management) gyakorlatok tekintetében az érettség:

  • a célzott teljesítményirányítási eszközökre;
  • a belső folyamatokra;
  • a működés és igazgatás mechanizmusaira; és
  • a teljesítményirányítási architektúrának felépítésére vonatkozik.

Az érettségi keretrendszerek segítségével lehet értékelni, hogy az egyes szervezetek számszerűsítve milyen szinten vannak. A szinteket 5 részre lehet bontani:

Szervezeti érettségi szintek

Első (kezdeti) érettségi szint

Ebben a fázisban a szervezet, még ha kíváncsi is a teljesítményirányítási gyakorlatára, nem képes azt mérni, ezáltal azt fejleszteni. Megfigyelhető a folyamatos túlköltekezés, ami a belső folyamatok és tevékenységek közötti átfedésekben mutatkozó ellentmondások dacára az azonnali eredményekre összpontosít. A teljesítményarchitektúra kezdeti stádiumban van, a stratégiai tervezés főként a felsővezetői tapasztalatokra támaszkodnak. A teljesítménymérés nem kivitelezhető, hiszen a KPI-k (Key Performance Indicators, Kulcs Hatékonysági Mutatók) homályosan meghatározottak, nincs hivatalos módszertan azok vizsgálatára, és nincs központi bizonyíték a nyomonkövetéséről. A gyenge szervezeti indentitás és nem világos célkitűzések az alkalmazottak tudatosságának korlátozottságában nyilvánul meg.

Ezen az érettségi szinten gyakran előfordul, hogy a felsővezetés nem vesz részt aktívan az architektúra támogatásában, a belső kommunikációs rendszerek még nem jól strukturáltak, nincsenek kezdeményezések a munkavállalók motiválására vagy elkötelezettségük növelésére. Az innovációt semmilyen módon nem segítik elő, és az egyéni teljesítményt nem mérik vagy jutalmazzák.

Második (rögtönzött) érettségi szint

Ebben a fázisban a szervezet elkezdte felfedezni és kikísérletezni a teljesítményirányítási eszközöket, igaz, ezeket nem hangolta még össze a belső folyamatokkal és ezek nem is szabványosítottak, de a fejlődés szükségességében határozottak. A teljesítményirányítási gyakorlatok megszilárdítására irányuló tevékenységeket megtervezték, az elvárásokat meghatározták. Ezen az érettségi szinten a stratégia egy formális dokumentáció, amely nem nyújtja az elvárt hozzáadott értékeket, viszont egy jó kiindulási pont. A szervezeti célok megfogalmazása hiányos, valamint nincs összhangban a szervezet különböző szintjeivel. Az alapvető teljesítménymérési gyakorlatok közül néhány KPI-t elkezdett alkalmazni a szervezet, viszont azok kiválasztási folyamata a meghatározott módszertan vagy technika figyelmen kívül hagyásával történt. Az adatgyűjtés viszont egyre strukturáltabbá válik. 

A felsővezetés tisztában van a teljesítménymérés fontosságával, és alapvető ismeretekkel rendelkezik ezen a területen. Az egyéni teljesítmény mérése nem széles körben alkalmazott gyakorlat a szervezetben.

Harmadik (strukturált) érettségi szint

A strukturált érettségi szinten a szervezet már meghatározta a számára megfelelő teljesítményirányítási eszközöket, és jól összehangolt erőfeszítéseket tesznek azok szabványosítására. Azonban az architektúra adaptálása még mindig nem következetes, valamint a nyomon követesre szolgáló eszközök nincsenek alacsonyabb szintekre is kiterjesztve. A KPI-k kiválasztásához strukturáltabb megközelítés figyelhető meg, azoknak a kritériumait világosan meghatározták, technikai vonalon fokozatosan javítják. A KPI-kre vonatkozó célok meghatározása egyre átfogóbbá válik az adatbeszerzés, a piaci adatok összehasonlítása és a teljesítményértékelés révén.

Az alkalmazottak tudatossági szintje a szervezeti fő célkitűzésekkel és a teljesítményszintekkel kapcsolatban közepes vagy magas. A legtöbb esetben a munkavállalók teljesítményét nyomon követik, ezáltal jutalmakat kínálnak a munkavállalóknak, valamint képzési lehetőségeket a teljesítmény javításának biztosítása érdekében.

Negyedik (integrált) érettségi szint

Az integrált érettségi szinten a szervezet folyamatosan törekszik a hatékonyság növelésére, valamint a pazarlás csökkentésére, miközben a teljesítményirányítási eszközök észszerűsítetté válnak. A szervezet fő hangsúlya a szintlépés és az összehangolás körül forog. A KPI célkitűzések meghatározásának folyamata egyre összetettebb, az adatgyűjtést szabványos szoftvermegoldás támogatja. Erős a tanulási és fejlesztési kultúra, amely felkarolja az innovatív ötleteket. Az alkalmazottak teljesítményértékelését a szervezet stratégiájához igazítják, és a teljesítményt pénzügyi és nempénzügyi jutalmak kombinációjával ösztönzik. Beruházásokat hajtanak végre a munkakörnyezet minőségének és a munkavállalók elkötelezettségének folyamatos javítása érdekében.

Ötödik (optimalizált) érettségi szint

A szervezet a teljesítménymenedzsment tökéletesített és/vagy automatizált sablonjait használja. A folyamatok teszteltek és kipróbáltak, a kezdeményezések lehetővé teszik a folyamatos teljesítményfejlesztést. A stratégia egyszerű és világos eszközökre támaszkodik, annak tervezése pedig egy velős szervezeti folyamat. A modellezést és más fejlett adatelemzési technikákat általában az optimalizált teljesítménymenedzsment-rendszerekkel rendelkező szervezetek használják. Ezek a szervezetek általában az üzleti intelligencia eszközökre támaszkodnak a teljesítményről szóló jelentések készítéséhez és a szervezeti kezdeményezések előrehaladásának nyomon követéséhez. Az ilyen szintű szervezetekre jellemző, hogy rugalmas teljesítményirányítási rendszerrel rendelkeznek, amely képes könnyen alkalmazkodni a változásokhoz.

Ebben a szakaszban a szervezetek befektetnek a technológiába és a munkatársak jólétébe. A munkakörnyezet ösztönző, és sikerül kihasználniuk az egyéni tehetséget is. A magasan motivált alkalmazottak jelentős autonómiában részesülnek, ami táplálja a szervezeten belüli innovációt. A gamifikáció általános gyakorlat a munkavállalók bevonása és képességeinek fejlesztése érdekében. A bónuszrendszer átfogóan jutalmaz – több teljesítménykomponens (egyéni, csapat- és szervezeti teljesítmény) alapján.

Irodalomjegyzék:

  • Performance Magazine. „Five Levels of Organizational Maturity: Performance Management Perspective”.
  • Güell, Francesc. „Organizational Maturity”. Agile Innovation (blog).
  • The KPI Institute. „How to conduct a Strategic Planning Maturity Assessment”
Témakörök: fejlesztés, szervezet, technológia, teljesítmény
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT