Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Csepeli Réka

Erasmus-program: az EU egyik legnagyobb vívmánya

Az Erasmus-program mára már valósággal szállóigévé vált.

Csepeli Réka 2025.11.10.
Schvéd Brigitta

Múltidéző metszetek

Mitől válik egy metszet vizuális történelemmé?

Schvéd Brigitta 2025.11.07.
Taraczközi Anna

Versenyképesség kontra felzárkózás – az új európai vita

A kérdésen múlhat Európa jövőbeli kohéziója és stratégiai szuverenitása is.

Taraczközi Anna 2025.11.05.
Pató Viktória Lilla

Minél többet értünk, annál kevésbé félünk

Európa új iránya az MI tudományos forradalmában.

Pató Viktória Lilla 2025.11.04.
Demmel József

Megírható-e Magyarország szlovák történelme?

A szlovák–magyar közös múlt sokáig szétválaszthatatlanul közös.

Demmel József 2025.11.03.
CONTINUUM BLOG
Picture of Pap Milán
Pap Milán
tudományos munkatárs, NKE MTKI
  • 2025.11.10.
  • 2025.11.10.

Hogyan építsünk gazdasági romokat?

Új kötet a szovjet gazdaságpolitikáról és a sikertelen reformokról

Bár a fejsze fák kivágására alkalmas eszköz, bútorokat nem tudunk készíteni csak fejszével. Legalábbis olyanokat, amelyeket szeretnénk a lakásban látni. Ez a tanulság érvényes olyan globális mértékű gazdasági vállalkozásokra, mint a Szovjetunió tervutasításos rendszere volt. De hogy miért és hogyan nem lett a durva fejszéből kifinomult favéső, a Berggruen Institute programvezetője és gazdasági publicistája mutatja be részletgazdag kötetében.   

Jakov Feygin 2024-ben a Harvard University Press kiadásában megjelent Building a Ruin: The Cold War Politics of Soviet Economic Reform című műve mesteri módon újraértelmezi a szovjet gazdaság hanyatlását, és megkérdőjelezi a Szovjetunió összeomlásáról szóló hagyományos narratívákat. Feygin nem tekinti a kommunizmus bukását elkerülhetetlennek vagy teleologikusnak, hanem azt állítja, hogy döntő tényező volt a szovjet politikai gazdaságon belüli mély ellentmondás, amelyet az ország kísérlete okozott, hogy a sztálini tömegmozgósításról a fogyasztói társadalomra térjen át.

A könyv egy erőteljes metaforával kezdődik: a moszkvai Zenit épület, egy befejezetlen, 1980-as évekbeli innovációs campus, amely romként áll az Orosz Nemzetgazdasági és Közigazgatási Akadémia (RANEPA) mellett. Ez az építészeti kudarc szimbolizálja a szélesebb értelemben vett szovjet projektet – egy ambiciózus átalakulási kísérletet, amely soha nem valósult meg, és olyan maradványokat hagyott maga után, amelyek továbbra is alakítják a mai Oroszországot.

Feygin központi tézise a Szovjetunió globális küldetésének megértésében bekövetkezett alapvető átalakulás körül forog. A sztálini korszakban a gazdasági tervezést a forradalmi geopolitika kiterjesztéseként fogták fel, amelynek célja az volt, hogy minden szükséges eszközzel, sokkszerű indusztrializációval felkészüljenek a kapitalista bekerítéssel járó elkerülhetetlen háborúra. A tervezés fő feladata nem a gazdasági hatékonyság elérése volt, hanem a nyersanyagok és ipari berendezések ellenőrzése révén a Szovjetunió függetlenségének biztosítása a kapitalista gazdaságtól. Ez a „katonai–ipari” világnézet igazolta a tömeges mozgósítást, a terrorkampányokat és a fogyasztás teljes alárendeltségét a nehéziparba történő beruházásoknak.

Sztálin halála után Nyikita Hruscsov a hidegháborút „békés együttélés” időszakaként definiálta újra, amelynek során a két rendszer a gazdasági téren versenyez, és a belföldi gazdaságpolitika sikerei a Szovjetuniót a tömegek számára elérhető bőség társadalmává, világ első számú gazdaságává teszik. Azzal, hogy a szovjet gazdaság céljává tette, hogy 1970-re utolérje és megelőzze az Egyesült Államokat, Hruscsov alapvetően megváltoztatta a siker mércéjét. Hruscsovtól kezdve a szovjet tervezés befolyásos iskolái a hidegháború sikereit ugyanolyan szempontok alapján mérték, mint nyugati riválisaik: termelékenység, növekedés, valamint a bőséges és változatos fogyasztási cikkek elérhetősége.

Ez a változás mélyreható hatással volt a közgazdászok szerepére a szovjet társadalomban. Az átalakulás lehetőséget teremtett a közgazdászok számára, hogy egy új politikai vállalkozói osztályként lépjenek színre, amelynek tekintélye nem ideológiai hitelességen vagy pártkapcsolatokon alapult, hanem gazdasági-technológiai szakértelmen. Ezek a „hidegháborús intézmények” – az Akadémia új intézetei és tervező ügynökségek – kihívást jelentettek a „sztálini intézmények”, például a katonai-ipari komplexum és a termelési minisztériumok tekintélyének.

Feygin elemzésének középpontjában a fejlődés-gazdaságtan elméletének kifinomult vizsgálata áll. Alexander Gerschenkron és Michal Kalecki munkáira támaszkodva magyarázza, hogy a Szovjetunió hogyan szembesült strukturális gazdasági problémával, amely minden gyorsan iparosodó gazdaságra jellemző. A szovjet modell elsőbbséget adott az új tőkeállományba történő befektetéseknek, amihez a fogyasztás visszaszorítására volt szükség a magas megtakarítási szint elérése érdekében. Bár ez a befektetés által vezérelt növekedési modell működhet, ha a gazdaság alacsony bázisról indul, végül csökkenő hozamokkal szembesül, és a stagnálás elkerülése érdekében át kell térnie a fogyasztásvezérelt rendszerre. A probléma az volt, hogy egy ilyen átmenet alapvető intézményi változásokat igényelt, amelyek veszélyeztették a szovjet elit hatalmi bázisát.

A könyv különösen érdekes része az 1965–1969 közötti Koszigin-reformokat tárgyalja. Ezek a reformok, amelyek nevüket Alekszandr Koszigin szovjet miniszterelnökről kapták, a jövedelmezőséget vezették be a vállalati teljesítmény egyik fő kritériumaként, és lehetővé tették a vállalatok számára, hogy több nyereséget tartsanak meg újbóli befektetés céljából. Bár ezek a változások felszínesen viszonylag jelentéktelennek tűntek, teljes körű végrehajtásukhoz átfogó árreformra, az állami tőkebefektetési prioritások újraértékelésére és korábban elképzelhetetlen gyakorlatok, például az ideiglenes munkanélküliség és a csőd elfogadására lett volna szükség. A legfontosabb azonban az volt, hogy ezek a reformok a forrásokat a veszteséges nehéziparból a nyereséges fogyasztási cikkek szektorába irányították volna át – ez az újraelosztás pedig hatalmas intézményi érdekeket fenyegetett.

A Koszigin-reformok kudarca ahhoz vezetett, amit Feygin Leonid Brezsnyev „konzervatív konszenzusának” nevez. Ez nem egyszerűen a reform reakciós elutasítása volt, hanem inkább egy koherens politikai stratégia, amely elfogadta a reformerek számos aggályát, miközben a változásokat technokratikus fejlesztésekre korlátozta, ahelyett, hogy zavaró makrogazdasági beavatkozásokat hajtott volna végre. Brezsnyev és szövetségesei a politikai stabilitás érdekében vállalták a gazdasági stagnálás kockázatát. Ez létrehozta „a kis alkuk” társadalmi gyakorlatát: a hétköznapi szovjet polgárok viszonylagos jólétet és magánszféra relatív függetlenségét élvezhettek, tolerálva a korrupciót és az informális gazdaságot, mindaddig, amíg ez nem fenyegette a rezsim alapvető szerkezetét.

A konzervatív konszenzus nem hagyott teljesen fel a gazdasági fejlődés gondolatával, hanem a „tudományos-technikai forradalomba” (TTF) helyezte reményeit. A Brezsnyev-korszak szovjet gondolkodásmódja szerint az új technológiák, például a számítástechnika és az új fejlesztésű anyagok gyors bevezetése minden ipari gazdaságban – kapitalistában és szocialistában egyaránt – megtörtént, de végül a szovjet mintájú tervgazdálkodás a hozhatja ki ebből a globális folyamatból legtöbbet, növelve a termelékenységet és elérve a bőséget a növekedési modell alapvető reformja nélkül.

Paradox módon ez az TTF-re való összpontosítás oda vezetett, hogy a szovjet közgazdászok jobban integrálódtak a nemzetközi technokratikus hálózatokba, és egyre inkább hasonultak nyugati kollégáikhoz. A szovjet közgazdászok egyre inkább a kínálati oldali tényezők, például a humán tőke, a technológia és az erőforrások felhasználása hatékonyságának javítására összpontosítottak, követve a globális trendet, amely a makroökonómia megértését a disztribúciós kapcsolatoktól a termelési tényezők hatékony elosztása felé tolta el. A Szovjetunió „normális” országgá vált, amely nem feltétlenül konvergált a kapitalizmussal, de a posztindusztriális társadalom nyugatihoz hasonló problémáival küzdött.

Ez a finom, de jelentős változás a gazdasági gondolkodásban megteremtette a feltételeket Gorbacsov peresztrojkájához. Bár sok közös vonása volt a korábbi Koszigin-reformokkal, a peresztrojka a politikai mobilizáció újbóli bevezetésével igyekezett felgyorsítani a Szovjetunió tőkeállományának korszerűsítését és tudományos-műszaki forradalmat elérni. Elfogadta a konzervatív koalíció korlátozott gazdasági programját, miközben elutasította annak politikai óvatosságát – ez a kombináció katasztrofálisnak bizonyult. A peresztrojka súlyosbította a Szovjetunió számos örökös makrogazdasági problémáját, miközben eltávolította azokat a formális és informális intézményi és politikai mechanizmusokat, amelyek lehetővé tették a társadalom stagnálás alatt történő működését.

Feygin elemzése kiterjed a posztszovjet időszakra is, és azt állítja, hogy a konzervatív konszenzus öröksége a Putyin-korszakban is fennmaradt. A viharos 1990-es évek után az orosz elit újra összefogott egy koherens, a depolitizálásra összpontosító stratégia körül. A Putyin-évek társadalmi szerződése a piaci mechanizmusok révén fogyasztást és hatékonyságot ígért az oroszoknak cserébe az egyre inkább állami dominanciájú gazdaságért és a politikai rezsim megszilárdulásáért. Ezt a stabilitást az energiaipari bevételek és a fogyasztásvezérelt növekedés révén érték el, de 2014 után ez a modell stagnálni kezdett.

A könyv Oroszország 2022-es ukrajnai inváziójára vonatkozó baljóslatú reflexiókkal zárul. Feygin szerint ez a háború olyan folyamatokat indított el, amelyek véglegesen felboríthatják a posztszovjet rendet. A reakciós erők támadják azokat a liberális közgazdászokat, akik a rendszert belülről akarták megreformálni, és egyesek a sztálini mobilizációs logika visszatérését követelik – amit Oroszország „észak-koreaisításának” neveznek. Ez emlékeztet bennünket arra, hogy a reform soha nem volt elkerülhetetlen Sztálin halála után; Észak-Korea egy szélsőséges példa arra, hogyan tudja egy mély gyökeret eresztett pártelit teljesen legyőzni a reformista frakciókat.

A „Building a Ruin” című könyvet különösen értékessé teszi Feygin kifinomult elméleti kerete és mélyreható levéltári kutatása. A könyv felforgatja azt a hagyományos érvelést, miszerint a szovjet gazdasági reformok a saját érdekeiket követő bürokraták ellenállása miatt buktak meg, és helyette árnyalt leírást ad arról, hogy az egymással ütköző gazdasági elképzelések hogyan tárták fel a különböző politikai koalíciók elfogadható kockázatokkal kapcsolatos preferenciáit. Charles Maier módszertanát követve Feygin a gazdasági elméleteket annak mutatóiként kezeli, hogy a különböző csoportok milyen kockázatokat voltak hajlandók vállalni – ebben az esetben a konzervatív koalíció hajlandóságát, hogy inkább a stagnálást fogadja el, mint a politikai instabilitás kockázatát.

A könyv leginkább a Hruscsov- és Brezsnyev-korszakra (1960-as és 1970-es évek) összpontosít, és különösen érdekes hozzájárulást nyújt az ezekről az évtizedekről folyó tudományos vitához. Feygin azzal érvel, hogy Gorbacsov politikáját és a szovjet gazdaság összeomlását csak akkor lehet megérteni, ha alaposan ismerjük a szovjet elit körében a „stagnálás” éveiben folyó gazdasági reformvitákat. A könyv nem egyszerűen a hanyatlás időszakaként tekinti az 1970-es éveket, hanem a stagnálás látszata mögött zajló élénk tudományos és politikai viták éveiként mutatja be őket.

A magyar eszme- és gazdaságtörténet, illetve a posztkommunista átmenetek kutatói számára a „Building a Ruin” fontos betekintést nyújt a reformokat megkísérlő szocialista gazdaságok strukturális ellentmondásaiba. A könyv bemutatja, hogy a mobilizációs időszak intézményi öröksége hogyan hozott létre olyan pályafüggőségeket, amelyek rendkívül megnehezítették a fokozatos reformokat, míg a radikális reformok veszélyeztették a politikai stabilitást, amelyet a kormányzó koalíciók mindenekelőtt fontosnak tartottak. Feygin „Building a Ruin” című könyve elengedhetetlen olvasmány mindazok számára, akik nemcsak azt szeretnék megérteni, hogy miért omlott össze a Szovjetunió, hanem azt is, hogy miért, mikor és hogyan omlott össze. A könyv központi érvelése – miszerint a szovjet politikai döntéshozók soha nem oldották meg a sztálini intézményi örökség és a sztálini utáni fogyasztói társadalomra irányuló törekvéseik közötti alapvető feszültségeket, ami stagnáláshoz, instabilitáshoz és végül összeomláshoz vezetett – olyan keretet nyújt, amelynek frakciós dinamikája továbbra is kísérti a kortárs orosz politikát. Egy olyan korszakban, amikor az autoriter fejlesztő államok és a magas beruházású növekedési modellek fenntarthatóságával kapcsolatos kérdések továbbra is sürgető globális problémák, Feygin elemzése olyan tanulságokat kínál, amelyek messze túlmutatnak a szovjet eseten.

Nyitókép forrása: Kharkiv_shadow / depositphotos.com

Témakörök: gazdaság, recenzió, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT