Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Dobos Gábor

A függetlenek „csendes forradalma”

A demokrácia hanyatlása vagy demokratikus innováció?

Dobos Gábor 2025.04.22.
Kalas Vivien

Konzultáció az uniós demokrácia megerősítéséről

Mi az európai polgárok véleménye az uniós demokrácia megerősítéséhez szükséges intézkedésekről?

Kalas Vivien 2025.04.17.
Dobos Gábor

A helyi választási részvétel motivációi

A magasabb részvétel a társadalmi csoportok pontosabb reprezentációját jelenti.

Dobos Gábor 2024.06.26.
Molnár Attila Károly

A demokratizmus ideológia

A gyermeteg nép azonban nem felelős, csak a megrontói.

Molnár Attila Károly 2023.11.28.
Navracsics Tibor

Hataloméhség vagy kisebbségi jogvédelem?

Kinyílhat a nemzeti kisebbségek Pandóra szelencéje?

Navracsics Tibor 2023.08.23.
CONTINUUM BLOG
Picture of Pető Zoltán
Pető Zoltán
tudományos segédmunkatárs, NKE Molnár Tamás Kutatóintézet
  • 2020.04.07.
  • 2020.04.07.

Lehet-e demokratikus az autoritás?

Az autoritásnak mint fogalomnak, és mint olyan fogalomnak, amely erősen kapcsolódik a politikához, korunkban határozottan kettős, pozitív és negatív konnotációja is van. Egyrészről, ha valakit autoritásnak vagy autoritással bíró személynek neveznek az általában inkább jót, mint rosszat jelent, másrészről az autoritarianizmus fogalmát a politikatudósok jelentős része a szabadság hiányával hozza összefüggésbe. Paradoxnak hathat, hogy miközben az autoritás általános fogalmát a közbeszédben inkább a legitimitás, a megalapozott tekintély fogalmához kapcsolják – aki a filozófiában, az irodalomban vagy a festészetben autoritásnak számít, az mintegy a „kánon része” – addig a politikában sokkal inkább az illegitim hatalomgyakorlót tekintik autoriternek vagy autoritáriusnak.  Ahogyan például egy közelmúltban megjelent, a politikai filozófiába való általános bevezetésnek szánt könyv is fogalmaz:

„Az autoritarianizmus[…]fő tulajdonságai a konfliktusnak és a pluralizmusnak, mint a politika normális elemeinek el nem fogadása, a status quo megőrzésére törekvő akarat, és a változás megelőzése azáltal, hogy minden politikai dinamikát az erős központi hatalom szoros ellenőrzése alatt tartanak, és végül a rule of law , a hatalommegosztás és a demokratikus szavazási eljárások eróziója.” (Furio Cerutti: Conceptualizing Politics: An Introduction to Political Philosophy. Routledge, 2017. 17.o.)

E definíció, amellett hogy figyelmeztet az autoritás esetleges túlzásainak veszélyeire, még nem határozza meg azt, hogy voltaképpen mi is érthető a politikai autoritás alatt és arra sem tér ki, hogy a nem autoritárius rendszerekben szükséges lehet-e az autoritás valamilyen fokára és formájára az állam működtetéséhez. Az autoritás és a hatalom fogalma kétségkívül szorosan összefüggenek egymással.  A mai angolban például, az authority szó jelentésében mind a két értelem megtalálható, a tekintélyé és a hatalomé is. Ugyanakkor, a hatalomra létezik egy külön kifejezés: power. A power kifejezés jelentésmezeje magában foglalja a hatalom mellett a képesség, erő, lehetőség, mód és tehetség értelmét is, ezek pedig hiányoznak az authority-ből, amely viszont jelenthet szakértelmet, joghatóságot és a jogosultságot.

Az angol authority, ahogyan a magyar autoritás, eredetileg a latin auctoritas-ból származik. Az auctoritas az antik Rómában, leginkább egy személy társadalmi presztizsére utalt, és következményeit tekintve pedig arra, hogy az eseményeket valaki milyen mértékben képes a saját érdeke, akarata szerint befolyásolni. Politikailag, a köztársaságkori Rómában az auctoritast a szenátus tekintélyével kapcsolták össze (auctoritas patrum), a potestasszal (a power szó később ebből származik) és az imperiummal szemben, amely a szenátus a római nép és magisztrátusainak hatalmát jelentette: Cum potestas in populo auctoritas in senatu sit. (Cicero: De legibus 3. 28.) Vagyis: amíg a hatalom az emberekben nyugszik, az autoritás a szenátusé. A császárkorban az auctoritas principisről beszélnek, amelynek eredetét Augustus Res Gestae-jának 34. fejezetében találjuk meg: itt a princeps leírja, hogy a szenátus az autoritást kivételes érdemei okán ruházta át rá. Augustus még azt is megjegyzi, hogy amiben polgártársait felülmúlta, az nem a rá ruházott hatalom, hanem a kivívott autoritás, amivel rendelkezett. (Res Gestae divi Augusti. In. Görög–római szöveggyűjtemény. Osiris, Bp., 2011. Szerk.: Németh György. 246-251.o.)

Ahogyan Gadamer fogalmaz: az autoritás nemcsak a vak engedelmességből fakadhat, hanem a nagyobb bölcsesség „elismerésének és felismerésének” aktusából is, s ahogyan vannak káros, úgy vannak hasznos előítéletek is. „Ha a tekintély érvénye saját ítéletünk helyét foglalja el, akkor az autoritás valóban előítéletek forrása. De ez nem zárja ki, hogy igazságok forrása is lehet, s a felvilágosodás ezt nem ismerte fel, amikor egyáltalán minden előítéletet lejáratott.” (Hans-Georg Gadamer: Igazság és Módszer. Osiris, Bp., 2003., 313.o.)

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy a korunk gondolkodására jellemző, az autoritás értékelésével kapcsolatos ambivalencia, összefügghet a demokrácia sajátos természetével is, amely az autoritást folyamatosan vitatja ugyan, de mégsem képes nélkülözni. A demokrácia a többségi döntés abszolút érvényét többek között éppen az egyetlen személy, vagy személyek kis körének autoriter hatalomgyakorlásának elkerülése érdekében vezeti be. A többségi elv azonban, mivel mindig csak a társadalom egy részének akaratát tükrözi, szinte soha nem képes felébreszteni az autoritásnak azt az intuícióját, amelyet mindenki egyezményesen elfogadna. Így korunkban a tekintély elvének általános meggyengülése mellett akár „tekintélyek nélküli demokráciákról” is beszélhetünk. Egy valódi autoritást nélkülöző kormányzat nagyon kevéssé képes rendezni a társadalom ügyeit. A demokrácia nem szereti hangsúlyozni az autoritást, hiszen úgy véli: az autoritással könnyű visszaélni.  De vajon ismerjük-e annyira modern demokrácia természetét, hogy a kérdést: – a demokrácia elve összeegyeztethető-e az autoritással –  véglegesen megválaszoljuk?

Témakörök: autoritás, demokrácia, hatalom, tekintély
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT