Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pató Viktória Lilla

Innovációs tükör 2025

Hogyan teljesít Magyarország a világ és Európa versenyében?

Pató Viktória Lilla 2025.08.27.
Taraczközi Anna

Európa útkeresése

Kutatási szabadság kontra politikai felelősség.

Taraczközi Anna 2025.08.26.
Mernyei Ákos Péter

A tények makacs dolgok

Európa sajnos sem társadalmi, sem gazdasági, innovációs vagy energetikai oldalról nem ütőképes.

Mernyei Ákos Péter 2025.08.25.
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
ITKI BLOG
Picture of Bartóki-Gönczy Balázs
Bartóki-Gönczy Balázs
egyetemi adjunktus, az NKE Világűr Társadalomtudományi Kutatóműhelyének vezetője
  • 2020.09.21.
  • 2020.09.21.

A nullás díjszabás tilalma a mobilinterneten

Az Európai Unió Bíróságának ítélete hálózatsemlegesség témában

Az Európai Unió Bírósága szeptember 15-ei ítéletében értelmezte a közel öt éve hatályban lévő uniós hálózatsemlegességi szabályokat és jogellenesnek mondta ki a mobilszolgáltatók által alkalmazott ún. zero rating ajánlatokat. Az ítéletnek nem csupán az a jelentősége, hogy a szolgáltatók revideálni kötelesek üzletpolitikájukat az EU-ban, hanem az is, hogy közvetve rámutatott: az EU tagállami elektronikus hírközlési szabályozóhatóságokat tömörítő BEREC iránymutatásai nem befolyásolják a bíróságot, attól szigorúbb értelmezést fogadott el.

A nullás díjszabásról

A nullás díjszabás (zero-rating) legegyszerűbb definíciója szerint az internetszolgáltatóknak egy olyan üzleti gyakorlata, amely bizonyos tartalmakat kivesz az ügyfeleik által fizetendő adatmennyiség-alapú árból. Nullás díjszabásnak számít tehát az az elterjedt megoldás is, amikor bizonyos forrásokból származó tartalom nem számít bele az ügyfél havi adatkorlátjába.

A gyakorlat ellenzői szerint e pozitív diszkrimináció sérti a hálózatsemlegesség elvét, melynek értelmében az átvitelt biztosító internethozzáférés-szolgáltatók nem szólhatnak bele abba, hogy a hálózatukon milyen tartalmak jutnak el a felhasználókhoz. A jogsérelem abban mutatkozik meg, hogy a nem „kiemelt” tartalmakat kevesebben fogják választani szemben azokkal a tartalmakkal, melyek az adatkeretre tekintet nélkül hozzáférhetők az előfizetők által.

E speciális kereskedelmi gyakorlat védelmezői szerint azonban például egyes közérdekű tartalmak ingyenesen hozzáférhetővé tétele fontosabb, mint a hálózatsemlegesség elvének szigorú betartatása. Ard szerint a zero rating védhető a hálózatsemlegesség elve alapján is, ugyanis az elv célja nem a diszkrimináció-mentesség önmagáért való betartatása, hanem sokkal inkább az internetezők választási lehetőségének bővítése, a társadalmi jólét növelése, a hátrányos helyzetben lévők bevonása a demokratikus vitába, hozzáférés biztosítása az életüket könnyítő szolgáltatásokhoz.

Az uniós szabályozás

Az Európai Unióban – hosszas vita után – rendeleti úton került kimondásra a hálózatsemlegesség elve 2015-ben (TSM rendelet). A rendelet előkészítése során a legnagyobb vita arról alakult ki, hogy vajon tiltani kell-e a zero rating kereskedelmi gyakorlatát. A tiltás mellett állt ki Szlovénia és Hollandia, ahol korábban – szembe menve az európai fősodorral – törvényben szabályozták a hálózatsemlegesség kérdését, tiltva a nullás díjszabású ajánlatokat. Számukra visszalépés lett volna, ha az Európai Unió rendeletében (mely „felülírja” nemzeti jogszabályukat) megengedné a nullás díjszabást. Az egyértelmű tiltás mellett volt az Európai Parlament is, mert a leginkább elkötelezett híve volt a hálózatsemlegesség kiterjesztő szabályozásának. Ezzel szemben a nagyobb tagállamok, köztük az Egyesült Királyság nem támogatták a nullás díjszabás egyértelmű tiltását, sőt általában a hálózatsemlegesség szabályozását.

A TSM rendelet 3. cikkében végül – alapot adva a jelenlegi jogvitára – az alábbi szabályok kerültek elfogadásra, kerülve a zero rating expressis verbis szabályozását:

  1. Hálózatsemlegesség elvének általános deklarációja

A végfelhasználók számára jogosultságot kell biztosítani az internet-hozzáférési szolgáltatásukon keresztül az általuk választott információkhoz és tartalmakhoz való hozzáférésre és azok terjesztésére, az általuk választott alkalmazások és szolgáltatások használatára és nyújtására, valamint az általuk választott végberendezések használatára, függetlenül a végfelhasználó vagy szolgáltató helyétől, illetve az információ, tartalom, alkalmazás vagy szolgáltatás helyétől, származásától vagy rendeltetésétől.

  1. Kereskedelmi gyakorlat és megállapodások keretei

Sem az internet-hozzáférési szolgáltatók és a végfelhasználók között az internet-hozzáférési szolgáltatás kereskedelmi és technikai feltételei és jellemzői tekintetében létrejött megállapodások, sem pedig az internet-hozzáférési szolgáltatók kereskedelmi gyakorlata nem korlátozhatják a végfelhasználó a) pontban megállapított jogainak gyakorlását.

  1. A kereskedelmi alapú, diszkriminatív forgalommenedzsment általános tilalma

Az internet-hozzáférési szolgáltatóknak minden internetes forgalmat – függetlenül annak küldőjétől és fogadójától, a hozzáfért vagy terjesztett tartalomtól, az igénybe vett vagy nyújtott alkalmazásoktól vagy szolgáltatásoktól, valamint a használt végberendezéstől – megkülönböztetéstől, korlátozástól vagy beavatkozástól mentesen, egyenlő bánásmódot biztosítva kell kezelniük.

Mint arra már korábbi írásomban is rámutattam, a TSM rendelet általános és önmagával is ellentmondó megfogalmazása olyan jogbizonytalanságot teremtett, mely előre vetítette a mostani jogvitát. Nem egyértelmű ugyanis, hogy a zero rating csak abban az esetben tiltott (mint kereskedelmi gyakorlat), ha az korlátozza a végfelhasználók jogait [3. cikk (2) bek.] vagy minden diszkrimináció tiltott függetlenül annak hatásától [3. cikk (3) bek.].

Jogértelmezés a jogalkalmazó által

A TSM Rendelet ráadásul – véleményem szerint kifogásolhatóan – a tagállamok szabályozóhatóságaira bízta, hogy a szabályok értelmezését iránymutatásaik által segítsék. Ez már csak azért is megkérdőjelezhető megoldás, hiszen így annak kell „megmondani”, hogy hogyan kell értelmezni a jogszabályt, akinek annak végrehajtását is felügyelnie, illetve alkalmaznia kell. A hatalmi ágak elválasztásának elve megbicsaklani látszik.

A tagállami elektronikus hírközlésért felelős nemzeti szabályozó hatóságokat tömörítő BEREC 2016 augusztusában adta ki iránymutatását, melyben alapvetően a megengedőbb értelmezés mellett tette le a garast, azaz a zero rating önmagában nem tiltott, csupán abban az esetben, ha az jelentős módon korlátozza a végfelhasználók hálózatsemlegességgel kapcsolatos jogait.  Ezt pedig a szabályozóhatóságoknak esetről esetre kell majd eldöntenie. Általánosságban a BEREC szerint megengedhető, amennyiben egy ún. over-the-top szolgáltatástípus teljes egészében kerül pozitív megkülönböztetésre, például, amennyiben minden online zeneszolgáltatás korlátlanul hozzáférhető. Azonban jelentős korlátozásnak minősül, amennyiben a mobilszolgáltató csupán meghatározott OTT szolgáltatásokat nem számol bele a havi adatcsomagba.

Az Európai Unió Bíróságának döntése a Telenor vs. NMHH Elnöke ügyben

A hazai szabályozóhatóság, az NMHH két ügyben is kötelezte a Telenort az egyes internetes forgalmak közötti megkülönböztetés megszüntetésére, mivel a szolgáltató a MyChat és MyMusic kiegészítő adatcsomagjaiban tisztán kereskedelmi alapon különböztette meg a csomagban szereplő és az azon kívüli csevegő, zenei és közösségi alkalmazásokat.  Az ügyet elsőfokon tárgyaló Fővárosi Törvényszék – érzékelve a rendelet ellentmondásait – az Európai Unió Bíróságához fordult, kérve az uniós jog értelmezését.

A Bíróság a 2020. szeptember 15-én hozott ítéletében – ellentmondva a BEREC megengedőbb értelmezésével szemben – egyértelműen kimondta, hogy a zero rating jellegű kereskedelmi gyakorlat ellentétes a TSM rendelet szabályaival, ugyanis ezen csomagok korlátozzák a végfelhasználók jogainak gyakorlását [3. cikk (2) bek.], valamint ellentétesek a 3. cikk (3) bekezdésében foglalt általános diszkriminációs tilalommal is, lévén nem műszaki, hanem kereskedelmi megfontolásokon alapulnak.

A Bíróság ítéletében megszorítóbban értelmezi a TSM rendelet szabályait a BEREC iránymutatásához képest. Míg ez utóbbi szerint nem sérti a rendeletet amennyiben egy szolgáltató egy szolgáltatás típust „emel ki”, addig ez a Bíróság szerint jogsértő lesz [3. cikk (3) bek. alapján].

Maradt nyitott kérdés is: miként kell vajon megítélni azt a gyakorlatot, amikor a szolgáltató csak addig „emel ki” bizonyos tartalmakat, amíg az általános adatkeret nem fogy el. Ez esetben ugyanis a gyakorlat – véleményem szerint – nem sérti a 3. cikk (3) bekezdést, mindazonáltal sértheti a 3. cikk (2) bekezdést. Álláspontom szerint ezen ajánlatok is jogsértőek, ugyanis a Bíróság szerint a „végfelhasználó” fogalmába bele kell érteni a tartalom és alkalmazás szolgáltatókat is, akiknek jogai sérülhetnek, ha konkurens szolgáltatások kiemelésre kerülnek. Az egyetlen hipotetikus eset, mely talán megengedhető lehet, az, amikor a szolgáltató egy teljes termék piaci palettát kiemel [ezzel elkerülve a jogsérelmet a 3. cikk (2) bek. alapján], és minden forgalmat ugyanúgy korlátoz, amint az általános adatkeret kimerül.

Értékelés

Az ítélet álláspontom szerint két szempontból rendkívüli jelentőségű. Először is egy olyan szolgáltatástípust mondott ki jogsértőnek a bíróság, melyet széleskörűen alkalmaznak az európai mobilszolgáltatók, akik most üzletpolitikájuk azonnali felülvizsgálatára kényszerülnek. Másrészről pedig az ítélet egyértelműen rámutatott a BEREC és más hasonló jogalkalmazói testületek által kibocsájtott iránymutatások jogforrási értékére: a Bíróság nem csupán negligálta a BEREC 2016-os iránymutatását, de attól szigorúbb értelmezését adta a TSM rendelet hálózatsemlegességre vonatkozó szabályainak. Mindez azért bír fontos következményekkel, mert a BEREC iránymutatásai mindeddig igazodási pontként szolgáltak a piac és a szabályozók számára.

Témakörök: BEREC, Európai Unió, Európai Unió Bírósága, hálózatsemlegesség
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT