A sötétség támadása a fény ünnepén
Hatalmas sokk rázta meg 2025. december 14-én, este a Sydney ikonikus Bondi Beach strandján rendezett „Chanukah by the Sea” (Hanuka a tengerparton) zsidó családi és közösségi ünnepet, amikor két fegyveres terrorista kézi lőfegyverekből tüzelni kezdett a tömegbe. A terrortámadásban eddig tizenöt civil, köztük egy tízéves kislány és három magyar származású (köztük két holokauszt-túlélő) személy is életét vesztette. További több, mint negyven ember megsebesült.
A tragédia helyi idő szerint 18:47-kor kezdődött az Archer Park mellett, ahol a Chabad szervezet által szervezett ünnepséget tartották mintegy 1000 fő részvevővel. A támadók a közeli gyalogos hídról a tömeg felé állva nyitottak tüzet, válogatás nélkül tüzelve a résztvevő civilekre.
A rendőrségi és a médiában azonosított információk szerint az elkövetők egy apa-fiú páros voltak: Sajid Akram (50) – az apa, akit a közbelépő rendőrök likvidáltak; és Naveed Akram (24) – a fia, aki ugyan életben maradt, de kritikus állapotban szállították kórházba és vették őrizetbe. Az indiai születésű Sajid Akram még 1998-ban érkezett Ausztráliába diákvízummal, fia már itt született.
A hatóságok az elkövetők gépjárművében kettő, illetve annak közelében improvizált robbanószerkezeteket (IED) találtak (ezek nem robbantak fel, a tűzszerészek hatástalanították őket), valamint az elkövetők gépjárművéből az Iszlám Állam saját készítésű zászlói is előkerültek.
A jelenlegi információk szerint Sajid Akram jogszerűen birtokolt legalább 6 lőfegyvert, amelyek az A/B kategóriás vadászati engedélyéhez kötődtek, tehát a terroristák jogszerűen birtokolt kézi lőfegyvereket használtak a terrorcselekmény elkövetéséhez. Ez a körülmény egyébként különösen éles kérdéseket vet fel a helyi fegyvertartási jogszabályok vonatkozásában, ugyanis Ausztráliában még a 1996-os Port Arthur-i mészárlás után a korábbinál szigorúbb szabályozást vezettek be, nyilvánvalóan az ilyen jellegű támadások elkerülésére. Ugyanakkor Új-Dél-Walesben jelenleg bárki lőfegyverhez juthat, aki elmúlt 18 éves, fizikailag alkalmas, teljesít egy képzési és egy biztonsági kurzust, és megjelöli a fegyvertartás alapjául szolgáló „alapos okot”. A gyakorlatban azonban „alapos okként” fogadják el a hatóságok a hobbilövészetet, a vadászatot, de még a kártevőírtást is. Felvetődik tehát a kérdés: mennyire alkalmas a jelenlegi szabályozás arra, hogy megakadályozza a hasonló jellegű tömegmészárlásokat – különösen tekintettel arra, hogy az elsősorban Dél-Ázsiából érkező, döntően muszlim hátterű bevándorlók az elmúlt 30 évben szignifikánsan megváltoztatták elsősorban az ausztrál nagyvárosok (leginkább Sydney és Melbourne) demográfiai összetételét (mind számszerűen, mind százalékos arányban megnégyszereződött, megötszöröződött ez a demográfiai csoport, így jelenleg az említett két nagyvárosban számuk városonként 300–400 ezer fő körüli, amely a lakosság 5,5–7%-át teszi ki), ráadásul az olyan terrorszervezetek, mint például az Iszlám Állam jelenléte is igazolt? Ha mindezekhez hozzávesszük, hogy egy 2020-as felmérés szerint az Ausztráliában élő muszlimok 8%-a (ami a becsült országos 900 ezer fős számra vetítve 78 ezer embert jelent) úgy véli, hogy az iszlám politikai rendszert és a sharia jogot akár erővel is be kell vezetni, miközben a Ausztrál Biztonsági és Hírszerző Szervezet (ASIO) összlétszámát 2 ezer fő körülire becsülik, a kilátások még borúsabbnak tűnnek.
A másik égető kérdés az, hogy az ausztrál hatóságok miért nem voltak képesek megakadályozni a terrortámadást? Habár jelenlegi ismereteink szerint az elkövetők nem egy terrorsejt tagjaiként, hanem egyedül cselekedtek, azonban egyes körülmények elemzése / értékelése mégis talán nagyobb körültekintést igényelt volna. Naveed Akram tinédzserként a radikális iszlám prédikátort, Wissam Haddadot követte, akiről 2025-ben megállapították, hogy antiszemita beszédeivel megsértette Ausztrália faji gyűlöletre vonatkozó törvényeit. Rendszeresen járt Haddad bankstowni imatermébe, az Al Madina Dawah Centre-be. A 2019-ből származó videók azt mutatják, hogy térítő tevékenységet folytatott és szórólapokat terjesztett a Street Dawah Movement számára. Néhány héttel később a rendőrség letartóztatta a mozgalom több tagját, köztük Isaac El Matarit, az önmagát az Iszlám Állam ausztrál parancsnoknak valló tagját, aki a fiú barátja volt. El Matari hét év börtönbüntetését tölti felkelés megszervezésének tervezése és lőfegyverek megszerzésének kísérlete miatt. Egy másik társuk, Radwan Dakkak 18 hónapos büntetést kapott az Iszlám Államban betöltött tagsága és propaganda terjesztése miatt. E kapcsolatok ellenére, habár Naveed Akram a hatóságok látókörébe került és 2019-ben ki is hallgatták, végül arra a következtetésre jutottak, hogy nem radikalizálódott(?) és nem volt a hálózat magas kockázatú tagja. Ezt követően nyilvánvalóan felmerülhet, hogy esetleg érdemes lett volna az ausztrál hatóságoknak is felismerni azt az egyébként széles körben ismert gyakorlatot, hogy az iszlamista terrorszervezetek szinte kivétel nélkül igyekeznek vallási szervezeteken keresztül (nyilvánvalóan a nyugati társadalmak vallásszabadságra vonatkozó jogszabályaival visszaélve) leplezni tevékenységüket, ezeket használva pénzszerzésre, toborzásra, valamint propagandájuk terjesztésére. A történtek után talán megdöbbentőn hathat, de az Al Madina Dawah Centre a jelenlegi terrortámadást követően is működik (bár bezárását többen szorgalmazzák) a vezetői pedig – természetesen – visszautasítják, hogy szélsőséges ideológiát terjesztenének.
Emellett jelenleg úgy tudni, hogy az apa-fiú páros a Fülöp-szigetek hosszú ideje iszlamista fellegvárként emlegetett déli részére (Mindanao szigete és környéke) utazott néhány héttel korábban, hogy katonai jellegű kiképzésen vegyenek részt (bár ezt a helyi hatóságok vitatják). Ez a körülmény szintén elkerülte a hatóságok figyelmét.
Végül, de nem utolsósorban – és végképp nem meglepő módon – az is felmerült, hogy a támadók részt vehettek úgynevezett „propalesztin” (valójában inkább „proHamász”) tüntetéseken, amelyekkel kapcsolatban a különböző zsidó szervezetek globálisan már oly sokszor (már a 2023. október 7-i támadásokat megelőzően is) jelezték, hogy az azokon képviselt eszmék, gondolatok, szlogenek nem – illetve nem kizárólag – Izrael Állam legitim politikai bírálatát valósítják meg, hanem rendszerint szélsőséges és antiszemita narratívát közvetítenek. Sajnálatos módon ezek közül a „Globalize the intifada” gyakorlati megvalósulását az ausztrálok 2025. december 14. napján a saját bőrükön is megtapasztalták – a mérleg 15 ártatlan civil halála, több, mint 40 sebesült és egy nemzeti tragédia.
Felhasznált irodalom
Rane, H., Duderija, A., Rahimullah, R. H., Mitchell, P., Mamone, J., & Satterley, S. (2020). Islam in Australia: A national survey of Muslim Australian citizens and permanent residents. Religions, 11(8), Articel 419.
Keoghan, S. (2025.12.18.). ‘Factory of hate’: Inside ‘ISIS centre’ visited by alleged Bondi shooter.
Moser, F. (2025.12.18.). Alleged Bondi Beach shooter Naveed Akram linked to pro-Islamic State network – report.
Livingstone, H. & Watson, K. & Atkinson, E. (2025.12.22.): Bondi gunmen ‘meticulously’ planned attack for months, police allege.
Antisemitism Policy Trust. (2022). Antisemitism in pro-Palestinian/anti-Israel demonstrations in the UK.
de Silva, Z. (2025.12.19.): ‘People warned’: Jewish anger mounts over Bondi attack.
Nyitókép forrása: Ladiras / depositphotos.com




