„Vezetés integritással” című vezetéselméleti és etikai konferencia Lexingtonban
Tőkés Imre hallgató főtörzsőrmesterrel és Bottyán Klaudia Kiara hallgató törzsőrmesterrel együtt részt vettem a Virginia Military Institute (VMI) által szervezett „Vezetés integritással” című vezetéselméleti és etikai konferencián Lexingtonban (Virginia, USA) 2025. október 25–30. között. Részvételünk célja – a nemzetközi kapcsolatok megerősítése mellett – a VMI vezetőképzésben alkalmazott alapelveinek, módszereinek és ezek gyakorlati alkalmazásának megismerése volt.
Rajtunk kívül az alábbi amerikai intézmények képviseltették magukat:
- Virginia Military Institute (VMI): A házigazda VMI egy katonai főiskola Lexingtonban. 1839-ben alapították az USA első államilag támogatott katonai főiskolájaként. Alapító elveinek megfelelően a VMI csak kadétokat vesz fel, és kizárólag alapképzési diplomát ad. Leghíresebb egykori hallgatója George Catlett Marshall, később az USA haderejének vezérkarfőnöke, majd külügyminiszter. A VMI-al még az egykori Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem (ZMNE) megalakulásakor történt az első kapcsolatfelvétel, amely utána viszonylag sokáig gyümölcsöző kapcsolatot eredményezett. A ZMNE megszűnését követően ez a kapcsolat veszített intenzitásából, de az utóbbi időkben feléledt.
- United States Military Academy (West Point): Az 1802-ben alapított West Point az Egyesült Államok öt haderőnemi katonai akadémiája közül a legrégebbi. Innen kerül ki a szárazföldi erők legtöbb tisztje az USA-ban, és a legmagasabb rendfokozatot elért tisztek jelentős része is általában itt végez. Jelenleg évi 900 felett található azon diplomások száma, akik hadnagyi rendfokozatban az amerikai haderőbe kerülnek. Ez az új hadnagyok 25%-át teszi ki. Az USA-ban a West Point, illetve a további négy haderőnemi katonai akadémia áll a legközelebb a Hadtudományi és Honvédtisztképző Karon folyó tisztképzéséhez.
- Virginia Tech Corps of Cadets (VTCC): A VTCC a Virginia Polytechnic Institute and State University hallgatói testületének katonai szervezete. A kadétok kollégiumi elhelyezéssel, katonai napirenddel és katonai szocializáció mellett folytatják tanulmányaikat. A főiskolai tanulmányaik mellett intenzív katonai és vezetéselméleti képzésben részesülnek, hasonlóan az USA többi katonai akadémiájához.
- The Citadel – The Military College of South Carolina: A Dél-Karolina-i Citadel Katonai Főiskola (egyszerűen Citadel néven ismert) egy állami katonai főiskola Charlestonban. 1842-ben alapították, és az Egyesült Államok hat katonai főiskolája közül a harmadik legrégebbi. A többi akadémiához hasonlóan a katonai képzésben résztvevő hallgatók katonai napirend szerint folytatják a tanulmányaikat.
- Christopher Newport University (CNU): A CNU egy állami egyetem az Egyesült Államok Virginia államában, Newport News városában. 1960-ban alapították, Newport News területén és környékén élő, karrierjük közepén járó szakemberek, katonák és nem hagyományos hallgatók számára. Az egyetem időközben hagyományos hallgatók számára is nyitott bentlakásos főiskolává bővült. A konferencián civil hallgatóik vettek részt, hogy a katonai mellett a civil nézőpont is megjelenjen.
Az amerikai katonai intézményeken és rajtunk kívül a rendezvényen részt vett egy-egy küldöttség Lengyelországból és a Fülöp-szigetekről is, ami további tapasztalatcserére adott lehetőséget.
A VMI 2010 óta évente szervezi meg vezetéselméleti és etikai konferenciáját, amely az etikus vezetésre és a személyes hitelesség fontosságára hívja fel a jövő vezetőinek figyelmét. Az idei kétnapos konferencia az integritást mint legfőbb vezetői erényt helyezte középpontba és először fogadott külföldi delegációkat. A konferencia során gyakorlati csoportfoglalkozások mellett meghívott előadók és irányított beszélgetések is segítették a kérdéskör megértését és a tapasztalatcserét. Az eseményen egyértelművé vált, hogy a becsület, tisztesség, őszinteség és személyes példamutatás milyen kulcsfontosságú és megkerülhetetlen szerepet játszanak az Egyesült Államok tisztképzésében. A gyakorlati foglalkozások során a morális és etikus döntések meghozatalát is gyakoroltuk, melyre az amerikai képzésben az ún. „STAR” (Stop, Test, Act, Reflect) módszert alkalmazzák, amely kifejezetten hatékony eszköz a morálisan nehéz döntések meghozatala során.
A konferencia első napján, az ünnepélyes megnyitót követően, interaktív gyakorlatok keretében vizsgálták az amerikai tisztképzés legfontosabb elemét, hogyan vállhat valaki „jó emberből” „morálisan elszánt emberré”. Ezt követően, Charles J. Dunlap Jr. nyugállományú vezérőrnagy tartott gazdagon szemléltetett előadást a vezetői erényekről és személyes vezetői tapasztalatiról.
Ebéd után megismerkedhettünk a „STAR” (Stop, Test, Act, Reflect) döntéshozatali módszerrel és annak gyakorlati alkalmazásával egy túszejtési szcenárión keresztül. A döntéshozatalt csoportonként kellett végrehajtani, melynek segítése érdekében négy különböző szakterületen dolgozó szakértő (katonai, diplomáciai, túsztárgyalói, kormányzati) ismertette saját nézőpontját, amelyet követően minden csoport közösen tett egy végleges javaslatot a STAR módszer alkalmazásával. Délután Moran Stella Yanai előadását hallhatuk az október 7-i terrortámadást követően, Gázában fogvatartott izraeli túszként szerzett tapasztalatairól, különös tekintettel azokra az alapelvekre, melyek segítették a túlélésben. A szívszorító előadás után a házigazdák vezetett túra keretében bemutatták a campust. Az első nap hivatalos programjának zárásaként, ún. „Jeffersoni” vacsora keretében, a résztvevők az amerikai tisztképző intézményekben alkalmazott fegyelmi rendszerekről és a becsület fontosságáról folytattak beszélgetést.
Másnap M. Alejandra Parra-Orlandoni – az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének egykori tisztje – tartott előadást a katonai vezetésben szerzett tapasztalatainak alkalmazásáról a technológiai fejlesztésekben és a civil vezetésben. A délelőtt hátralevő részében gyakorlatias keretek között a nyomás alatti etikus döntéshozatallal foglalkoztunk. Az ebédet, valamint a konferencia összefoglalását követően Travis Mills, az Amerikai Egyesült Államok Szárazföldi Erőinek nyugállományú törzsőrmestere, aki egy rögtönzött robbanóeszköz révén elveszítette mind a négy végtagját, tartott emlékezetes előadást arról, hogyan tudott felépülni és teljes életet élni, illetve milyen alapelvek kellettek ehhez.



Megítélésünk szerint a konferencia kiváló alkalom volt a VMI és néhány további amerikai tisztképző intézmény képzési rendszerének jobb megismerésére, illetve a kapcsolatépítésre és tapasztalatcserére. Kiderült számunkra, hogy a VMI képzési rendszere jóval elméletibb a miénknél. Az amerikai hallgatók irigykedve hallgatták, mennyivel több gyakorlati elemet tartalmaz a magyar képzés. Az amerikai fél részéről komoly érdeklődés mutatkozott a magyar képzési rendszer gyakorlatiassága iránt és szívesen működnének együtt a továbbiakban is, mind rövid-, mind hosszabb távú hallgatói mobilitás keretein belül is. Mindez kiváló lehetőség lenne a magyar tisztjelöltek számára is. Mindazonáltal lényeges szem előtt tartani, hogy az amerikai haderőnemi katonai akadémiák (pl. West Point) feleltethetők meg leginkább a mi tisztképzési rendszerünknek, azok állnak legközelebb hozzánk.
Fotók: Dr. Ujházy László ezredes




