Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Lábody Péter

Szerzői jogi fejlemények az MI világában

Tendenciák a mesterséges intelligencia és a szerzői jog metszéspontja körül.

Lábody Péter 2025.11.11.
Máthé Réka Zsuzsánna

Feszültség és bizalmatlanság az EU–CELAC találkozón

A negyedik csúcstalálkozó hangulatát a terhelt történelmi múlt és a térség geopolitikai feszültségei határozták meg.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.11.11.
Csapodi Márton

A folyamatos válságok Európája

A technokrácia fegyvere visszafelé sült el.

Csapodi Márton 2025.11.10.
Pap Milán

Hogyan építsünk gazdasági romokat?

Új kötet a szovjet gazdaságpolitikáról és a sikertelen reformokról.

Pap Milán 2025.11.10.
Csepeli Réka

Erasmus-program: az EU egyik legnagyobb vívmánya

Az Erasmus-program mára már valósággal szállóigévé vált.

Csepeli Réka 2025.11.10.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Zsivity Tímea
Zsivity Tímea
kutató, NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.11.12.
  • 2025.11.12.

Korrupció és szervezett bűnözés: Montenegró európai útjának fő akadályai

A Nyugat-Balkán államai közül Montenegró kapta a legjobb értékelést az Európai Bizottság 2025. évi országjelentései alapján. Az ország 3,65-ös átlagpontszámot ért el, amellyel a tagjelölt államok között az első helyen áll, ezzel mintegy fél ponttal javította előző évi eredményét.

A Bizottság jelentésében kiemelte, hogy Montenegró teljes mértékben igazodott az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselőjének a közösség nevében tett nyilatkozataihoz, valamint Oroszországot és Fehéroroszországot érintő korlátozó intézkedésekhez. Emellett Montenegró az ENSZ-ben is az uniós álláspontot képviselte, csatlakozva a szervezet Emberi Jogi Tanácsának a kínai, iráni és gázai emberi jogi helyzetre vonatkozó kezdeményezéseihez.

A montenegrói hatóságok 2024 júniusában megkapták a jogállamisággal kapcsolatos – a 23. és 24. csatlakozási fejezetre vonatkozó – időközi referenciaértékelési jelentést (IBAR – Interim Benchmark Assessment Report). Annak ellenére, hogy az ország jelentős előrelépést tett ezekben a kérdésekben, a 2025. évi jelentés számos figyelmeztetést tartalmaz, különösen a jogállamiság, igazságszolgáltatás hatékonysága, a szervezett bűnözés és a korrupció elleni küzdelem terén.

Az igazságszolgáltatást illetően a Bizottság közepes és jó közötti felkészültségi szintet állapított meg, elismerve a kulcsfontosságú reformok végrehajtásában elért részleges előrelépést. Pozitív fejleményként értékelte a jelentés a Legfelsőbb Bíróság elnökének érdemalapú és átlátható eljárás keretében történő kinevezését és az igazságügyben dolgozók fizetésének emelését, ugyanakkor rámutatott, hogy a magas szintű bírói és ügyészi pozíciók betöltése továbbra is komoly kihívást jelent. Mindazonáltal az elszámoltathatóság terén elért eredmények korlátozottak, a rendszer pedig jelentős kapacitáshiánnyal (emberi erőforrások, költségvetés, infrastruktúra) és komoly ügyhátralékkal küzd. A Bizottság ezért a 2026-os évre nézve az érdemalapú kinevezések folytatását, az igazságszolgáltatás függetlenségének további erősítését, valamint az általános hatékonyság javítását, beleértve az ügyhátralék csökkentését sürgeti.

A jelentés szerint a korrupció elleni küzdelem terén mérsékelt felkészültség észlelhető, bár a reformok végrehajtása terén tapasztalható némi előrelépés. Az ország sikeresen elfogadott nyolc végrehajtási törvényt, amely a korábban kodifikált jogi keretrendszert hivatottak konkretizálni. További erőfeszítésekre van szükség a GRECO, a Velencei Bizottság és az Európai Bizottság ajánlásainak való megfelelés biztosítása kapcsán.

A dokumentum szerint a magas szintű korrupciós ügyekben a nyomozások és a büntetőeljárások eredményei továbbra is javulnak, de a jogerős ítéletek alacsony száma és a hatékony, visszatartó erejű büntetések hiánya hozzájárul a büntetlenség érzetéhez. Az ügyészségnek és a bíróságoknak továbbra is javítaniuk kell a büntetőjog hatékony végrehajtását, beleértve mind a megelőző, mind a megtorló intézkedéseket.

A súlyos és szervezett bűnözés elleni küzdelemben a Bizottság szintén mérsékelt felkészültséget állapított meg. Pozitívumként értékelte a fegyverekről szóló új törvénytervezet előkészítésében, a nemzetközi szervezett bűnözés elleni 2024–2027-es stratégia elfogadásában és a súlyos és szervezett bűnözésre vonatkozó fenyegetésértékelés (SOCTA) felülvizsgálatában elért előrelépést. Mivel ugyanakkor a tavalyi ajánlásokat Montenegró csak részben hajtotta végre, a jelentés számos sürgős teendőt fogalmaz meg. Ezek közé tartozik a Különleges Rendőri Egység (SPU), a Különleges Államügyészség (SSPO) és a Podgoricai Legfelsőbb Bíróság kulcspozícióinak betöltése, valamint az intézmények megfelelő infrastrukturális ellátásának biztosítása. A Bizottság emellett elvárja a rendőrségi vezetők érdemalapú kinevezését a stabilitás garantálása érdekében. A jelentés hangsúlyozza, hogy Montenegrónak 2025-ben fokozott erőfeszítéseket kell tennie a korrupció és a szervezett bűnözés bűnüldöző szervekbe és az igazságszolgáltatásba történő beszivárgásának megakadályozására. E cél eléréséhez elengedhetetlen egy átfogó megelőzési és integritási politika létrehozása, valamint a felderített esetekkel szembeni következetes és szigorú igazságügyi fellépés. A korrupció megelőzésének és a belső ellenőrzési mechanizmusok hatékonyságának növelése érdekében a jelentés sürgeti a Belügyminisztérium és a rendőrség szervezeti átalakítását.

A Rendőrség Belső Ellenőrzési Osztálya és a Belügyminisztérium korrupcióellenes egysége közötti hatásköri átfedések miatt mindkét szerv sürgős átszervezésre szorul, továbbá fokozott erőfeszítések szükségesek a bűnüldöző szerveken belüli korrupció visszaszorítására. A hatékonyság növelése és az információszivárgás kockázatának csökkentése érdekében elengedhetetlen a Rendőrségi Igazgatóság Különleges Nyomozati Intézkedések (SIM) osztályának átalakítása. Az osztály nyomozati képességeinek erősítéséhez biztosítani kell a megfelelő technikai hátteret.

Súlyos intézményi problémát jelent, hogy a rendőrfőkapitány és a legtöbb osztályvezető is csupán megbízott vezetőként látja el feladatát. Ez a gyakorlat aláássa a szervezet stabilitását és a szakmai munka következetességét, miközben növeli a politikai beavatkozás veszélyét. Ezt a kockázatot tovább fokozza, hogy a parlament 2024 szeptemberében – társadalmi egyeztetés és a civil szféra bevonása nélkül – módosította a rendőrök toborzására vonatkozó jogszabályokat. A módosítások nyomán a Belügyminisztérium 2025-ben 815 fős toborzási kampányt indított. Kulcsfontosságú, hogy Montenegró garantálja a kiválasztási folyamat érdemalapúságát és olyan eljárási biztosítékokat vezessen be, amelyek megakadályozzák a bűnüldözésbe történő indokolatlan politikai beavatkozást.

A Bizottság 2025. évi országjelentése világossá tette, hogy a jogállamiság megerősítése, a bűnüldöző szervek depolitizálása és az érdemalapú kinevezések rendszerszintűvé tétele nélkül a reformfolyamat nem válhat fenntarthatóvá. Az igazságszolgáltatás és a rendvédelmi szervek integritása kulcsfontosságú az uniós normákhoz való tényleges közelítés szempontjából. Montenegró uniós csatlakozási esélyei így nagymértékben azon múlnak, hogy a következő időszakban mennyire lesz képes strukturális reformokkal átformálni intézményi rendszerét és ezzel megerősíteni a közbizalmat az állami szervek működésben.

Nyitóképen Podgorica, Montenegro, nyitókép forrása: fightbegin / depositphotos.com

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, jog, Montenegró, Nyugat-Balkán, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT