Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Magazin: Előadó
Picture of Sarnyai Tibor
Sarnyai Tibor
újságíró
  • 2025.10.22.
  • 2025.10.22.
Magazin / Előadó

Mivel nevel a színház?

Érzelmi kötődés nélkül nem jöhet létre a katarzis – hangzott el a Ludovika Szabadegyetem 2025/2026-os őszi szemeszterének legutóbbi előadásán, október 21-én, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Oktatási Központjában, ahol Rátóti Zoltán Kossuth-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a Színház és Filmművészeti Egyetem egyetemi tanára és volt rektora mutatta be a színház világát a hallgatóknak.

A színművész előadását Blankó Miklós, az NKE Nemeskürty István Tanárképző Kar Dékáni Kabinetjének vezetője, a kar Digitális Média és Kommunikáció Tanszékének egyetemi tanársegédjének rövid beszéde előzte meg. Két ok miatt nevezte különlegesnek az aktuális szabadegyetemi alkalmat: egyfelől azért, mert a tudósok sora után egy művészt hívtak meg. Másfelől pedig olyan eladó érkezett, akit nem valószínű, hogy részletesen be kell mutatni a közönségnek.

Az érzelmek színpadán

Legyen a mai előadás közös gondolkodás ­– kérte Rátóti Zoltán a hallgatóságtól. Egy elmélkedés arról, hogy mit tudunk felmutatni egy-egy színházi élmény után, hiszen ilyen élménye mindenkinek van, aki eljön egy színész szabadegyetemi előadására. A színháznak lehet feladata, hogy neveljen. Az első megközelítés az érzelemé, azaz, hogy kit és mennyire tud megszólítani a színház. Rátóti Zoltán felidézte első saját színházi élményét: általános iskolai elsősként, a tanító néni kisfiaként Cegléden Petőfi János vitézét nézte meg. Ahogy fokozódott a dráma, az előadás egy pontján sírni kezdett. Ugyanakkor elöntötte a szégyen is, hogy az idősebbek ki ne nevessék. Ez az érzelmi tapadás kiemelten fontos a színházban. Innen már csak néhány lépés a katarzis, amiben kinyílhat a lelkünk. A színészek felé elvárás, hogy ébresszék fel a nézői empátiát. Az „aranyfedezet nélküli” alakítások nem váltják ki a szükséges érzelmeket, így a katarzist sem a nézőkből. Ez a régmúlt óta így van: a görög színház a közösségi és a vallási élet része volt. Az ilyetén spiritualitás még a jó egyetemi előadásokban is benne van.

Figyelem nélkül lehetetlen

A nevelés érzelmi része bizonyos, de mi van az értelmi résszel? – kérdezte Rátóti Zoltán. Önmagában, érzelem nélkül ez sem működik. Van is ma a színháznak a fiatalok felé ebben feladata, például, hogy kapcsolódjék a kötelező olvasmányokhoz. A ma elérhető Lázár Ervin Program keretében a diákok évente egy alkalommal ingyenesen eljuthassanak egy magyar színházba. A Nemzeti Színházban a János vitéz, a Csongor és Tünde és a Bánk bán tekinthető meg így. Szintén a színházi nevelés kérdéséhez tartozhat a történetmesélésre, a figyelemre és a koncentrációra való képességünk. Rátóti Zoltán négy önként jelentkező hallgató, Levente és Nikolett, majd Lídia és Nóra segítségével mutatta be a színházi növendékek erre vonatkozó feladatait. Az előadáson bemutatott gyakorlatok segítenek a figyelem, az empátia és a történetmesélés képességének fejlesztésében. A gyakorlatok rámutattak mindennapi figyelemhiányainkra is. A színpadon lényegesek lehetnek ugyanis ezek az apróságok is. Lehet készség az ilyen típusú figyelem és koncentráció? Rátóti szerint igen, szinte reflexszerűvé is válhat a színészek esetében, része tehát a színészképzésnek.

A jó és a rossz küzdelme

Létezik erkölcsi nevelés a színházban? – folytatta kérdéssel előadását Rátóti Zoltán. A legtöbb darabban a jó és a rossz a küzdelmét mutatják be. A színház be tudja mutatni tehát, hogyan teszünk a kettő közt különbséget. Egy kisgyerek esetén e döntés ösztönös, ők a jó mellé állnak. Ebben szerepe van természetesen a megfelelő történetmesélésnek is. A drámai hősöknek döntést kell hozniuk a színpadon. Egy jó darab után ugyanis elgondolkodunk azon, hogy hogyan döntött a hős – ami hasonlíthat saját életünk korábbi döntéseire. Ma nagyon nehéz hiteles hőst találni a hétköznapokban, de lehetőségünk van őket megtalálni a színházban. A jó színdarabban mindig van erkölcsi dilemma is, ezért a szellemi horizont tágítása sosem mehet a történetmesélés rovására. Ha a néző elveszíti a történet fonalát, akkor minden borul.

Egyszeri, közösségi élmény

Mit látunk a színpadon? – tett fel újabb kérdést Rátóti Zoltán. Ez az esztétikai nevelés területe, a jelmezek és a díszletek világa. Ezek a történeti hűségen túl a nézőket az azonosulásban segítik. A díszleteken látható szimbólumok szintén segíthetik a darab értelmezését. Emellett a színház mindig közösségi élmény, ami akkor, ott és csak egyszer történik meg. Ebből a szempontból különlegesnek számít a művészetekben. Szintén kapcsolódó területe lehet a nevelő színháznak a drámapedagógia vagy a kommunikáció és az önkifejezés fejlesztése. Feladata a színháznak a társadalmi nevelés is. Rátóti Zoltán azonban nem szereti, ha a színház csupán tükröt akar tartani a társadalomnak. A legfontosabb a színházban ugyanis a lélek. A hiteles színészi alakítás sosem lehet lélek nélküli, a színháznak fel kell mutatni az érzelmeket, amelyekkel kapcsolódni tudunk a magyar és a világirodalom drámáihoz. A lényeg, hogy érzelmeinket ne szégyelljük nézőként sem a színházban, hiszen őszinteségünk a színészek számára is érzékelhető a színpadon.

Nyitókép forrása: Elekes Andor / wikimedia.org

Videó: Pálfalvi Zoltán

Témakörök: érzelem, katarzis, Ludovika Szabadegyetem, színház
Műhely

„Működik, mert működtetni akarják”

Szabadegyetemi előadás az amerikai választási rendszerről.

Előadó

Ez hátralévő életünk legenyhébb nyara?

A tudomány feladata, hogy tényeket mutasson be.

Műhely

A háború művészete a mesterséges intelligencia korában

Az MI használata rengeteg munkaórát felszabadíthat.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT