Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Ordasi Ágnes

A magyar közigazgatás elfeledett alakjai

Charmant Oszkár közjegyzői tevékenysége Fiumében.

Ordasi Ágnes 2025.09.29.
Sorbán Kinga

Mentsük meg a videójátékokat!

Polgári kezdeményezés a videójátékok deaktiválása ellen.

Sorbán Kinga 2025.09.15.
Mernyei Ákos Péter

Energia vagy enerváltság?

Ítéletet hozott az Európai Bíróság a paksi erőműfejlesztés ügyében.

Mernyei Ákos Péter 2025.09.15.
Szikora Tamás

A Facebook (is) nemet mondott a politikai hirdetésekre

A rendelet által elvárt kötelezettségek aránytalan terhet rónak a platformra.

Szikora Tamás 2025.09.08.
Petruska Ferenc

Mit várhatunk a GPT-5-től az egyetemen?

Átfogó útmutató a kutatási feladatokhoz megfelelő MI-modell kiválasztásához.

Petruska Ferenc 2025.08.18.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Picture of Almásy Gyula
Almásy Gyula
adjunktus, NKE ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék
  • 2025.09.29.
  • 2025.09.29.

A fejlett arab világ közigazgatási applikációi

Évek óta sok időt töltök a Közel-Keleten, így egyre jobban érdekelt (főleg a hazai digitális állampolgárság bevezetése óta), hogy a világ egyik vezető, gazdag régiójában milyen alkalmazásokat, applikációkat találunk a közigazgatásban.  A Közel-Kelet fejlett államaiban — különösen az Egyesült Arab Emírségek és Szaúd-Arábia — az elmúlt évtizedben kibontakozott egy erős, állami kezdeményezésű digitális kormányzás (e-government) modell. E modell központi elemei az egységesített digitális identitásplatformok (pl. UAE PASS), nagyszabású városi/emu-aggregátor-applikációk (pl. DubaiNow, TAMM) és átfogó belügyi ügyintézési rendszerek (pl. Absher). Ezek az alkalmazások bár javítják a szolgáltatás-hozzáférést és csökkentik a papíralapú adminisztrációt, komoly adatvédelmi és emberi jogi kérdéseket is felvetnek. 

Fogalmi keret és vizsgálati szempontok

Vizsgálatom középpontjában a következő dimenziók állnak: (1) funkciók és szolgáltatáskör (azonosítás, fizetés, e-aláírás, egészségügyi szolgáltatások, lakossági üzenetek stb.); (2) architektúra (aggregátor kontra federált / eID-központú); (3) műszaki megvalósítás és skálázhatóság; (4) felhasználói elfogadás és ügyfélszámok; (5) jogi-adatvédelmi keret és emberi jogi kockázatok; (6) üzemeltetési modell. A következő alcímekben e szempontok mentén tárgyalják az egyes kiemelt példákat.

Főbb rendszerek és szolgáltatásprofilok

Az UAE PASS — az Egyesült Arab Emírségek nemzeti digitális identitása

A UAE PASS az Egyesült Arab Emírségek nemzeti digitális identitás- és hitelesítési platformja: egyetlen felhasználói identitást ad a polgároknak, rezidenseknek és látogatóknak, amely számos állami és magánszektor szolgáltatásába beléptet, digitális aláírást tesz lehetővé és integrálja a biometrikus vagy arcazonosítást is. A platformot 2018-ban vezették be, azóta több ezer szolgáltatóval integrálták. A hivatalos kommunikációk 2024–2025 körüli adatok szerint több mint 11 millió regisztrált felhasználóra és több ezer integrált szolgáltatásra hivatkoznak.

Funkcionálisan az UAE PASS mobil-alapú azonosítás (PIN / biometria), dokumentumok digitális aláírása és megosztása, SSO (single sign-on) állami és privát szolgáltatásokhoz. Műszaki szempontból a platform erősen API-orientált, hogy harmadik féltől származó szolgáltatókhoz (pl. bankok, egészségügy) gyorsan integrálható legyen.

A DubaiNow — városi aggregátor modell

A DubaiNow egy városi szintű aggregátor applikáció, amely több száz szolgáltatást fog össze (számlafizetés, forgalmi és járműszolgáltatások, lakhatás, egészségügy, oktatás, vízum és tartózkodás stb.). Az alkalmazás célja a „one-stop shop” nyújtása a város lakóinak és vállalkozóinak: egyetlen appon belül hozzáférést ad 200–320+ szolgáltatáshoz és több tucat állami / privát entitáshoz. A dubai példa azt mutatja, hogy egy jól menedzselt városi aggregátor erőteljes felhasználói bázist építhet (nagyszámú letöltés, napi / havi aktív használók).

A TAMM — Abu Dhabi kormányzati platformja

TAMM (Abu Dhabi) hasonló aggregátor, de külön hangsúlyt helyez arra, hogy a háttérben AI és személyre szabott ügyfélsegéd (AI-asszisztens) szolgáljon: az app több száz (2024–2025 adatok szerint 900+ regionális) szolgáltatást kínál, különféle csatornákon (web, mobil) és integrált fizetési megoldásokkal (TAMM Wallet, Apple / Google Pay, bankkártya). A TAMM esete szemlélteti az Öböl-államok azon törekvését is, hogy az ügyfélélményt technológiai (AI) komponensekkel fokozzák.

Az Absher — Szaúd-Arábia belügyi platformja (egyre vitatottabb)

Absher a szaúdi belügy online platformja, amely rendkívül sok állampolgári és lakossági szolgálást fog össze (útlevél- és utazási engedélyek kezelése, járművek regisztrációja, hivatalos értesítések stb.). Az Absher funkcionalitása rendkívül széles és nagy felhasználói bázissal rendelkezik; ugyanakkor nemzetközi civiljogi és emberi jogi kritikák is érték, mivel bizonyos funkciói (pl. férfi gondviselő általi jóváhagyások, értesítések) hozzájárultak a nők mozgásának kontrolljára szolgáló mechanizmusokhoz — ezért a platform politikai és etikai viták középpontjába került.

Architektúra és implementációs modellek — aggregátor kontra eID-központú

A fejlett arab államok gyakorlatában két, gyakran együttműködő architekturális minta jelenik meg:

  • Aggregátor / One-stop app (DubaiNow, TAMM): egyetlen ügyfélfelszínen rengeteg szolgáltatás. Előny: felhasználói kényelem, egyszeri telepítés. Hátrány: nagy támfelület, komplex integrációk és magas megfelelőségi igény. 
  • Nemzeti eID + szolgáltató integráció (UAE PASS modell): ahol az identitás- és hitelesítési réteg (UAE PASS) biztosítja a belépést a sokszínű szolgáltatásokhoz. Ez a módszer skálázható és interoperábilisabb, mivel egyetlen, megbízható identitásréteghez köt minden szolgáltatást. 

A sikeres rendszerek gyakran a kettőt kombinálják: eID-alapú hitelesítés + aggregátortető (UAE: UAE PASS + DubaiNow / TAMM integrációk). Ez a komponensalapú, API-centrikus architektúra segíti a gyors üzembe helyezést és harmadik felek (bankok, egészségügy, magánszolgáltatók) bevonását. 

Felhasználói elfogadás, skálázhatóság és üzleti modellek

  • Felhasználói elfogadás: a magas mobilpenetráció és erős állami promóciók miatt az Öböl-államokban nagy az appelfogadás; a UAE PASS és DubaiNow / TAMM esetében milliós felhasználói számok és széleskörű szolgáltatási integrációk jellemzők.
  • Skálázhatóság és infrastruktúra: az olajgazdagabb államok jelentős IT-befektetései (cloud, adatközpontok, hálózati kapacitás) lehetővé tették a nagy terhelésű, alacsony késleltetésű szolgáltatások futtatását. A TAMM AI-funkciói például nagy adatfeldolgozást és AI-asszisztenst igényelnek, amelyekhez skálázható backend szükséges.

Jogi, adatvédelmi és emberi jogi dimenziók

Jogi szabályozás és engedélyezés

Az Öböl-államokban a digitális identitás és az e-kormányzati szolgáltatások jogi kerete állami rendeleteken és központi hatóságokon alapul (TDRA, fedélzeti szabályok az UAE-ben; belügyi rendeletek Szaúd-Arábiában). A szabályozás gyakran erősen centralizált, gyorsan alkalmazkodik az állami célokhoz.

Adatvédelem és transzparencia

Bár a technológia lehetővé teszi a kényelmet és a hatékonyságot, a transzparencia, az adatminimalizálás és a felhasználói ellenőrzés kérdése alapvető. Az abszolút centralizáció adatkoncentrációt okoz, amelyet kockázatok (szivárgás, profilalkotás, visszaélések) terhelnek. Az Absher-vita pontosan azt jelzi, hogy egy technikai szolgáltatás milyen társadalmi hatásokat idézhet elő, ha a jogi és etikai kontroll nem elég erős.

Emberi jogi kérdések — az Absher-eset

Az Absher nem pusztán technikai rendszer: olyan adminisztratív funkciókat tartalmazott, amelyek a férfi gondviselői rendszer részévé váltak, s ezért emberi jogi kritikák érkeztek rá. Emberi jogi szervezetek és sajtótermékek több országban is vizsgálták, hogyan segíthet egy app egy társadalmi-jogi kontrollrendszer fenntartásában. Ez a példa figyelmeztet: a technológiát a társadalmi kontextusban kell értékelni.

Kockázatok és jó gyakorlatok

Kockázatok

  • Adatkoncentráció és single-point failure (aggregátorok esetén)
  • Politikai / alkalmazási visszaélések (pl. ellenőrzési funkciók emberi jogi hatásai)
  • Integritási és megbízhatósági problémák (rossz API-tervezés, gyenge hitelesítés)

Jó gyakorlatok / mitigáció

  • Minimális adathasználat és célhoz kötöttség — csak azokat az adatokat kérjük, amelyek a szolgáltatáshoz szükségesek
  • Erős jogi garanciák és független felügyelet — adathasználat átlátható ellenőrzése
  • Decentralizációs lehetőségek, log-audit és hozzáférés-ellenőrzés — audit trail, hozzáférés-logok, IAM (Identity&Access Management)
  • Felhasználóközpontú design és könnyű panaszkezelés — egyszerű módok az adatok módosítására/kitörlésére és jogorvoslatra

Következtetések

A fejlett arab világ közigazgatási applikációi technológiai szempontból sok tekintetben a világ élvonalába tartoznak: integrált identitásrendszerek, nagyszabású aggregátorok és innovatív AI-támogatott ügyfélfunkciók jellemzik őket. Ugyanakkor a technológiai teljesítmény társadalmi-politikai kockázatokkal párosul: a jogi védelem és a transzparencia kulcskérdés, különösen ott, ahol bizonyos állami alkalmazások történeti-politikai kontextusban képesek visszaélésekre. A jövőre nézve a fenntartható modell a technikai kiválóság és a jogi-etikai megfelelés integrációját igényli. 

Hivatkozások / források

• UAE PASS — hivatalos oldal és dokumentáció. uaepass.ae

• UAE Government portal — Digital UAE és UAE Pass összefoglaló. u.ae

• DubaiNow — hivatalos applikációleírás és szolgáltatási lista. Digital Dubai

• TAMM (Abu Dhabi) — hivatalos TAMM portál és app leírás. tamm.abudhabi

• Absher (Saudi MOI) — hivatalos oldal és emberi jogi kritikák/elemzések (Human Rights Watch, Time, Digital Tattoo). Absher+2Human Rights Watch

• Cikkek és elemzések a TAMM AI és TAMM funkcionalitásáról (Microsoft News, TAMM site). 

Hivatalos dokumentumok és portálok

1. UAE PASS. (n.d.). UAE PASS – Home / About / Documentation. UAE PASS. 

2. UAE Government. (2024). The UAE Pass app (Digital UAE). Government of UAE portal. 

3. UAE PASS Documentation. (2024). UAE PASS API and integration guides

4. DubaiNow. (n.d.). DubaiNow – Official app / Services. Dubai Government (Digital Dubai).

5. Digital Dubai. (2024). Digital Dubai – Apps & Services (DubaiNow). 

6. Absher (Ministry of Interior, KSA). (n.d.). Absher – official portal and app information. 

Szabályozás, jog és adatvédelem

7. The Official Portal of the UAE. (2024). Data protection laws – Federal Decree-Law No. 45 of 2021 (PDPL).

8. Saudi Data & AI Authority (SDAIA). (2023). Personal Data Protection Law (PDPL) – English version / overview. 

9. UAE: Federal Decree-Law No. 46 of 2021 on Electronic Transactions and Trust Services (e-signature law). Official portal summary.

Elemzések, sajtó és jogvédő szervezetek

10. Human Rights Watch. (2019, May 6). Saudi Arabia’s Absher App: Controlling women’s travel while offering government services. (Hozzáférés: 2025). Human Rights Watch

11. Washington Post. (2019, Feb 12). Critics call on Apple and Google to shut down Saudi app that can restrict women’s travel. (The Washington Post)

12. Time. (2019). What to Know About Absher, Saudi Arabia’s Controversial ‘Woman-Tracking’ App TIME13. Gulf News / BiometricUpdate / Times of India (2025). UAE Pass adoption and user statistics (2025 reporting). (több cikk).

NNyitókép forrása: Caleb Whiting dogbear869 / Wikimedia

Témakörök: applikációk a közigazgatásban, jog, közigazgatás, technológia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT