Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Navracsics Tibor

Visszatér a „Berlaymont szörnyetege”?

Nem akárkivel gazdagodik a külügyi szolgálat.

Navracsics Tibor 2025.10.30.
Hárs András

Egy ENSZ-békeművelet lehetőségéről Ukrajnában

Mi lenne egy átmeneti fegyvernyugvás legjobb biztosítéka?

Hárs András 2025.10.29.
Petruska Ferenc

Az MI alkalmazásának három kompetenciaszintje

Az MI használata forradalmasítja a szakmai anyagok feldolgozását, értelmezését és elemzését a kutatásban.

Petruska Ferenc 2025.10.28.
Ződi Zsolt

A platformok rezilienciája a tavalyi román elnökválasztás fényében

Mi értelme a DSA-nak, ha ez bekövetkezhetett?

Ződi Zsolt 2025.10.28.
Zsivity Tímea

Reformok helyett patthelyzet

Montenegró klánok fogságában.

Zsivity Tímea 2025.10.28.
ITKI BLOG
Picture of Sorbán Kinga
Sorbán Kinga
tudományos segédmunkatárs, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2025.09.15.
  • 2025.09.15.

Mentsük meg a videójátékokat!

Polgári kezdeményezés a videójátékok deaktiválása ellen

Kilenc év után, 2024 március 31-én az egyik legnagyobb videójátékszoftver-fejlesztő cég, a Ubisoft leállította a játékosok között igen népszerű online autóversenyzős játék, a ’The Crew’ szervereit, ezzel tulajdonképpen megsemmisítve a játékot. Nem csak a ’The Crew’ csalódott játékosai vesztették el hozzáférésüket kedvenc játékukhoz, a statisztikák azt mutatják, hogy az online videójátékok (olyan videójátékok, amelyek működéséhez szükséges, hogy a kiadóhoz vagy egy adattovábbító rendszerhez kapcsolódjanak az interneten keresztül) 70%-a idővel hasonló sorsra jut. Ezt a problémát célozza egy új polgári kezdeményezés, amelynek elindítói akár azt is el tudják képzelni, hogy az EU új, készülőben lévő fogyasztóvédelmi szabályozási kerete adja a megoldást.

A videójáték-ipar sajátosságai 

A videójátékok olyan szórakoztatóipari termékek, amelyekre többnyire speciális szabályok vonatkoznak. Szemben egy hagyományos áru megvásárlásával, ha a felhasználó videójátékot vásárol, nem szerez tulajdonjogot magán a játékszoftveren, csupán felhasználási jogot. Ez a felhasználási jog azt jelenti, hogy a felhasználó futtathatja a számítógépén a szoftvert, vagyis játszhat vele.

A szórakoztatóiparban a konstrukció nem mondható egyedinek, szintén felhasználási és nem tulajdonjogot szerez a vásárló egy zenei album, film megvásárlásával. Míg azonban egy fizikai adathordozón, CD vagy DVD lemezen lévő zenét vagy filmet korlátlan alkalommal, bármikor lejátszhatunk, az online a játékszoftverek kiadói dönthetnek egy úgy, hogy bizonyos idő elteltével deaktiválják a játékot.

A kiadók jellemzően arra hivatkoznak, hogy a játékszoftver nem egy termék, hanem egy szolgáltatás, ami akár meghatározott ideig is nyújtható, ez a game-as-a-service üzleti modell. A deaktiválás révén a szóban forgó játék játszhatatlanná válik a felhasználók számára, hiába vásárolták meg a felhasználás jogát korábban. Ezt az üzleti modellt a felhasználók és fogyasztóvédelmi szervezetek részéről számos kritika érte, egy friss polgári kezdeményezés pedig a fogyasztók jogainak sérelmére hivatkozva a videójáték-ipar reformját tűzte ki célul.

Mentsük meg videójátékokat!

A „Mentsük meg a videójátékokat!” kezdeményezés célja, hogy az EU olyan szabályokat írjon elő a játékkiadók számára, amelyek alapján azok kötelesek a videójátékokat játszható állapotban hagyni. Ezt a kiadók elérhetnék úgy is, hogy offline formában teszik játszhatóvá a játékot, illetve úgy is, hogy rajongói magánszerverekre bízzák az üzemben tartást.

A videójáték-ipar szereplői és az őket képviselő szakmai szervezet, a Video Games Europe, bár megértik a játékosok frusztrációját, nem támogatják a kezdeményezést, arra hivatkozva, hogy az online szolgáltatások megszüntetésére vonatkozó döntés során a vállalkozásoknak több szempontot kell mérlegelniük és rá kell szánniuk magukat, ha a játékszoftver működtetése már nem gazdaságilag életképes. A Video Games Europe szerint a magánszerverek nem mindig jelentenének megfelelő alternatívát a játékosok számára, mivel a játékosok adatainak védelme, az illegális tartalmak eltávolítása és a közösségre veszélyes tartalmak elleni küzdelem érdekében bevezetett védelmi intézkedések többé nem működnének.

A kritikák ellenére azonban a polgári kezdeményezés elérte az 1 millió aláírást, ami azt jelenti, hogy a Bizottság köteles foglalkozni a kérdéssel. 

Ready Player EU 

A testület ugyanakkor jelenleg eszköztelen a fennálló helyzettel szemben. Bár egy európai parlamenti kérdésre adott válaszban Vera Jourová alelnök nem tartotta kizártnak, hogy a videójátékok deaktiválása tulajdonképpen a felhasználási szerződések idő előtti, egyoldalú, tisztességtelen megszüntetésének minősül, a jogi helyzet ennyire nem egyértelmű. A végfelhasználói licencszerződések (EULA) jellemzően nem tartalmaznak a szerződés időtartamára vonatkozó rendelkezést, ellenben rögzítik, hogy a kiadó azt bármikor megszüntetheti.

A Bizottság júliusban bejelentette, hogy készülőben van a jelenleg Ready Player EU munkacímet viselő közlemény, ami ezzel a kérdéssel is foglalkozhat majd. A játékos közösség, úgy tűnik, nem elégedett meg ennyivel. A Digitális Méltányosság Törvény (Digital Fairness Act) nyilvános konzultációjára 2025 szeptember közepéig közel négyezer vélemény érkezett, amelyek közül számos videójáték-szabályozással kapcsolatos, sürgetve a fogyasztók védelmét előtérbe helyező megoldás megtalálását.

Európában nem ez az egyetlen videójátékokkal kapcsolatos kérdés, melynek rendezetlen a jogi helyzete. A szerencseelemet tartalmazó videójáték-elemek (pl. a lootboxok), az egyes játékok manipulatív design- és interfészelemei, valamint a játékbeli virtuális fizetőeszközök gyermekvédelmi típusú szabályozása a Better Internet for Kids+ stratégia első értékelése során hangsúlyos kérdések voltak.

Egyre világosabb tehát, hogy a videójátékok világa sem marad érintetlen, az Unió által szőtt digitális szabályozási háló az elkövetkező években a teljes videójáték-ökoszisztémát magában foglalja majd. A kérdés már csak az, hogy az európai játékosok jobban járnak-e, ha a játékfejlesztők a kalandok helyett a paragrafusokban vesznek el.

Nyitókép: Denys Golub / Vecteezy

Témakörök: Európai Unió, játék, jog, technológia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT